«فاضلاب» مهمترین مشکل زیست‌ محیطی ورامین

0
272
«فاضلاب» مهمترین مشکل زیست‌ محیطی ورامین

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین با اشاره به اینکه مشکل اصلی شهرستان ورامین، فاضلاب واحدهای چرم‌سازی شهرک صنعتی چرمشهر است، گفت: اگر سیستم تصفیه فاضلاب چرمشهر هرچه سریع‌تر به وضعیت مطلوب برسد، مهم‌ترین مشکل شهرستان ورامین حل خواهد شد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از محمد فریدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مشکل اصلی شهرستان ورامین، فاضلاب واحدهای چرم‌سازی شهرک صنعتی چرمشهر است، تاکید کرد: اگر سیستم تصفیه فاضلاب چرمشهر هرچه سریع‌تر به حالت بهینه خود برسد، مهم‌ترین مشکل شهرستان ورامین حل خواهد شد. اقدامات قضایی برای ۲۲ واحد در چرمشهر نیز انجام شده و درحال ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر هستند که به‌زودی افتتاح خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین درباره کمک دستگاه‌های متولی برای حل مشکل این شهرستان گفت: فرماندار و استاندار پیگیر حل مشکل هستند و پروژه از محل بودجه دولت در حال اجرا است همچنین استاندار چندین بار به بازدید از شهرک صنعتی  چرمشهر پرداخته است.

وی به اقدامات انجام شده برای رفع مشکل فاضلاب شهرستان ورامین اشاره کرد و توضیح داد: در شهرستان ورامین شبکه‌گذاری سیستم تصفیه فاضلاب تا ۷۰ درصد انجام شده است. زمین برای ساختن محل سیستم تصفیه تملک شده اما ساخت آن هنوز شروع نشده است.

فریدی افزود: برخی صنایع مانند روده‌شویی‌ها، دباغی‌ها، فاضلاب‌های خانگی و قسمتی از پساب‌های شهری و روستایی نیز به‌صورت پراکنده باعث آلودگی این شهرستان می‌شوند همچنین صنایع پلاستیک‌شویی که ابتدا پلاستیک‌های بازیافتی را خرد می‌کنند، شست وشو می‌دهند و در نهایت آن را بازیافت می‌کنند از دیگر صنایع آلاینده این شهرستان است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه آماری از گشت و پایش‌های انجام شده از  بهمن ۱۴۰۰ تاکنون پرداخت و گفت: تاکنون با ۸۰ واحد  دارای آلودگی آب ناشی از فاضلاب برخورد قضایی شده است و به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی علاوه بر فاضلاب، بخش دیگری از آلودگی این شهرستان را ناشی آلودگی هوا مربوط به صنایع آلاینده دانست و گفت: با ۵۳ واحد آلاینده هوا در حوزه ذوب فلزات، ریخته‌گری‌های سرب، چدن، کوره‌های آجرپزی و واحدهای فاقد سیستم تصفیه هوا برخورد کردیم و به مراجع قضایی نیز معرفی شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین ادامه داد: پنج مورد تخریب و تصرف اراضی منطقه حفاظت شده کویر، یک مورد صید پرندگان شکاری و یک مورد بریدن درختچه‌های طاق کویر در منطقه حفاظت شده کویر گزارش شده است که همه به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و پرونده آن‌ها در دست رسیدگی است.

فریدی درباره حل مشکل صنایع آلاینده افزود: بسیاری از این واحدها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند می‌توانند سیستم تصفیه هوا نصب کنند و پس از انجام این کار دوباره شروع به کار می‌کنند اما برخی که توانایی نصب این سیستم را ندارند، واحد را تعطیل می‌کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین درباره گشت و پایش‌های منطقه حفاظت شده کویر توضیح داد: این منطقه تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین است. وسعت منطقه حفاظت شده کویر ۲۵۰ هزار هکتار است که روزانه توسط چهار واحد محیط‌بانی مستقر در پاسگاه‌های منطقه به‌وسیله موتور، خودرو یا پیاده به گشت و پایش منطقه می‌پردازند.

فریدی درباره گشت و پایش سایر مناطق آزاد شهرستان گفت: در مناطق آزاد شهرستان سه نفر در قالب گشت سیار هفته‌ای سه روز به گشت و پایش می پردازند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید