عدم ثبات قیمت دلار تولیدکنندگان را سرگردان کرده است

0
318
سعید حیاتی رئیس اتحادیه چرم فروشان و لوازم جانبی کفش

تولیدکنندگان مواد اولیه کفش در تامین مواد اولیه خود با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند، اما آنچه تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است، نبود ثبات قیمت ارز در بازار است. این مطلب را سعید حیاتی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد.

خواهان ثبات قیمت دلار هستیم

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش در پاسخ به این پرسش که وضعیت مواد اولیه کفش در بازار چگونه است، گفت: در زمینه تامین مواد اولیه در بازار کفش مشکلی وجود ندارد، آنچه تولیدکنندگان را با سردرگمی همراه کرده، نوسان قیمت ارز است. رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد، خواهش ما از مسئولان این است که قیمت دلار را روی هر قیمتی که می‌خواهند ثابت نگه دارند تا تولیدکنندگان محاسبه درستی روی قیمت تمام‌شده در زمینه هزینه‌های مواد اولیه، انرژی، برق و همچنین مالیات و بیمه و … داشته باشند. با وجود نوسان قیمت، طبیعی است قیمت بهای تمام شده هر بار تغییر کند. بنابراین خواهش ما از مسئولان این است که قیمت دلار را ثابت نگه دارند. بانک‌ها اجازه بدهند که تورم کاهش پیدا کند. اگر قیمت دلار ثابت نگه داشته شود، شیب تورم نیز کاهش پیدا می‌کند، اما اگر قیمت دلار نوسان داشته باشد تورم نیز بالا و پایین می‌شود. این سبب ضرر و زیان جبران‌ناپذیر به تولیدکنندگان می‌شود. برای نمونه برخی کارخانه‌های مواد اولیه ممکن است در طول یک هفته سه بار تغییر قیمت داشته باشند. این وضعیت سبب آشفتگی در بازار می‌شود.


واردات ماشین‌آلات دست دوم فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران

حیاتی در پاسخ به این پرسش که جریان واردات ماشین‌آلات دست دوم چه بوده است، عنوان کرد: واردات این دستگاه‌های دست دوم با توجه به قیمت آنها برای سرمایه‌گذار داخلی بسیار به‌صرفه خواهد بود. این فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است. امیدوارم همکاری خوبی بین وزارتخانه صمت با وارد کننده‌ها انجام بگیرد که این دستگاه‌ها هرچه سریع‌تر وارد شوند که سبب اشتغالزایی برای جوانان شود.
در دوران شیوع بیماری کرونا در برخی کشورها، تولیدکنندگان و کارخانه‌دارها، کارخانه‌های خود را جمع کردند، برای نمونه در ایتالیا برخی کارخانه‌ها تعطیل شدند و دستگاه‌های آنها را یا چینی‌ها خریدند و از روی آن ساختند یا کشورهای آفریقایی آن را خریداری کردند. این دستگاه‌های دست دوم که بعضاً ایتالیایی هستند، خیلی بهتر از دستگاه‌های چینی هستند. می‌توانیم این دستگاه‌ها را با نازل‌ترین قیمت خریداری کرده و بهترین بهره‌برداری را از آنها داشته باشیم.

محاسبه مالیاتی براساس دستگاه پوز اشتباه است

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار را در شش ماه دوم سال چگونه خواهید دید، گفت: با توجه به وضعیت مالیات که به‌روی دستگاه‌های پوز اعمال شده، تولیدکنندگان را با شوک بدی همراه کرده است. تولیدکنندگان دیگر معامله‌های خود را با دستگاه پوز انجام نمی‌دهند. برخی نیز مواد اولیه خود را با جنس تهاتر می‌کنند تا پولی در این زمینه رد و بدل نشود.
در این میان تولیدکنندگانی هستند که متحمل ضرر می‌شوند. مالیات حق دولت است اما این موضوع که مالیات تنها با دستگاه پوز محاسبه شود، یک اشتباه است، چرا که بسیاری از این معامله‌ها برای دیگران انجام شده یا به صورت صوری بوده که از سقف ۵ میلیارد فروش در سال بالاتر شده و این سبب می‌شود که از بند«ج» خارج شود و گرفتار مالیات ارزش‌افزوده گردد. این روش محاسبه، نگرانی‌های بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که در نهایت به تولید و اشتغالزایی ضربه می‌زند.
حیاتی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش مالیات باید با یک شیب ملایم انجام گیرد، تمام کسبه ما طی سال‌های گذشته تمام مالیات‌های خود را پرداخت و اظهارنامه‌های خود را پر کرده‌اند و به نوعی همه کم و بیش مالیات خود را پرداخت کرده‌اند. اینکه سازمان مالیات بخواهد سفت و سخت تمام کسبه را مورد بررسی قرار دهد هم کار را برای اداره مالیات سخت می‌کند و هم یک وحشت در بین کسبه ایجاد می‌کند و دیگر دست و دل آنها به کار نمی‌رود.
اگر دولت به دنبال فرار مالیاتی است باید کسانی را پیگیری کند که حتی یک بار نیز مالیات پرداخت نکرده‌اند. کسبه به روش سنتی مالیات خود را پرداخت کرده‌اند و هم‌اکنون به جای اینکه به فکر تولید باشند تمام دل‌نگرانی آنها معطوف به مالیات شده است.
وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان در دوران کرونا متحمل خسارت‌های بسیاری شده و اکنون نیز با مالیات درگیر شده‌اند. تقاضای ما از دولت این است که فشار مالیاتی را از روی محاسبه با دستگاه‌های پوز بردارند.


از امپکس حمایت می‌کنیم

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش درباره امپکس نیز عنوان کرد: ما از امپکس حمایت کرده‌ایم، چراکه معتقدیم هر نمایشگاهی که در سطح کشور در زمینه کفش و مواد اولیه باشد، مشتاقانه از آن حمایت کرده و خواهیم کرد. امپکس نیز هر کمکی که نیاز داشته باشد حمایت خواهیم کرد و در خدمت هیات مدیره امپکس خواهیم بود.
حیاتی در پاسخ به این پرسش که چرا شما و دوستان در انتخابات اتاق اصناف شرکت نکرده‌اید، گفت: همه دوستان به اندازه کافی درگیر اتحادیه‌های خود هستند و مشغله‌های بسیاری دارند، کسی که بخواهد به اتاق اصناف برود باید وقت مضاعف داشته باشد، بنابراین ترجیح دادیم که دوستان دیگری که فرصت و توان کافی دارند در اتاق حضور داشته باشند. همچنین باید فداکارانه در جایگاهی که قرار دارید، کار کنید، در غیر این صورت باید هم جواب خدا و هم بندگان خدا را بدهید. با توجه به این مسئولیت سنگین و این موضوع که ما توان و وقت لازم را نداریم این مسئولیت را نپذیرفتیم. البته ما افراد توانمند در صنف خود داریم، اما با توجه به درگیری و مشغله‌هایی که دارند این اجازه را به خود ندادند که وارد این حوزه شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که از نمایشگاه شابز خبر دارید، گفت: بعد از برگزاری انتخابات اتاق اصناف به دنبال این موضوع هستیم که این نمایشگاه اجرایی و برگزار شود.

زیباسازی بازار را ادامه می‌دهیم

سعید حیاتی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش درباره وضعیت زیباسازی که در بازار تهران انجام می‌دهند، عنوان کرد: وضعیت زیباسازی بازار را ادامه می‌دهیم که با استقبال خوبی همراه شده است، به گونه‌ای که سایر کسبه نیز مشتاق شده‌اند که در زیباسازی بازار سهمی داشته باشند و اقدام به نماسازی کنند. این اقدام مورد وثوق شهردار منطقه ۱۲ و ناحیه ۳ بوده است. حتی این موضوع در قالب گزارشی با عنوان «بازار رخت نو بر تنش کرد» در روزنامه همشهری منتشر شده و از این پروژه به نیکی یاد کرده است که این کار را تمام واحدها انجام بدهند. امیدوارم این بازار به عنوان یک بازار نمونه در خاورمیانه شناخته شود.
حیاتی در ادامه ضمن تشکر از تمام کسانی که در زیباسازی بازار نقش داشته‌اند، یادآور شد: در راستای زیباسازی بازار من از کسبه این بازار و اهالی و راسته بازار پاچنار و پاساژ شیخ عبدالحسین و تمام کسانی که بنده را یاری کردند، تشکر می‌کنم. تقاضای من این است که این دوستان همچنان حمایت‌های خود را برای این کار ادامه بدهند. همچنین شهردار ساعی ناحیه۳، مهندس محسن رضایی و دکتر یزدی، شهردار منطقه ۱۲ که با دادن داربست به ما و خانم شمشیری، کمال تشکر و قدردانی را دارم. کسبه نیز با حمایت‌های مالی و همفکری خود ما را یاری و تشویق کردند و هیچگاه سنگی جلوی پای ما نینداختند و اگر هم مشکلی بود با یاری هم آن را حل کردیم. قصد داریم این پروژه را در چهار طرف بازار ادامه بدهیم.

سخن آخر

حیاتی در پایان یادآور شد: از شما به عنوان یک رسانه که حامی این صنعت هستید و در شرایط رکود اقتصادی با این تورم سنگین همچنان کار می‌کنید، کمال تشکر را دارم. باید ادعا کرد کار تولیدکنندگان در چنین شرایط سختی، کار جهادگرانه‌ای است. بنابراین از تمام تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تشکر می‌کنم. امید که از این دوران بحران عبور کرده و به روزهای اوج برسیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید