برگزیده جشنواره مد و لباس فجر: برای طراحی کیف از معماری و ریاضی الهام گرفتم

0
410
برگزیده جشنواره مد و لباس فجر: برای طراحی کیف از معماری و ریاضی الهام گرفتم

شیوا نوری از ضرورت استفاده از چرم‌های گیاهی در تولید کیف و کفش و پوشاک برای حمایت از محیط‌زیست می‌گوید.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از خبرگزاری آنا، تا چند سال پیش فعالیت‌های صنعت مد به نحوی انجام می‌شد که با آسیب فراوان به محیط زیست، همراه بود. سال‌های سال، محصولات مرتبط با مُد با موادی تولید می‌شدند که تجزیه‌پذیر نبودند ولی خیلی زود، غیرقابل استفاده می‌شدند. اما در سال‌های اخیر به واسطه افزایش آگاهی‌ها استفاده از پسماندها و مواد گیاهی در تولیدات صنعت مد، رواج یافته است. شیوا نوری که اخیراً در بخش کیف و کفش یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر حائز رتبه شده است برای تولیداتش از مواد دوستدار محیط‌زیست استفاده می‌کند. حالا او برای کارهای جدیدش تصمیم دارد برای اولین بار در ایران، از چرم گیاهی استفاده کند.

لطفا کمی درباره خودتان و فعالیت‌های کاری‌تان، توضیح دهید.

شیوا نوری هستم و از حدود دو سال و نیم پیش به صورت جدی کار خودم را در حوزه تولید کیف راه‌اندازی کرده‌ام، علاوه بر این، در حوزه گرافیک هم مشغول هستم. ما یک کیف را با تمامی اجزا و قطعاتش به صورت دست ساز طراحی و تولید می‌کنیم. طرح‌ها و مواد اولیه کارهای من از طرح‌های مینیمال معماری الهام گرفته شده‌اند. مثلا ممکن است در دسته کیف، از بتن استفاده کنم. من بیشتر کارهایم را با رعایت اصول حفاظت از محیط‌زیست تولید می‌کنم و بیشتر مشتریان من گیاهخوار هستند.

چه شد که معماری را به عنوان منبع الهام برای ساخت و طراحی کیف انتخاب کردید؟

من یک گرافیست هستم و در رشته ریاضی تحصیل کرده‌ام و به معماری ایرانی به شدت علاقمندم. در واقع سعی کرده‌ام ریاضی و معماری را با هنر تلفیق کنم. در بسیاری از کارهای من از ترکیب اشکال هندسی ساده و معماری مدرن و حتی عناصری از اجرام آسمانی استفاده شده است. محصول جدید من که در جشنواره فجر برگزیده شد، بر اساس «سلسله اعداد فیبوناتچی» طراحی شده‌ است. البته قرار نیست که کارم را فقط در حیطه کیف ادامه بدهم. به زودی تولیدات جدیدی در حوزه‌های دیگر از جمله کفش و زیورآلات نیز خواهم داشت.

فقط از طرح‌های معماری ایرانی استفاده می‌کنید؟

خیر، من از معماری مدرن بیشتر الهام می‌گیرم. در طراحی کالکشنی که به جشنواره فجر ارائه دادم سعی کردم، معماری و ریاضیات را در کنار نقوش و طرح‌های سنتی ایرانی قرار دهم. البته بخش سنتی را دچار تغییراتی کردم تا به صورت مدرن در کار، ظاهر شود. در کل زمانی‌ که شما به کیف‌های شینو می‌نگرید، با وجود المان‌های سنتی، با یک طراحی و ظاهر سنتی مواجه نخواهید شد و یک فرم مدرن را خواهید دید.

در مسیر کاری چه چیزهایی مانع و سد راه‌تان است؟

بخش تولید موانع بسیار زیادی دارد. تهیه مواد اولیه قطعات کارها بسیار دشوار است. همین عامل باعث می‌شود که چیزی که در ذهن من طراحی می‌شود، با چیزی که به تولید می‌رسد سی الی چهل درصد شباهت داشته باشد. من به سختی می‌توانم به منابع تولید دسترسی پیدا کنم. اگر شما بخواهید قطعه‌ای را بسازید یا باید آن قطعه با تعداد بالا در کارخانه‌ها تولید شود و یا باید منبعی پیدا شود که از روی علاقه حاضر شود قطعات را با تعداد پایین تولید کند.

تولیدات من فعلا در حد سفارشی‌ساز هستند و با تعداد بالا تولید نمی‌شوند و همین مساله، بزرگترین مشکل من است.

برخی از برندها، ساخت یراق‌آلاتشان را در کشورهای خارجی انجام می‌دهند و به کیفیت بالایی دست پیدا می‌کنند. در ایران برای ساخت قطعات مجبوریم از کارگاه‌های صنعتی کمک بگیریم که خیلی اهل ظریف‌کاری نیستند. البته برخی از برندها از یراق‌آلات آماده استفاده می‌کنند که اصلا مطلوب نیست.

شخص یا اشخاصی بوده که در این راه از شما حمایت کند و یا آنکه مانع‌تان بشود؟

هیچ شخصی مانع من نبود ولی برخی افراد از من حمایت کردند. مثلا یک تولیدکننده چرم از من حمایت کرد تا طرح‌های مرا به صورت سفارشی انجام دهد.

در حوزه کاری‌تان از مسئولان چه توقعی دارید؟

من برای کالکشن جدیدم روی چرم گیاهی کار می‌کنم. تاکنون تنها برندهای خارجی شاخص از این چرم گیاهی استفاده کرده‌اند و برای نخستین بار در ایران این اتفاق رقم می خورد. فکر می‌کنم قدم بزرگی در مسیرحمایت از محیط‌زیست بشاد. چرم گیاهی، آب بسیار کمتری مصرف می‌کند و قرار است ماده اولیه کارهای جدید من باشند. تاکنون با نمد کار کرده‌ام و هیچ‌گاه از چرم حیوانی و یا مصنوعی استفاده نکرده‌ام.

من چندین ماه است که مشغول انجام تحقیقاتی هستم که می‌تواند منجر به ساخت یک استارتاپ برای تولید این چرم‌های گیاهی بشود و از این طریق، تولید چرم را با پسماندهای گیاهی در ایران بتوانم راه‌اندازی کنم. اگر یک حامی مالی داشته باشم که از طرح من حمایت کند می‌توانم به عنوان اولین تولیدکننده این گونه محصولات که در دسته مُد پایدار قرار می گیرد، کارهای بزرگی انجام دهم.

باخت تولیدکنندگان محصولات چرمی به خام فروشان

آیا به همکارانتان انتقادی در زمینه آسیب به محیط زیست دارید؟

من خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که بخواهم به همکارانم انتقاد کنم. اما از یک طرف تعدادی از تولیدکننده‌ها هستند که از یک طرف برحسب تقاضای بازار، مشغول استفاده از چرم‌های حیوانی هستند. من چندبار با برخی از تولیدکننده‌های چرم، صحبت کرده‌ام تا فعالیت‌های‌شان را در حوزه چرم گیاهی انجام دهند.

در دباغی صنعتی، مواد شیمیایی و سرب وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود که به شدت خطرناک است. دباغی چرم حیوانی مقدار بسیار زیادی آب مصرف می‌کند. اکنون یکی از بزرگترین معضلات جهان، آب است. چرم گیاهی از جمله چرم کاکتوس، بسیار بسیار کمتر از چرم حیوانی، آب مصرف می‌کنند.

برندهایی مانند آدیداس و مرسدس بنز و اپل، به سمت استفاده از متریال‌های دوستدار محیط‌زیست می‌روند. جا دارد که برندهای ایرانی نیز به همین سمت بروند. من به شخصه به اینکه در بخش مُد پایدار فعالیت‌ دارم، افتخار می‌کنم. البته ناگفته نماند که خیلی از برندها به سوی انجام فعالیت‌های تولیدی با استفاده از پسماندها می‌روند و این یک نشانه بسیار خوب است. باید یک فرهنگ‌سازی به جهت ترغیب مردم برای استفاده از محصولات دوستدار محیط‌زیست صورت بگیرد.

به عنوان آخرین سوال، چقدر ایرانی بودن در طراحی‌های اخیر مد، به چشم می‌خورد؟

واقعا باعث افتخار است که طراحان بسیار خوبی در کشورمان داریم که کارهای درخورتوجهی انجام می‌دهند. طرح‌های طراحان ایرانی بسیار جهان شمول هستند. در عین حال، این طراحان از بن‌مایه‌های ایرانی در بسیاری از کارهای‌شان استفاده می‌کنند. این در طرح‌ها در ایران و جهان، طرفداران بسیار زیادی دارد. استفاده از طرح‌های و فرم‌های ایرانی به نحو مطلوب، بسیار زیاد شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید