طراحی؛ نقطه ضعف صنعت تولید صندل

0
474
طراحی؛ نقطه ضعف صنعت تولید صندل

اخبار صنعت چرم و کفش -یکی از مهم‌ترین محصولات صنعت کفش و پایپوش، تولید انواع صندل مردانه و زنانه است. در سال‌‌های اخیر و به لطف ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و دسترسی صنعتگران به ماشین‌آلات و تجهیزات تولید صندل، شرکت‌های متعددی به این حوزه ورود پیدا کرده و توانسته‌اند در تولید این نوع پایپوش، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای کسب کنند. افزایش تقاضا برای خرید و استفاده از انواع صندل در کشور نیز موجب شده تا تولیدکنندگان با ارائه محصولات متنوع و کاربردی‌تر، محصولات بیشتری را به بازار عرضه کنند. اگرچه تا حدود یک دهه پیش، بازار ایران در اشغال انواع کفش‌ها و صندل‌های چینی و بی‌کیفیت بود، اما امروز و با همت صنعتگران داخلی، نیاز بازار ایران به انواع پایپوش‌ها در داخل کشور تأمین می‌شود و به گفته بسیاری از فعالان صنعت کفش و صندل، ظرفیت‌های بالقوه‌ای به ویژه در صنعت تولید صندل وجود دارد که می‌توان از آن به نحو احسن بهره‌برداری کرد.
هر ساله و با نزدیک‌شدن به فصل گرم سال، طبیعتا تقاضا برای خرید انواع صندل مردانه و زنانه افزایش می‌یابد و این روند ایجاب می‌کند تا صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی با ارائه صندل‌های باکیفیت و با تنوع بیشتر، پاسخگوی نیاز بازار باشند.

کسب‌وکارها رو به رونق است
عباس محبی، مدیرعامل شرکت آیسانا که یکی از تولیدکنندگان صندل در کشور است درگفت‌وگو با اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به وضعیت پیش‌آمده طی دو سال اخیر و شیوع ویروس کرونا که موجب شد بسیاری از کسب‌وکارها با رکود مواجه شوند، گفت: رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا در کشور، گریبان بسیاری از کسب‌‌وکارها را گرفت و باعث کاهش تقاضا در کشور شد. اما خوشبختانه و با واکسینه شدن اکثریت افراد جامعه، بازار کفش و صندل، رفته‌رفته رونق گذشته خود را به دست می‌آورد.
به گفته وی عدم برگزاری برخی نمایشگاه‌ها در طول دو سال گذشته نیز باعث شد تا وضعیت صنعت کفش و صندل وارد رکود شود؛ هر چند که کفش و انواع پایپوش جزو نیازهای اصلی سبد خانوارها است اما به هر حال عدم برپایی نمایشگاه‌‌ها باعث شد تا از تعداد مشتریان خارجی کاسته شود.
محبی افزود: برگزاری نمایشگاه امپکس 2022 امسال که در دی ماه برگزار شد نقطه عطفی بود در صنعت کفش و صندل که باعث شد علاوه بر تقویت و رونق بازار داخلی، بار دیگر مشتریان خارجی نیز برای بازدید و عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی به ایران سفر کند.

کمبود طراحان ماهر
به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت کفش، این صنعت از نبود یا کمبود طراح‌هان و طراحی‌های اختصاصی رنج می‌برد. موضوعی که به نظر می‌رسد در صورت تقویت آن و ورود طراحان کاربلد و ماهر می‌تواند نقطه قوتی در صنعت کفش و انواع پایپوش محسوب شود.
مدیرعامل شرکت آیسانا با تأیید این موضوع گفت: در حال حاضر بسیاری از طراحی‌های موجود، کپی‌برداری یا تلفیقی از کپی و خلاقیت طراح است. چرا که متاسفانه در حوزه طراحی صندل ما با نبود طراحان ماهر روبرو هستیم. این معضل باعث شده تا تولیدکنندگان نیز رغبتی برای خرید و تهیه ماشین‌آلات به‌روز برای طراحی‌های جدید نداشته باشند.
به گفته وی یکی از شرکت‌های تولیدکننده کفش در قم، با استخدام یک طراح چینی و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید کفش و صندل تلاش کرد تا طرح‌های جدیدی را تولید و به بازار عرضه کند. از طرفی قرار بود تعدادی از جوانان ایرانی علاقمند به کار طراحی با فعالیت در کنار طراح چینی، با متدها و سبک‌های جدید طراحی آشنا شوند؛ اما متاسفانه جوانان ایرانی به محض اینکه اندکی از فوت و فن طراحی را می‌آموزند، تصمیم می‌گیرند به صورت مستقل فعالیت خود را ادامه دهند. در صورتی که اگر یک جوان ایرانی حداقل ۴ یا ۵ سال از وقت خود را صرف آموختن فوت و فن‌‌های طراحی کند، صنعتگر نیز حاضر می‌شود برای تنوع بخشیدن به محصولات خود، ماشین‌آلات و تجهیزات جدید خریداری کند.
محبی معتقد است که سطح توقعات جوانان امروزه بسیار زیاد شده است تا جایی که پس از گذراندن دوره کوتاهی آموزش، انتظار دارند در حد یک طراحی که سال‌ها در این زمینه آموزش دیده و تجربه کسب کرده است، کسب درآمد کنند. در حالی که برای رسیدن به موفقیت باید حداقل ۵ سال در کنار یک استادکار ماهر آموزش ببینند.
برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و صادرات
مدیرعامل شرکت آیسانا در ادامه با اشاره به وضعیت ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت تولید صندل افزود: در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت مربوط به 40 تا 50 سال گذشته است که بازسازی و احیا شده و در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محبی گفت: بدیهی است که با چنین ماشین‌آلات و تجهیزاتی نمی‌‌توان برای افزایش تولید و افزایش صادرات برنامه‌ریزی کرد چرا که ظرفیت تولید با این ماشین‌آلات جوابگوی نیاز ما نیست. از طرفی هنوز برخی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش و صندل در کشور تولید نمی‌شود ونیاز است که برای افزایش تولید و به تبع آن افزایش صادرات، مواد اولیه با شرایط بهتری در دسترس تولید کننده قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید