مدیرعامل چرم مشهد: برنامه‌ ریزی برای حضور در بازار جهانی

1
636
مدیرعامل چرم مشهد: برنامه‌ ریزی برای حضور در بازار جهانی

چرم مشهد یکی از برندهای مطرح در کشور است که همواره در راستای توسعه خود اقداماتی انجام داده و براساس برنامه پیش رفته است. با وجود تمام مشکلات کشور از لحاظ اقتصادی و نبود شرایط ثبات، همواره این برند مطرح در چرم، بر مسیر پیشرفت حرکت کرده است.

تولیدکنندگان در انتظار ثبات بازار

بابک مصری مدیرعامل چرم مشهد درباره وضعیت این روز‌های بازار چرم در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: از ۸ ماه پیش تاکنون کشور در سردرگمی بسر می‌برد و هر روز تولیدکنندگان در انتظار نتیجه برجام به سر می‌برند. شاهد نوسانات غیرمنطقی دلار هستیم. این عدم اطمینان صد درصد به کار ما لطمه می‌زند. با وجود این شرایط چرم مشهد، با قدرت برنامه‌های استراتژیک خود در زمینه تولید و صادرات را پیش می‌برد. چرم مشهد برنامه‌های خود را در زمینه تثبیت و ارتقای این برند به خوبی انجام داده و بر اساس برنامه پیش رفته است و به دلیل لطفی که مردم به این برند دارند و با وجود تمام مشکلات کشور از لحاظ اقتصادی و نبود شرایط ثبات، همواره شاهد پیشرفت در چرم مشهد هستیم.

اقدامات توسعه‌ای چرم مشهد

مصری در ادامه تصریح کرد: اقدامات خوبی در سازمان چرم مشهد داشته‌ایم که در زمینه طراحی و توسعه بخش‌های مختلف بوده است. اقدامات توسعه‌ای ما شامل دو قسمت بوده است. ما در سال جاری برنامه نوسازی و توسعه کارخانه را در دست اقدام داشتیم. برای بخش چرم‌سازی دستگاه‌های جدیدی را از ایتالیا خریداری کرده‌ایم که دو سه دستگاه نصب شده و سه چهار دستگاه نیز در راه است که اقدامات بانکی آن انجام شده و در حال ارسال است. همچنین کل سالن دوزندگی را اورهال کرده‌ایم. تمام ماشین‌های دوزندگی عوض و نو شده‌اند. تمام دستگاه‌ها در این خط دوزندگی آلمانی هستند، حتی یک دستگاه چینی هم نداریم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان تولید ما به اندازه فروش نمی‌رسد، قصد داریم که یک سوله نزدیک به ۹ هزار متر را در کارخانه بسازیم و امیدواریم تا پیش از آغاز سال نو، این سالن نیز به بهره‌برداری برسد تا از فشردگی کار در بخش‌های دیگر بکاهیم. همچنین قصد داریم ماشین‌آلات سالن چرم‌سازی را راه‌اندازی کنیم.
مصری در پاسخ به این پرسش که آیا وارد حوزه کفش نشده‌اید، عنوان کرد: نه وارد این حوزه نشده‌ایم. البته همکاران ما در زمینه کفش حضور دارند و با آنها در تعامل هستیم و قادر شده‌ایم حال صنعت کفش را بهتر کنیم.

افزایش فضای فروشگاهی چرم مشهد

مدیر عامل چرم مشهد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد فروشگاه‌های خود را افزایش داده‌اید، خاطرنشان کرد: تعداد فروشگاه‌های ما به ۶۸ فروشگاه رسیده بود که برخی از فروشگاه‌ها را که به لحاظ سایز، دکور، موقعیت و نوع مدیریت و نمایندگی با چرم مشهد هماهنگی نداشتند، شروع به بستن کردیم و هم‌اکنون تعداد فروشگاه‌های ما به ۵۵ فروشگاه می‌رسد. بستن فروشگاه کار راحتی است، فروشگاه را می‌بندید و جنس آن را به انبار می‌فرستید. ولی فروشگاه جدید گرفتن و ساخت‌وساز و طراحی کردن آن کار مشکلی است که فرایندی چندین ماهه است، از این‌رو تا ۵۵ فروشگاه پایین آمده‌ایم، اما با توجه به پروژه‌های جدیدی که در حال انجام است تا آخر سال به حدود ۶۵ تا ۶۶ فروشگاه خواهیم رسید. به غیر از ایلام، کرمانشاه و کردستان ما در تمام استان‌ها حضور داریم. البته در کرمانشاه به دنبال جا هستیم و اگر کسی علاقمند به نمایندگی باشد ما استقبال می‌کنیم و بعد از بررسی‌های لازم نمایندگی خواهیم داد.
مصری ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ تعداد فروشگاه‌های ما ۵۵ فروشگاه با حدود ۳ هزار مترمربع فضا بود، اما هم‌اکنون که ۵۵ فروشگاه داریم مساحت آن به بالای ۱۵ هزار مترمربع می‌رسد، تا آخر سال به ۶۵ فروشگاه و حدود ۱۸ هزار مترمربع خواهیم رسید. فضای فروشگاه‌ها بزرگ شده است و استاندارد ما زیر ۲۵۰ متر نیست. در صورت اجبار و با توجه به شرایط ۲۰۰ متر را به عنوان حداقل مساحت می‌پذیریم. ما فروشگاه‌های ۳۰ و ۴۰ متری را تبدیل به ۳۵۰ متری و ۲۵ متری را تبدیل به ۲۶۰ متری کرده‌ایم و فروشگاه اراک را از ۸۰ متر به ۲۸۰ متر رسانده‌ایم. فروشگاه‌های جدید ما در رشت، بندرعباس و کیش و یک فروشگاه ۴۵۰ متری در اصفهان اضافه می‌شود. فروشگاه بابلسر از ۲۰۰ متر به ۴۴۰ متر تبدیل می‌شود. در ۸ ماه گذشته چهار فروشگاه به مجموعه فروشگاه‌های ما اضافه شده است. افتتاح‌های جدید خود را برای پس از ماه‌های محرم و صفر گذاشته‌ایم. تعداد فروشگاه‌های ما در حال افزایش است که در ماه‌های مهر و آبان اضافه خواهند شد و می‌توانیم افتتاحیه‌های خوب برای هفت تا هشت فروشگاه جدید در این ماه‌ها بگیریم.
وی افزود: دفاتر ما همگی در تهران و مشهد توسعه داشته‌اند. از ۲۰۰ متر در تهران و ۱۰۰ متر در مشهد به بیش از ۸۰۰ متر فقط فضای اداری در تهران و مشهد رسیده‌ایم. در کارخانه نیز گسترش فضا داریم و در فروشگاه‌ها از ۳هزار متر فضا تا آخر سال به ۱۷ تا ۱۸ هزار متر می‌رسیم.

برنامه‌ریزی برای حضور در خارج از کشور

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در خارج از کشور فروشگاهی دارید، گفت: ما تمایل بسیاری داریم که این اتفاق روی بدهد، اما معتقدیم که باید همان ارزشی را که چرم مشهد در ایران دارد برای خارج از کشور هم ایجاد کنیم، از این‌رو در حال ساخت زیرساخت‌های آن هستیم به هیچ وجه به دنبال این نیستیم که کالای خود را به تاجرها بدهیم. کالای خود را یا به فروشگاه‌دار می‌دهیم که در این حوزه تخصص داشته باشند یا اینکه در این کار بخواهند با ما شراکت داشته باشند. هم‌اکنون فروشگاهی در خارج از کشور نداریم، اما اقداماتی در دست انجام است. ممکن است که تا پایان سال چند خبر خوب از چند کشور داشته باشیم. چند سال پیش در آلمان «شو روم» داشتیم اما در استرالیا و مالزی فروشگاه داشتیم. با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم در این کشورها انجام نشده بود که ما به عنوان یک برند مطرح شویم همه اقدامات ما کوتاه‌مدت و بدون برنامه بوده است، اما هم‌اکنون با برنامه و یک پشتیبانی خوب می‌خواهیم در خارج از کشور حضور داشته باشیم.

تحریم‌ها مهمترین مشکل صنعت چرم

مدیر عامل چرم مشهد درباره زنجیره تولید چرم عنوان کرد: از مواد اولیه تا فروشگاه چرم را در اختیار داریم. بزرگترین مشکل صنعت چرم، تحریم‌ها هستند، به دلیل عدم ورود مواد شیمیایی ما نمی‌توانیم از کشورهای مورد نظر، این مواد را خریداری کنیم. ما دوست داریم با برندهای خوب کار کنیم و اگر قصد واردات این مواد را داشته باشیم با دوبرابر قیمت آنها را باید وارد کنیم. برای نمونه قادر به واردات محصولات یک برند هلندی که سهامدار آمریکایی دارد نیستیم اما قادر به واردات از یک برند ایتالیایی شده‌ایم. هم‌اکنون در حال ارتباط با یک شرکت سوئیسی هستیم که کیفیت مواد آنها بسیار بالاست. اگر بتوانیم تحریم‌ها را به نوعی دور بزنیم، مشکل اصلی ما برطرف خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: به صورت کلی ما در زنجیره تامین با مشکلی روبه‌رو نیستیم. البته یک مشکل بزرگ در سیستم‌های دولتی داریم که در زمینه واردات ماشین‌آلات است. به دلیل اشتباهی که بانک انجام داده بود، به مدت دو ماه حساب‌های گروه چرم مشهد را بستند. در انتها معذرت‌خواهی کردند، اما دو ماه کار مالی چرم مشهد خوابید. گروه ما چند هزار میلیارد گردش مالی دارد، زمانی که دو ماه جلوی این سرمایه در گردش گرفته می‌شود، فشار بسیاری به این گروه وارد می‌شود. واقعا اشتباه رخ داده بود و این اشتباه چرم مشهد را با مشکل روبه‌رو کرده بود و تنها با توجه به اعتبار خود در میان مشتریان، به کار خود ادامه دادیم، یعنی مشتریان با توجه به نام برند با ما مدارا کردند. این مشکل خرداد و تیرماه حل شد، اما این موضوع به اعتبار ما لطمه زد.

تعزیرات قیمتی بلای جان تولید شده است

مصری در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که شرکت‌ها را اذیت می‌کند، موضوع تعزیرات است. کالای ما شامل تعزیرات نیست. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، شرکت چرم‌ مشهد را به عنوان مرجع قیمت‌گذاری معرفی کرده است. این سازمان به ما گفت که قیمت تمام شده کالای خود را محاسبه کنید و بر اساس سود در نظر گرفته‌شده قیمت را مشخص کنید، به گونه‌ای اعلام کردند که خود شما مرجع قیمت‌گذاری هستید. این در حالی است که در شهرستان‌های مختلف شاهدیم که تعزیرات به قیمت‌های ما اعتراض کرده و جریمه‌های سنگین اعلام می‌کند و بسیار مشکل است که رای آنها را برگردانیم. برای نمونه در خود مشهد بدون توجه به این موضوع که ما از چه مواد اولیه و مواد جانبی استفاده می‌کنیم برای برخی واحدها جریمه‌های ۹۲ میلیونی در نظر گرفته‌اند و عنوان کردند که اگر این جریمه را پرداخت نکنید ۹۲۰ میلیون تومان می‌شود. جالب است از سوی دیگر ما را به عنوان واحد نمونه برتر استان و کشور انتخاب می‌کنند و برند برتر استان می‌شویم. با این برخوردها خستگی به تن ما باقی می‌ماند که فردی با عنوان تعزیرات وارد فروشگاه‌های ما شود و هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. چه کسی به آن‌ها این مرجعیت را داده است که عنوان کند کفش یا کاپشن برند ما گران است. برای نمونه عنوان می‌کنند که قیمت کاپشن نباید بیشتر از یک و نیم میلیون تومان باشد، در حالی‌که تنها پول چرم آن ۳ میلیون تومان می‌شود؛ پول دوخت، کارگر و هزینه کارخانه را در نظر نمی‌گیرند، انگار از هیچ چیز خبر ندارند. امسال هزینه‌های اجاره ما در برخی نقاط کشور چندین برابر افزایش پیدا کرده است. دولت با اعمال این جریمه‌ها، گویی می‌خواهد کسری بودجه خود را با ما جبران کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مدعی می‌شوند که ما به برند اهمیت می‌دهیم. از سوی دیگر یک عده برخلاف جهت این ادعا حرکت می‌کنند که من گمان می‌کنم این افراد همکاران جاسوسان باشند تا هموطن‌های ما. چرا که این رویکرد به صنعت ما به شدت لطمه وارد می‌کند.

مالیات خود را شفاف پرداخت می‌کنیم

مدیر عامل چرم مشهد در پاسخ به این پرسش که در زمینه مالیات مشکلی ندارید، گفت: مشکلی در زمینه مالیات نداریم و ما هم مالیات بر ارزش‌افزوده و هم مالیات بر درآمد خود را به موقع پرداخت می‌کنیم و مالیات‌دهنده نمونه هم شده‌ایم. تمام وضعیت مالیاتی ما شفاف و روشن است. از آنجا که قصد داشتیم وارد بازار بورس شویم، تمام حساب‌های خود را روشن کرده‌ایم که به صورت آنلاین هم قابل بررسی است.

نقدینگی مشکل تمام تولیدکنندگان

مصری در پاسخ به این پرسش که در زمینه نقدینگی با مشکل روبرو هستید گفت: مشکل نقدینگی مشکل تمام تولیدکنندگان است. با توجه به شدت تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، بسیار سخت است که تولیدکننده قیمت خود را به قیمت تورم برساند. بانک‌ها نیز نسبت به تورم اعتبارات ما را افزایش نداده‌اند.
بسیاری از شرکت‌ها سالم هستند و سالم کار می‌کنند و با اداره مالیات و سازمان استاندارد مشکلی ندارند. حداقل به آنهایی تسهیلات ارائه بدهند که برای ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده‌اند. دولت باید بین شرکت‌هایی که فرار مالیاتی دارند و وام‌های خود را پس نمی‌دهند و اختلاس می‌کنند و شرکت‌هایی که حساب آنها روشن و مشخص است در ارائه تسهیلات تفاوت قائل شود.

برنامه‌های آموزشی چرم مشهد

مدیر عامل چرم مشهد درباره برنامه‌های آموزشی این شرکت عنوان کرد: حمایت از برنامه‌های آموزشی جزو اولویت‌های ماست، از این‌رو هر کاری که سبب اشتغالزایی شود مورد حمایت ما قرار خواهد گرفت. برخی دوره‌های آموزشی در تهران و با حمایت مجله اخبار صنعت چرم و کفش برگزار کرده‌ایم. ۵۰ نفر از هنرجوهای تربت‌جام در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند. ما حاضر هستیم که این افراد آموزش‌دیده را در کارخانه برای واحد دوزندگی استخدام کنیم.
مصری ادامه داد: برای پرسنل خود از سطح مدیریت آموزش در نظر گرفته‌ایم که دوره‌های آنها یک ساله است که پس از پایان دوره مدرک آن را خواهند گرفت. همچنین در رده‌های متوسط در سطح چرم‌سازی و دوزندگی تا حوزه سلامت انواع آموزش‌ها را در نظر گرفته‌ایم. برای پرسنل بخش فروش واحد آموزش داریم و پروژه‌های دو ماهه با دوره‌های انگیزشی و آموزشی برگزار می‌کنیم. به صورت نامحسوس از فروشنده‌ها فیلم می‌گیریم و ایرادات آنها را به آنها گوشزد می‌کنیم. ما معتقدیم اگر آموزش نباشد پیشرفت نخواهیم داشت. آموزش جزو اصول اصلی کار ما به‌شمار می‌رود.

حرکت به سمت مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل چرم مشهد با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی این برند مطرح چرم عنوان کرد: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی گام برمی‌داریم. از این‌رو در دورترین نقطه مشهد، هنرستان دخترانه بسیار بزرگ و مجهزی تاسیس کرده‌ایم. از این نظر هنرستان دخترانه انتخاب کرده‌ایم که در این مرکز این دختران آموزش‌هایی برای اشتغال ببینند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید