عوامل موثر در اوضاع صنعت چرم ايران

0
851
واردات چرم از ترکیه و ایتالیا متوقف شد

علي حسن زاده، رئيس انجمن چرم ايران معتقد است در حال حاضر وضعيت صنعت چرم ايران بسيار پيچيده است که عمدتا این پیچیدگی ناشي از سه عامل است. وی عوامل موثر در اوضاع صنعت چرم ايران را شامل نوسانات قيمت ارز، اعمال تحريم‌ها و شيوع کرونا می داند. با اين وجود وي مي‌گويد بايد به فعاليت ادامه دهيم و از وجود جوانان خلاق براي توليد برخي مواد شيميايي مورد استفاده در صنعت چرم بهره ببريم. خواننده گفت و گوي اخبار صنعت چرم و کفش با رئيس انجمن چرم ايران باشيد.

علي حسن زاده، رئيس انجمن چرم ايران در خصوص تاثيرات بيماري کرونا بر صنعت چرم گفت: ما هم فارغ از جريان کرونا نيستيم اما اين هم مي‌گذرد. ما نيز کارمان را از اوايل ارديبهشت ماه مجددا آغاز کرديم اما در حال حاضر توليد 100 درصدي نداريم.

حسن زاده افزود: با اين وجود همه نيروها را حفظ کرديم چون در اين شرايط اگر نيروها را بيرون کنيم جايي ندارند تا بروند و ما وظيفه خود مي‌دانيم که بخشي از درد جامعه را نيز به دوش بکشيم. وي در خصوص نوع توليدات خود اظهار داشت: همان توليدات قبل از جمله چرم‌هاي رويه، آستري بزي و چرم کمربندي را در حال حاضر توليد مي‌کنيم.

صنعت چرم سازی

واردات چرم زيره صرفه اقتصادي ندارد

اين فعال صنعت چرم کشور در پاسخ به اين سوال که آيا همچون گذشته چرم زيره هم توليد مي‌کنيد، گفت: همانطور که مي‌دانيد در سال 74 بر اساس برنامه‌اي که در چرمشهر آماده کرديم يک سالن را به زيره چرم اختصاص داديم و چندسالي هم فعاليت کرديم. اما به دليل واردات بي‌رويه و تحت يک شرايط خاص، اين کار را ديگر ادامه نداديم، با اين وجود شاهد هستيم که امروز خواهان زيادي دارد چون چرم زيره قيمت بالايي دارد و با اين قيمت بالاي ارز اگر وارد کنند احتمالا کيلويي 200 هزار تومان براي واردکنندگان تمام مي‌شود که به نظر غيرمنطقي مي‌آيد.

حسن زاده افزود: البته الان بحث توليد چرم زيره مثل سابق نيست اگرچه در تبريز چندکارخانه بود که از پوست گاوميش زيره مي‌ساختند اما اصل اين است که از پوست گاوي ساخته شود و گاوها نيز نژادي بايد داشته باشند که بافت‌هايش منسجم‌تر است. به طوري که يک نژاد در فرانسه و آلمان است که بيشتر زيره‌سازان ايتاليا از آن نژاد استفاده مي‌کنند که الياف انسجام بيشتري دارد.

وي ادامه داد: در حال حاضر يکي دو کارخانه هستند که زيره مي‌سازند اما عمده موادشان گياهي و وارداتي است و غالبا از آفريقاي جنوبي و آمريکاي جنوبي است که با توجه به نوسانات ارزي قيمت آنها هم بالا است.

چرمهاي گياهي

حسن زاده در مورد چرم‌هاي گياهي نيز اظهار داشت: در اصل براي ساخت چرم 3 نوع دباغي داريم؛ اولي کروم است که در دنيا مرسوم است. دباغي دوم، گياهي است که موادي که با آن الياف را مي‌سازند پايه گياهي دارد و کروم در آن اصلا نيست. يک روش ديگر هم وجود دارد که نه گياهي است و نه کرومي و به اصلاح کروم فري است. يعني يک ماده ديگري است که با آن هم مي‌شود دباغي کرد و آن هم به محيط زيست آسيب نمي‌زند. گفتني است الان بيشترين روکش‌هاي ماشين‌هاي  اروپايي از اين نوع سوم است.

وي با بيان اينکه ما از اين نوع سوم در ايران کمتر از يک درصد توليد داريم افزود: از نظر قيمتي نيز اين سه نوع دباغي با هم تفاوت دارد؛ يعني ارزان‌ترينش کروم است، بعد گياهي. البته قيمت نوع سوم که به اصطلاح «وت وايت» ناميده مي‌شود چون ماده‌اي است که چند سال پيش به بازار آمده، تا پيش از اين بالاي 2 يورو بود و گرانتر از دو نوع ديگر است و فقط در چرم‌هاي مبلي استفاده مي‌شود.

برگزاري امپکس اول تا چهارم بهمن ماه

حسن زاده به عنوان يکي از اعضاي ستاد برگزاري نمايشگاه امپکس در خصوص اين نمايشگاه گفت: بر اساس جلساتي که داشتيم زمان نمايشگاه فعلا 1 تا 4 بهمن اعلام شده اما در کل بستگي به شرايط کرونا دارد، چون برخي استان‌ها هنوز در خط قرمز هستند و ممکن است زمان آن تغيير کند. آنچه که مسلم است اين است که مثل گذشته نمايشگاه در سالن‌هاي 40، 41 و 42 برگزار خواهد شد. نکته جالب توجه اينکه نمايشگاه امسال همزمان با نمايشگاه پوشاک برگزار مي‌گردد.

الزام توليد برخي مواد شيميايي مورد نياز صنعت چرم با کمک جوانان خوش فکر

رئيس انجمن چرم ايران در پاسخ به اين سئوال که قيمت چرم چقدر افزايش يافته است گفت: قيمت چرم تا دو سال پيش بين 20 تا 25 هزار تومان بود اما با اين افزايش قيمت ارز، چون بخش اعظم مواد شيميايي ما وارداتي است قطعا انتظار مي‌رود که قيمت توليدات ما نيز افزايش داشته باشد. به عبارت ديگر الان اصلا ثبات قيمتي وجود ندارد و هر روز با يک قيمت جديد مواجه هستيم و اين امر بسياري مسائل را زير سوال مي‌برد.

حسن‌زاده در مورد مجموعه عوامل موثر بر وضعيت صنعت چرم اظهار داشت: به طور کلي چندين عامل بر پيچيده شدن اوضاع ما تاثير گذاشته است. از جمله اين موارد مي توان به افزايش قيمت ارز اشاره کرد. از سوي ديگر علاوه بر بحث شيوع کرونا و راکد شدن فعاليت‌ها بحث تحريم‌ها نيز ما را تحت فشار قرار داده است به طوري که به عنوان مثال ما تا پيش از اين از کشور هندوستان يکسري مواد خريداري مي‌کرديم اما الان حاضر به ارسال مواد نيستند که عمدتا به خاطر تحريم‌ها است. به همين دليل به ما پيشنهاد داده‌اند که از طريق يک کشور ثالث ارسال کنند اما اين کار هزينه‎هاي ما را بالا مي‌برد.

وي ادامه داد: با اين وجود ما مجبور به ادامه دادن کار هستيم و به نظر من بايد يکسري موادشيميايي را توليد کنيم چون مواد اوليه مثل نفت و مواد معدني در کشور به وفور داريم و تنها بايد اجازه بدهيم جوان‌هاي خوش فکر بيايند و دست به کار شوند.

حسن زاده تصريح کرد: در اين راستا انتظار ما از دولت اين است که بگذارد صنعت راه خودش را برود و ما را در گير مجوزها و بخش‌نامه‌هاي گوناگون نکند. اين در شرايطي است که منِ نوعي که در اين صنعت هستم بسيار بيشتر از وزير صنعت با زير و بم صنعت آشنا هستم و وزير تنها بايد سياست‌هاي کلي را بدهد. اما امروز پول و قدرت دست دولت است و فشارهاي مالي و رواني براي ما تشکل‌ها باقي مانده است.

قول مساعد واردات پوست گاوي را از رئيس دامپزشکي استان گرفتهايم

رئيس انجمن چرم ايران در پاسخ به اين سوال که در اين دوران کرونايي انجمن چه اقداماتي براي توليدکنندگان انجام داده است، گفت: در ماه اخير دو جلسه داشتيم و بررسي کرديم چگونه مي‌توان به توليدکنندگان کمک کنيم. چندي پيش نيز جلسه‌اي با رئيس دامپزشکي استان داشتيم چون در قسمت پوست گاوي کمبود داريم، ايشان هم قول مساعد دادند که وارداتش را تسهيل کنند.

حسن زاده گفت: لازم به ذکر است که سالانه 15 ميليون کشتار دام گوسفندي داريم که از اين 15 ميليون کمي در البسه استفاده مي‌شود. مابقي پوست گوسفندي هم عمدتا به شکل سالامبور يا وت‌بلو صادر مي‌گردد. از سوي ديگر سالانه 6-5 ميليون کشتار دام بزي داريم که غالبا در داخل مصرف مي‌شوند. اين در شرايطي است که بيشترين مصرف ما در صنعت کفش، کيف کمربند از پوست گاوي است که کمبودمان را از طريق واردات تامين مي‌کنيم.

وي در خصوص اقدامات انجمن براي واردات گوشت به همراه پوست گفت: اصولا بيشترين گوشت وارداتي ما دام سبک است اما در يک برهه از برزيل گوشت گوساله آمد با اين وجود برزيل چون صنعت چرم بسيار گسترده‌اي دارد زياد راغب نبود پوستش را بدهد و در اين زمينه چندان موفق نشديم.

حسن زاده گفت: با اين وجود با کشورهايي مثل عراق، قزاقستان و آذربايجان که دباغي ندارند براي واردات پوست گاوي مذاکراتي انجام داده‌ايم ولي کشوري مانند عراق چون کشتارگاه صنعتي ندارد ضايعات کشتاري بسيار بالايي دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید