طراحی بسته بندی کفش در دانشکده هنرومعماری تهران غرب و تهران مرکز

0
701

باتوجه به اهمیت روزافزون بسته‌بندی در سلامت نگهداشتن محصولات و موفقیت در فروش کالا از یک سو و از سویی دیگر توجه به حفاظت از محیط زیست، شیوه‌ای خلاقانه در صنعت بسته‌بندی چندسالیست پدیدار گردیده که علاوه بر ایجاد جذابیت بیشتر برای مصرف‌کننده، در کاهش استفاده از منابع و کنترل حجم زباله‌ها نیز بسیار موثر است.

در این شیوه طراح بسته‌بندی با خلق ارزش‌های مازاد مناسب و جذاب برای بسته‌بندی‌ها، شرایطی را فراهم می‌نماید تا بسته‌بندی محصولات پس از خریداری بعنوان محصولی کاربردی و مورد نیاز خریدار محصولات تبدیل گردد تا دور انداخته نشوند.

برای خلق ایده مناسب بسته‌بندی با ارزش مازاد لازم است اولا ایده‌ها از نظر اقتصادی و منطقی با ساختار استاندارد بسته‌بندی‌های موجود، اختلافات کلی نداشته باشند، ثانیا کاربردهای درنظر گرفته شده در ارتباط با محصول و مطابق با سلیقه مصرف‌کننده باشند.

بعنوان نمونه برای بسته‌بندی کفش کار می‌توان ارزش مازاد جعبه ابزار را در نظر گرفت و جعبه کفش کار را بگونه‌ای طراحی نمود که قابلیت استفاده بعنوان جعبه ابزار را داشته باشد چراکه مصرف‌کننده کفش کار نیاز به جعبه ابزار دارد، همچنین برای بسته‌بندی کفش کوه‌نوردی از ارزش مازاد کوله‌پشتی یا برای بسته‌بندی کفش ورزشی ارزش مازاد ساک ورزشی استفاده کنیم.

بطور کلی اکثر ارزش مازاد درنظر گرفته شده برای بسته‌بندی کفش‌ها شامل انواع کیف متناسب با کفش حاوی بسته‌بندی، پادری، جاکفشی، گتر و ارزش مازاد اسباب‌بازی بسته‌بندی برای کفش کودک می‌باشند.

در همین راستا تعدادی از پروژه های طراحی بسته‌بندی کفش دانشجویان طراحی صنعتی دانشکده‌های هنرومعماری تهران مرکز و تهران غرب که در بهمن ماه ۱۴۰۰ ارائه گردیده‌اند را در ادامه تقدیم میدارم:

مزایای بسته‌بندی با ارزش مازاد خوب

▪︎ ایجاد جذابیت بیشتر در بسته بندی، بسته بندی با ارزش مازاد میتواند بواسطه کاربردی بودن، جذابیت بیشتری در مقایسه با بسته‌بندی‌های عادی ایجاد نمایند و توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد تبلیغ موثر برای محصول می‌تواند باشد و مشتریان بیشتری را برای خرید تشویق کند.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد یک محصول میتواند تولیدکننده آن محصول را بعنوان طرفدار محیط زیست معرفی کند.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد در حد جایزه، تشویق کننده برای خرید محصول عمل میکند و ارزش اقتصادی برای خریدار ایجاد می‌کند.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد اگر بخوبی طراحی شود، امکان خرید محصول بواسطه کاربرد مازاد بسته‌بندی را ایجاد می‌کند مثلا اگر بسته‌بندی یک کفش، کیفی زیبا باشد، ممکن است مشتری طالب کیف شود و درنتیجه کفش را بخرد.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد میتواند استفاده از منابع طبیعی را کاهش دهد، به اینصورت که اگر بسته‌بندی کفش یک کیف باشد در واقع یک جعبه کفش از چرخه تولید حذف می‌شود.

▪︎بسته‌بندی با ارزش مازاد، تولید زباله را کاهش میدهد و بسته بندی هایی که تبدیل به زباله میشوند ، حذف خواهند شد .

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد می‌تواند رضایت مشتری را به همراه داشته باشد چون خرید محصولی که در بسته بندی با ارزش مازاد است مانند یک تیر دو نشان یا یکی بخر دوتا ببر می‌باشد.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد می‌تواند زمینه صادرات به کشورهایی که دقدقه محیط زیست دارند را فراهم کند.

▪︎ بسته‌بندی با ارزش مازاد می‌تواند در مسابقات طراحی بسته‌بندی کشوری و بین‌المللی شرکت و بواسطه فاکتورهای زیست محیطی انتخاب و درنتیجه اعتبار و افتخار آمیز برای تولیدکننده محصول باشد.

امیررضا منعم معتمدی
مدرس طراحی بسته‌بندی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید