علت پوسته پوسته شدن کف پا چیست؟

0
227
علت پوسته پوسته کف پا چیست؟

پوست پای شما بیشتر از آنچه تصور می‌کنید فشار تحمل می‌کند، از تحریک شدن توسط کفش‌های تنگ تا تماس مستقیم با سطوح آلوده. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کف پای شما پوسته‌پوسته شود و احساس ناخوشایندی را در شما ایجاد کند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از همشهری آنلاین، هوای گرم، تعرق ناشی از آن و استفاده از کفش‌های نامناسبی که مانع جریان هوا می‌شوند همگی می‌توانند به سلامت پای شما آسیب برسانند. مجله اینترنتی سلامتی «healthline» در مقاله‌ای دلایل شایع پوسته‌پوسته شدن کف پا و روش‌های ساده مقابله با آن را عنوان کرده است.

۱- عفونت‌های قارچی

قارچ‌ها در مکان‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند و به‌شدت مسری هستند. اگر به صورت مداوم به استخر و باشگاه‌های ورزشی می‌روید بسیار مراقب باشید. راه رفتن با پای برهنه باعث می‌شود به‌راحتی مبتلا به عفونت قارچی شوید. همچنین استفاده از دمپایی یا حوله مشترک نیز باعث عفونت و در نهایت ایجاد پوسته‌های عمیق در کف پا می‌شود.

۲- اگزما

این بیماری پوستی می‌تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود، اگرچه بیشتر در بازوها، آرنج‌ها، پشت زانوها و پوست سر دیده می‌شود، اما در پاها نیز ایجاد می‌شود. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده همراه با ماساژ کف پا، نوردرمانی و استفاده از داروهایی که فقط با تجویز پزشک مصرف می‌شود می‌تواند اگزما را تا حد زیادی کنترل کند.

۳- تعرق بیش از حد

محیط‌های مرطوب باعث ایجاد بیماری‌های عفونی و تجمع میکروب‌ها می‌شود که تحریک کف پا، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن از نتایج آن است. استفاده از کفش‌های مناسب که باعث جریان هوا می‌شود و همچنین جوراب‌هایی که رطوبت را به خوبی جذب می‌کند انتخاب خوبی برای این مشکل است.

۴- کم‌آبی

بروز علائمی مانند افزایش تشنگی، خشکی دهان و سرگیجه، ناشی از کم‌آبی بدن است که یکی از پیامدهای آن پوسته‌پوسته شدن پوست کف پاست. این اتفاق بیشتر در فصل گرم تابستان رخ می‌دهد که می‌توان با نوشیدن آب زیاد در روز آن را کنترل کرد.

در نهایت اکثر علت‌های شایع پوسته‌پوسته شدن پوست پا جدی نیستند و با لایه‌برداری قابل درمان است و یا حتی ممکن است خود به خود برطرف شود، اما در صورت وجود مشکلات بیشتر باید به پزشک مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید