صادرات 85 درصدی چرم نیم ساخته

0
318
صادرات ۸۵ درصدی چرم نیم ساخته

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران گفت: بیش از ۸۵ درصد سالامبور و وت بلو تولید شده در کشور تحت عنوان کالا‌های نیم ساخته صادر می‌شود.

آقای محمد لاهوتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به ظرفیت قابل توجه تولید چرم در کشور، گفت: از آن جایی که اکثر مواد اولیه مورد نیاز تولید چرم در کشور موجود است، نگران خروج سرمایه در بخش چرم نیستم، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود، از ظرفیت مواد اولیه در صنعت چرم به درستی استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در صنعت چرم، سالامبور و وت بلو که بیش از ۸۵ درصد صادرات را به خود اختصاص می‌دهد، تحت عنوان کالا‌های نیم ساخته و کم فرآوری شده، عوارض صادراتی از آن‌ها گرفته می‌شود، در حالی که در چرم نهایی، ۹۰ درصد مازاد تولید داریم و باید صادر شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران با اشاره به ممنوعیت واردات چرم نهایی، گفت: از آن جا که کشورمان نیم درصد ظرفیت جهانی تولید چرم سنگین را دارد، اخیرا واردات چرم نیم ساخته وت بلو در بخش سنگین آزاد شده است، چراکه واحد‌های تولیدی داخلی با کمبود چرم نیم ساخته سنگین رو به رو هستند. وقتی واردات وت بلو صورت گیرد و به چرم نهایی تبدیل شود، علاوه بر ارزش افزوده، می‌تواند تقاضای داخل را تامین کند.

آقای لاهوتی با اشاره به افزایش قیمت‌ها و کمبود برخی از انواع چرم در کشور گفت: ترکیه یکی از کشور‌های صاحب نام در پوست گوسفندی است، البته از نظر کیفیت و میزان پوست مثل ایران نیست، اما جایگاه قابل قبولی قرار دارد. در کشور ترکیه از هر نقطه مرزی می‌توان پوست و چرم نیم ساخته وارد کرد، اما وقتی به مرحله‌ی واردات کراست برسیم باید عوارض واردات پرداخت کنیم و اگر این واردات به سمت چرم نهایی برود عوارض واردات سنگین‌تر می‌شود. اما در کشور ما علاوه بر آنکه در برخی مواد اولیه نیاز به واردات داریم، واردات صورت نمی‌گیرد و با کمبود چرم سنگین مواجه هستیم و نتیجه اش افزایش قیمت‌ها می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید