«فروشندگان کفش تبریز» الگوی وزیر در راهبری اصناف

0
598
روز ملی اصناف

یکم تیر در سالن همایش‌های صدا و سیما چه خبر بود؟

امسال روز ملی اصناف در حالی گرامی داشته شد که هیات رئیسه‌ای جدید، میزبان آن بود. (یکم تیر) بیشتر رئیسان و مدیران صنفی در سالن همایش‌های صدا و سیما جمع شدند.
اگرچه قرار بود اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این جمع حضور داشته باشد و نیز قرار بود تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ملی استاندارد در این همایش امضا شود، اما این وعده‌ها عملی نشد. با این حال رضا رحمانی دوست و همراه همیشگی اصناف این بار به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابتدایی‌ترین دقایق همایش تا پایان آن در جمع چهره‌های صنفی حضور یافت. آقای وزیر در این همایش به اصناف توصیه کرد که از همبستگی فروشندگان کفش در تبریز برای فروش کالای ایرانی الگو بپذیرند.
جالب است بدانیم تنها چهره برتر صنفی که در این همایش معرفی شد هم یکی از تولیدکنندگان کفش بود و این‌ها نشان‎دهنده توجه وزیر و نیز هیات رئیسه اتاق اصناف ایران به حوزه کفش و دیده شدن اقدامات این صنف در میان مسئولان است.
به گزارش اخبار صنعت، چرم و کفش، یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون و جمعی از چهره‌های تاثیر‌گذار صنفی و اقتصادی نیز اصناف را در این بزرگداشت همراهی کردند و به این واسطه رئیس اتاق اصناف ایران از سند رونق تولید رونمایی کرد تا کیفیت تولیدات صنفی را ارتقا بخشند و تولیدات صادرات‌محور را افزایش دهند.
این آیین که با شکوه‌تر از سال‌های پیشین برگزار شد، البته بی‌حاشیه هم نبود. به طوری که برخی از حضار در ساعات میانی این همایش، جمع را ترک کردند. با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش از تعداد میهمانانی که از دولت و مجلس حضور یافته بودند، ابراز خرسندی کرد و آن را نشان د‌هنده اهمیت اصناف دانست.
رحمانی که خیلی‌ها هنوز او را به واسطه سابقه پیشینش در مجلس شورای اسلامی می‌شناسند، فراکسیون اصناف را از فراکسیون‌های فعال در مجلس شورای اسلامی دانست و از آن تقدیر کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: ۱۰ میلیون اشتغال حوزه صنعت، معدن و تجارت وجود دارد و حدود ۶ میلیون اشتغال بر عهده اصناف است. رحمانی از اشتغالزایی برای ۲۵۰ هزار نفر در حوزه‌های صنفی در سال گذشته خبر داد و گفت: این اشتغال محقق شد و صدور پروانه‌های صنفی نیز سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی داشت.
اولویت امسال در تولید، حفظ وضع موجود است. حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال یک اقدام جهادی و از فرمایشات رهبر معظم انقلاب است. فعال‌سازی واحد‌های راکد نیز باید مد نظر قرار گیرد.
از سوی دیگر، باید نهضت ساخت داخل را راه بیندازیم؛ یعنی هر عددی کم یا زیاد در کشور امکان تولید وجود دارد نباید وارد شود. برای رونق تولید نیاز به مواد اولیه، نقدینگی و بازار مصرف داریم. باید بازار داخلی و خارجی مد نظر قرار گیرد. در بحث صادرات نیز صادرات به کشور‌های همسایه در اولویت است. رحمانی افزود: ۱۰۰ قلم‌ کالای مورد نیاز مردم در بازار را روزانه رصد می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه اصلاح نظام‌ کنترل و بازرسی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گنجانده شده و جزء اسناد بالادستی است، ادامه داد: سامانه مدیریت توزیع کالا در کشور را راه‌اندازی می‌کنیم و بخشنامه‌ها و فرآیند‌های آن تدوین شده است.
وی تصریح کرد: امسال اتصال ۵۰ شرکت پخش سراسری و ۷۰۰ شرکت پخش منطقه‌ای به سامانه جامع تجارت را دنبال خواهیم کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مدرن شدن سیستم سنتی توزیع در برنامه کاری ما است.
رحمانی گفت: می‌خواهیم دفتری برای ایجاد کسب و کارهای نوین تشکیل دهیم. بسیاری از شغل‌ها چند سال آینده از رده خارج می‌شوند و باید به سمت نوین‌سازی بروند. وی نخستین حلقه نظارت را اتحادیه‌ها دانست و بیان کرد: باید این موضوع تقویت شود. بازرسان وزارت و بسیج اصناف نیز در این زمینه کنار ما هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصناف برای مبارزه با قاچاق کالا، خودشان پای کار بیایند و شرایط را برای عرضه کالای غیرقانونی سخت کنند. به‌عنوان نمونه در تبریز این اتفاق افتاد و فروشندگان در نهضتی از فروختن کفش‌های خارجی و قاچاق خودداری کرده و از کفش‌های تولید کشور حمایت کردند. این چنین نهضت‌هایی باید شکل بگیرد.


تهیه سند رونق تولید اصناف
رئیس اتاق اصناف ایران به‌عنوان میزبان این همایش با تبریک روز ملی اصناف به تمامی اعضای جامعه صنفی کشور گفت: یکی از دلایل تعیین روزی برای اصناف، نقش مهم و تاریخی‌ است که اصناف تا کنون ایفا کرده‌اند. نقشی که از نظر سیاسی و اجتماعی تعیین‌کننده و تاثیر‌گذار بوده است و تا به امروز توانسته در جای جای مسائل کشور خود را نشان دهد و ما به‌عنوان نمایندگان اصناف با افتخار برنامه داریم این راه که توأم با حفظ ارزش‌های اجتماعی و اسلامی جامعه است را ادامه دهیم.
سعید ممبینی افزود: هیات رئیسه دور هفتم بررسی و شناخت بیشتر، بهتر و دقیق‌تر وضع موجود سازمان‌های صنفی کشور و تدوین برنامه برای ارائه خدمات بهتر و اثربخشی بیشتر سازمان‌های صنفی در عرصه اقتصاد و خدمت به مردم را در دستور کار گذاشت و سند رونق تولید اصناف را تهیه کرد.
وی بیان کرد: ما بیش از ۳ میلیون واحد صنفی داریم که با توجه به جمعیت کشور این میزان بیش از اندازه است.
اصناف در ۴ بخش تولیدی، خدمات فنی، خدمات و توزیع فعال هستند و در دهه‌های گذشته به‌دلیل عدم ایفای نقش سایر نهاد‌ها در ایجاد اشتغال پایدار و سهولت ورود به عرصه بازار این جمعیت به شکل موجود و امروزی رشد کرد و با افزایش آمار اشتغال در این حوزه شاهد انحراف در نحوه شکل‌گیری رسته‌های گوناگون هستیم. به طوری که کمتر از ۲۰ واحد‌های صنفی در حوزه تولید اشتغال دارند و با وجود اینکه شکل‌گیری مشاغل صنفی آسان‌تر و ارزان‌تر از مشاغل صنعتی است اما نواقصی در نحوه برقراری ارتباط صنوف تولیدی و صنایع بالا دستی وجود دارد.
ممبینی افزود: ما با آسیب‌شناسی این شرایط و در سال رونق تولید، سند رونق تولید را تهیه کردیم و از آن در این همایش رونمایی می‌کنیم. در این سند در هر کدام از این ۴ بخش ایرادها را بررسی و راهکارها را پیشنهاد دادیم. این سند به‌عنوان نقشه راه هیات رئیسه دوره هفتم اتاق اصناف ایران مد نظر قرار می‌دهیم و امیدواریم در نهایت مردم نتیجه تهیه این سند را احساس کنند.

ضعف ویژگی مطالبه‌گری در اصناف
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: نقش اصناف چه در انقلاب مشروطه و پس از آن و چه در تشکل‌های مذهبی سیاسی دوران سیاه پهلوی و چه در ارتباط با پشتیبانی‌هایی که از زندانیان می‌شد و چه در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و امروز در تحریم‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. نظام توزیع عدالت‌محور در ۸ سال جنگ تحمیلی از سوی اصناف اداره می‌شد. فقیرترین و غنی‌ترین افراد در کشور، حداقل‌هایی برای مصرف داشتند چراکه توزیعی عدالت‌محور داشتیم. امروز هم در امور خیر اصناف پیشتاز هستند.
 عبدالرضا مصری افزود: اگر ۲۵ درصد اشتغال در اصناف و یک‌ششم سرمایه کشور در اختیار آنها است و ۱۷.۵ درصد تولید ناخالص ملی از سوی اصناف انجام می‌شود، باید پرسید آیا این گروه به اندازه این ظرفیت در شاکله حکمرانی حضور دارند؟ این اعداد و ارقام چه می‌گوید؟ وقتی می‌گوییم ۲۵درصد اشتغال یا یک ششم سرمایه به همان میزان باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.
 آیا به این نسبت از اصناف بهره برده می‌شود؟ به این آمارها هم حاکمیت و هم اصناف باید فکر کنند‌. آیا اصناف خود، مطالبه‌گر چنین سهمی در تصمیم‌گیری هستند؟ وی بیان کرد: همه اذعان داریم که جدی‌ترین مشکل کشور اقتصاد است. ۷ سال است شعار سال ( که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح کردند) معطوف به مسائل اقتصادی است.
مصری افزود: این شعارها محور اصلی اقتصاد مقاومتی است. اما من اعتقاد دارم در راستای عملیاتی‌سازی اقتصاد مقاومتی به‌دلیل ۲ دیدگاه حاکم بر کشور -از نظر سیاسی- کمتر کار کرده‌ایم که البته این روزها این دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شده‌اند. یک دیدگاه نگاه به بیرون داشتن است که بعضی گمان می‌کنند مشکلات کشور از بیرون حل می‌شود و دیدگاه دوم اینکه بعضی نگاهی منفی به بیرونی‌ها دارند. دنبال‌کنندگان این دیدگاه همواره از هم فاصله می‌گرفتند با مسائل بعد از برجام امروز یک دیدگاه وجود دارد و آن توجه به ظرفیت داخلی است که در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید شده است.
وی در بخشی از سخنان خود با طرح این پرسش که مسئول اقتصاد کشور کیست، گفت: من به‌عنوان نایب رئیس مجلس هنوز نمی‌دانم مسئول اقتصاد کشور چه کسی است و جوابی برای این پرسش پیدا نکردم در حالی که بسیاری از بخش‌ها مسئول مشخص دارند اما مسئول اقتصاد که جهت‌ها را مشخص کند و مسئولیت را بپذیرد، هنوز مشخص نیست. این نماینده مجلس همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست در حوزه افزایش ظرفیت‌های استفاده از بازرسان اصناف در بازار بکوشد.

تاکید در پرداخت هزینه‌های بازرسی از سوی دولت و مجلس 
رئیس اتاق اصناف تهران نیز در این همایش با توجه به هزینه‌های بازرسی در اصناف گفت: ما مبالغی به دولت بدهکاریم که باید از این مبلغ درآمدهای حاصل از جریمه اصناف به خزانه دولت واریز ‌شود و یک سوم آن به اصناف بازگردد تا حقوق بازرسان و هزینه‌های آنها پرداخت شود.
حال اینکه این مبالغ به اصناف پرداخت نمی‌شود و از وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس خواستاریم پیگیر این موضوع باشد. قاسم نوده‌فراهانی افزود: ما همواره کنار دولت هستیم و در حوزه‌های توزیع و دیگر بخش‌ها کمک می‌کنیم. ما آموزش سال‌های سال است که آغاز کرده‌ایم و البته باید سطح آن را ارتقا بخشیم. وی بیان کرد: باید در تولیدات ملی بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم؛ چراکه بیش از ۶۰۰ هزار واحد تولیدی در کشور داریم و امسال که سال رونق تولید است آن‌طور که شایسته است عمل نکرده‌ایم چراکه با مشکلاتی از قبلی نقدینگی و فرسودگی ماشین‌آلات روبه‌رو هستیم. از دولت می‌خواهیم در راستای رونق تولید در اصناف یاریگر ما باشد.

دکتر علی اژدرکش در کنار قاسم نوده فراهانی

انتخاب «علی اژدرکش» به عنوان چهره برتر صنفی
حضور به موقع فعالان صنفی در سالن مرکز همایش‌های صدا و سیما و آغاز نشست در ساعت تعیین شده (۱۰ صبح) از نکات برجسته و قابل تحسین این همایش بود و تجلیل‌هایی که در پایان نشست انجام شد به ارزش‌های آن افزود. در این راستا از اتاق‌های اصناف مراکز استان سراسر کشور، اتاق‌های اصناف آسیب‌دیده در سیل، حاج کاظم کبیرصابر به‌عنوان چهره ماندگار صنفی (چای فروش با سابقه و قدیمی)، علی اژدرکش(تولید‌کننده کفش ماشینی) به‌عنوان چهره برتر صنفی و تولیدکننده برتر تجلیل شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید