صنعت کفش صنعت اشتغالزایی است

0
701
رسول شجری- علی اژدرکش-افسانه محرابی

علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش ماشینی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه با بیان این مطلب که صنعت کفش صنعت اشتغالزایی است گفت: در این صنعت با یک میلیارد سرمایه‌گذاری می‌شود 15 شغل ایجاد کرد در حالی که در صنعت خودرو با یک میلیارد فقط یک شغل درست می‌شود. به دلیل همین اشتغالزایی، این صنعت نیازمند حمایت‌های ویژه است از جمله در بحث بیمه که باید به نوعی شاخص آن هوشمندانه و متناسب شرایط متغیر باشد تا تولید کننده توان پرداخت آن را داشته باشد.
او با اشاره به اهمیت صنعت کفش در جهان از جمله کشور چین گفت: مشکلات صنعت دائمی و متغیر است الان مشکل تولیدکنندگان کفش یکی بحث تامین نقدینگی است که واقعا فعالان صنف کفش را تهدید می‌کند، مشکل دیگر نیز مشکل مالیات بر ارزش افزوده است که به جای آن که از مصرف کننده اخذ شود از تولید کننده می‌گیرند.
اژدرکش افزود: طرف حساب ما یک وزارت خانه نیست و مشکل گمرکات برمی‌گردد به وزارت اقتصاد و دارایی که حجم خاصی برای بازارچه‌ها تعریف شده که وقتی این حجم پر می‌شود دیگر کالا ترخیص نمی‌کنند تا زمان آن بگذرد و لازم است این محدودیت در این شرایط خاص برطرف شود.
رسول شجری رئیس اتحادیه کفش دست دوز نیز با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی و بیمه ۶ هزار واحد تولید کفش دست دوز در کشور گفت: مشکل دیگری که الان هست بحث بازارچه‌های مرزی است که کالا‌های ما را ترخیص نمی‌کنند و لازم است در این شرایط این مشکل سریعا بررسی و حل شود.
افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت نیز گفت: ما دائم مشکلات ترخیص کالا در بازارچه‌ها را رصد و برطرف می‌کنیم و تلاش می‌کنیم سقف محدودیت‌های ارزی برای واردات از این بازارچه‌ها را بالاتر ببریم.
محرابی با اشاره به صادرات ۱۱۵ میلیون دلار کفش گفت: بیشترین صادرات ما به افغانستان و عراق است و حدود ۶۵ درصد کفش‌های ما به افغانستان صادر می‌شود. البته به کشور‌های اروپایی هم صادرات داریم و باید تلاش کنیم با افزایش کیفیت و برند سازی بازار‌های کشور‌های توسعه یافته را هم بدست آوریم.
او درباره واردات کفش هم گفت: واردات کفش که ممنوع شده و واردات از مبادی رسمی نداریم و بر اساس گزارش‌ها ورود کفش از مبادی غیر رسمی هم به شدت کاهش یافته یعنی حدود ۱۶۰ میلیون دلار کاهش واردات غیر رسمی داشته‌ایم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید