صنف چرم جزو لیست مشاغل آسیب دیده قرار گرفت

0
502
صنف چرم جزو لیست مشاغل آسیب دیده قرار گرفت

با پیگیری های اتحادیه لوازم کفش و چرم تهران ، صنف چرم نیز جزو لیست مشاغل آسیب دیده قرار گرفت.

سعید حیاتی: صنف چرم جزو لیست مشاغل آسیب دیده قرار گرفت

سعید حیاتی، رئیس اتحادیه لوازم کفش و چرم تهران در گفت و گو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش از برگزاری جلسه ای با روسای اتاق اصناف خبر داد و گفت: با توجه به اینکه صنف چرم از لیست مشاغلی که مشمول امکانات بانکی برای تنفس چک‌ها و تنفس وعده های بانکی می‌شوند، جا افتاده بود با برگزاری این جلسه توانستیم صنف چرم را جزو لیست مشاغل آسیب دیده قرار بدهیم.

سعيد حياتي، رئيس اتحاديه لوازم کفش و چرم تهران در ابتدا گفت: اواخر فروردين نامه‌اي در رابطه با کسب و کارهاي آسيب ديده از کرونا، به دست ما رسيده بود و به دليل اينکه ما نماينده‌اي در جلسه برگزار شده نداشتيم، صنف چرم جزو اين مشاغل قرار نگرفته بود. به اين ترتيب برخلاف صنف کيف و کفش که مشمول امکانات بانکي براي تنفس چک‌ها و تنفس وعده‌هاي بانکي شده بودند، صنف چرم از قلم افتاده بود.

حياتي افزود: براي اين موضوع ما از طريق وزارت صمت و همچنين ستاد بحران کرونا پيگيري‌هاي لازم را انجام داديم که خوشبختانه با برگزاري جلسه‌اي با آقايان درستي، ابراهيمي و منصوري معاون کارآفريني وزير کار توانستيم صنف چرم را نيز جزو صنوفي قرار بدهيم که خسارت ديده‌اند. چون وقتي چک توليدکننده کيف و کفش برگردد نهايتا يا بنکداران چرم متضرر مي‌شوند يا کارخانه‌هاي چرم.

وي با بيان اينکه تعدادي از مديران کارخانجات ما اقدام کرده بودند تا براي چک‌هاي خود تنفس بگيرند، افزود: به دليل يک اشتباه کارشناسي که چرم مشمول اين قانون نشده بود آنها نتوانستند کاري از پيش ببرند که خوشبختانه با پيگيري توانستيم براي عقب انداختن تعهدات بانکي‌شان و موارد ديگر موفق شويم.

حياتي خاطرنشان کرد: کرونا مشکلات مضاعفي براي ما ايجاد کرده است هم از نظر چک‌هاي برگشتي و هم از نظر نداشتن فروش شب عيد به طوري که تنظيم بازارمان بهم خورده و کارگاه‌هايمان هنوز شروع به کار نکرده‌اند چون سرمايه‌شان هنوز تبديل به وجه نقد نشده و همه زنجيروار گرفتار شده‌ايم. وي در ادامه به طرحي به نام طرح «کارا» اشاره کرد و گفت: بر اساس اين طرح براي کارگاه‌هايي که کارمندانشان را تعديل نکرده‌اند وام‌هايي با سود 12درصد در نظر گرفته شده اما تا عملي شود خودمان بايد همراه با کارشناسان و بزرگان صنف چاره‌اي بينديشيم تا اين صنعت بيشتر از اين ضربه نخورد.

منتظر اعلام زمان برگزاري انتخابات از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت هستيم

رئيس اتحاديه لوازم کفش و چرم تهران در خصوص زمان برگزاري انتخابات اتحاديه نيز گفت: سه روز قبل از برگزاري انتخابات به ما اعلام شد که به دليل شيوع کرونا اين انتخابات به تعويق بيفتد و حال منتظر هستيم تا زمان آن از سوي سازمان صنعت معدن و تجارت به ما اعلام شود. در اين دوره از انتخابات 15 نفر کانديدا و تاييد صلاحيت شده‌اند که از بين آنها 5 نفر هيات مديره و يک نفر بازرس به زودي برگزيده خواهد شد.

حياتي در پاسخ به اين سوال که موضوع ادغام اتحاديه‌ها به کجا رسيد، گفت: اولا اين که ما با اين موضوع مخالف هستيم و همچنين بر اساس قانون هر اتحاديه‌اي که تعداد نفراتش کمتر از 300 نفر باشد، توانايي مالي نداشته باشد و خودش را نتواند اداره کند بايد با يک اتحاديه همگن يا مشابه خود ادغام شود. اما سوال اينجاست که اتحاديه‌اي که 1000عضو دارد و قدرت مالي خوبي نيز دارد و به خوبي اداره مي‌شود چه لزومي دارد با اتحاديه ديگري ادغام شود؟ اين در حالي است که ما در حال حاضر 700 عضو فعال داريم و علاوه بر اين از نظر کيفيت نيز در سطح بسيار خوبي قرار داريم.

توليد راکد است

حياتي در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه در زنجيره توليد، شما تامين کننده هستيد و تمام فشار روي اعضاي شما است و در اين وضعيت چه‌کار مي‌کنيد، گفت: همانطور که مي‌دانيد امروز دلار به 17هزار تومان رسيده است و از طرف ديگر ارز جنس‌هاي ما در اوليت‌هاي 22 تا 24 بود و ارز دولتي به آن تعلق مي‌گرفت. اما الان ارز دولتي مواد اوليه ها را حذف کرده‌اند. يعني اتفاق بدي که رخ داده اين است که در سال جديد گمرک ارزشيابي‌هايش را بر اساس ارز 4200 توماني انجام نمي‌دهد. به عبارت ديگر  در سال جديد قرار شده ارز نيمايي يا ارزآزاد تعلق بگيرد که در اين صورت قيمت مواد اوليه فوق العاده بالا مي رود.

وي افزود: اگرچه دستورالعمل‌ها فعلا مشخص نيست به همين دليل چرمي که در سال گذشته پايي 25 تا 28 هزار تومان بود، اگر الان به هرکدام از  300 واحد چرمسازي کشور مراجعه کنيد هيچ‌کدام قيمت چرم به شما نمي‌دهد چون قيمت‌ها در حال تغيير است. درواقع الان توليد کنندگان نيز بلاتکليف هستند و قيمت نمي‌دهند چون وضعيت گمرک، دلار و ارزشيابي‌ها بسيار تغيير کرده است و ما منتظر هستيم ببينيم اولين بار چه وقت ترخيص مي‌شود و چه قيمتي در مي‌آيد.

حياتي گفت: شرايط فعلي بسيار گيج کننده است چون  از يکطرف درگير چک‌هاي برگشتي هستيم، از طرف ديگر واحدهاي توليدي به دليل کرونا نمي‌توانند، سرمايه‌گذاري کنند چون براي خريد چرم بايستي کارت بکشند و نقدي خريد کنند. واحدهايي هم که وام 12درصد مي‌گيرند به نظر مي‌رسد کار نمي‌کنند بلکه اقدام به خريد سکه و دلار کرده اند بنابراين توليد راکد است.

وي تصريح کرد: اگر قرارباشد مواد اوليه بدون ارز دولتي بيايد وضعيت فاجعه مي‌شود و قيمت‌ها 3الي4 برابر افزايش مي يابد. چون  مواد اوليه غالبا از ترکيه و  آلمان وارد مي‌شود که مستلزم پرداخت دلار 17هزار توماني است.  از سوي ديگر نمي‌توان به صورت اعتباري هم مواد اوليه خارجي را تهيه کرد چون به دليل نوسان دلار بدقولي‌هايي صورت گرفته و ديگر به ما اعتماد ندارند.

اين فعال صنعت چرم و کفش در پايان گفت: از مسئولين درخواست داريم که  اين روزها نمک روي زخم توليدکنندگان نپاشند چون گرفتار هستيم و با مطرح کردن مسائلي مثل ارزش افزوده، ماليات، بيمه، نصب دستگاه پوز و غيره تنها بر گرفتاري هاي توليدکنندگان مي افزايند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید