علت تعطیلی کارخانه کفش و چرم گنجه رودبار

0
574
کارخانه کفش و چرم گنجه رودبار

سازمان صمت استان گیلان اعلام کرد: در حال حاضر هیچ دستگاه و تجهیزاتی برای خط تولید در کارخانه کفش و چرم گنجه رودبار نیست تا چرخ این کارخانه بچرخد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اعلام کرد: کفش و چرم گنجه رودبار حداقل ۲ دهه است که تمامی تجهیزات و خطوط تولید آن از طریق مزایده به فروش رسیده و تمامی مطالبات کارگران این کارخانه پرداخت شده است و در حال حاضر از این کارخانه فقط چند سوله در زمینی به مساحت ۴۴ هزار و ۳۰۸ متر مربع و زیر بنای ۱۰ هزار و ۶۲۰ متر باقی مانده است.

در حال حاضر کارخانه کفش و چرم گنجه رودبار به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شده است.

قدمت بالای ساختمان، نداشتن امکانات و خطوط تولید، نبود سرمایه گذار، تحریم‌های اقتصادی از مهمترین عوامل تعطیلی کارخانه است.

روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان درباره تاریخچه کارخانه کفش و چرم گنجه رودبار اعلام کرد: رحیم ایروانی در دهه ۳۰ پس از سفر به کشور چکسلواکی، دو کارشناس و یک دستگاه اتوکلاو با خود به ایران آورد و تولید کفش را با ۳۵ نفر کارگر آغاز کرد، بهای این کفش تولیدی در ایران حدود نصف مشابه وارداتی آن بود، ایروانی بعد‌ها زمینی به وسعت ۷۰۰ مترمربع در منطقه مهرآباد خرید که ۴۰۰ مترمربع بنای ساختمانی داشت، سپس با خرید ماشین دوخت، از پارچه‌های ایرانی استفاده کرد و شرکتی خارجی به نام ولکو نیز حاضر به سرمایه گذاری و انتقال فناوری به ایران شد. این کارخانه «کفش ملی» نام گرفت و در آغاز ۱۵۰ محصول مختلف تولید می‌کرد.

از سال ۱۳۴۷ به بعد، کفش ملی در کنار تولید کفش، محصولاتی مثل جوراب، توید آستر و بند کفش و محصولات دیگر را آغاز کرد. در همین سال، گسترش کارخانجات کفش ملی با ساخت و ساز در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم کرج پی گرفته شد ، ایروانی زمینی به مساحت ۴۰۰ هزار مترمربع خرید و پارک صنعتی کفش ملی فعالیت خود را رسما در سال‌های آغازین دهه ۵۰ آغاز کرد و روزانه 12/500جفت کفش در کارخانه کفش ملی توسط ۲۵۰۰ کارگر تولید می‌شد.

شرکت کفش ملی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مصادره و ملی و به سازمان صنایع ملی منتقل گشت، اما چندی بعد بابت رفع بدهی دولت به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد، تا امروز ماشین آلات این کارخانه همه فروخته شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید