شهر کفش اسلامشهر؛ قطب تولید کفش کشور

0
1553
اتحادیه کفش اسلامشهر- مجله اخبار صنعت چرم و کفش

دی ماه سال گذشته اخباری در خصوص احداث و راه اندازی شهرک تخصصی غدیر کفش اسلامشهر(شهر کفش) مطرح شد. دست اندرکاران این پروژه از آن به عنوان قطب تولید کفش کشور بویژه در زمینه تولید کفش‌ ورزشی نام برده‌اند. برای پیگیری نتیجه این پروژه در نشستی که با حضور اعضا, مدیران اجرایی این پروژه و وکیل مالکان برگزار شد شرکت کردیم که در ادامه خلاصه ای از این نشست را می‌خوانید‌.

حاج ولی الله اصغری عضو هیات مدیره با اشاره به ابهاماتی که سرمایه‌گذاران در خصوص پروژه شهر کفش داشتند گفت: یکی از ابهام‌هایی که وجود دارد این است که زمین اینجا متعلق به چه کسی یا کسانی است و در این راستا تردیدهایی وجود دارد. وکیل مالک زمین در اینجا حضور دارد و خواهش می‌کنم که توضیح لازم را درباره زمین و این که کار در چه مرحله‌ای قرار دارد، بدهند.
برای ما، مهم رونق تولید است. همان‌گونه که مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته بر تولید و رونق آن، اقتصاد مقاومتی و خرید کالای ایرانی تاکید داشتند، هدف ما نیز پیش بردن این هدف خواهد بود، از این رو ایجاد شهرک‌های صنعتی با صنف‌های مختلف بسیار مهم به‌شمار می‌رود که شهر کفش یکی از این شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود که آغاز به کار آن بسیار مهم به‌شمار می‌رود. امیدواریم که با ایجاد این شهرک در راستای تولید گام‌های مهمی برداشته شود و افتخار داریم که اقدام‌های دیگر نیز در دست اجراست.

شهر کفش اسلامشهر- الن همایش اتاق اصناف اسلامشهر
دکترجواجوی وکیل مالکان زمین در ادامه توضیحاتی درباره وضعیت مالکیت زمین ارائه داد: خوشحال هستم که به عنوان وکیل مالکین این زمین در خدمت دوستان هستم. این زمین متراژ اصیل با پلاک ۴۸۱۹ اسلامشهر به وسعت ۲۴۰ هکتار است که یک سند مادر دارد. عمده مالکین این زمین متشکل از سه مالک به نام‌های خانواده های علی‌اصغر، باقری و اشراقی است. مالکیت این زمین به نام مرحوم مجید علی‌اصغر است که هم‌اکنون در اختیار وراث آن قرار دارد. اما مالکیت زمین بین سه خانواده مشاع است. در سال ۱۳۶۷زمانی که مرحوم باقری و علی‌اصغر در قید حیات بودند یک تقسیم‌بندی بین خود انجام داده‌اند که این تقسیم‌نامه نزد مراجع رسمی به رسمیت شناخته شده است. تقسیم‌بندی که به تنفیذ یک مقام رسمی برسد، حکم یک سند رسمی را دارد. زمینی که تعاونی از مالکین خریداری کرده در قسمت تقسیمی مالکیت خانواده علی‌اصغر مورد تایید مقامات رسمی است و موقعیت شرکای دیگر نیز جانمایی شده است. هیچکدام ادعای به تصرفات همدیگر ندارند و سند مادر در ید خانواده علی‌اصغر است، چراکه این ۲۴۰ هکتار را شخص مرحوم علی‌اصغر خریداری و پس از آن به خانواده باقری واگذار کرده است.
۱۰هکتار این ۲۴۰ هکتار زمین جاده احمدآباد است که شهرداری در زمان سفر آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت آن را تصرف کرده است. این جاده از ۳۰متری به ۶۰ متری ارتقا پیدا کرده و ۱۰هکتار از زمین متصل به این جاده است.
زمینی که خریداری شده، حدود ۲۸ هکتار یا شاید دقیق‌تر ۲۸ هکتار و دوهزار متر برآورد شده که حریم جاده نیز در آن محاسبه شده که سند معامله آن نیز تنظیم شده است. این سند با تعاونی با تمام تشریفات آن تنظیم شده و مبایعه‌نامه و اساس‌نامه آن نیز کاملا مشخص است.
البته زمانی که سند واقعی صادر شود، متراژ واقعی زمین نیز مشخص خواهد شد. از چک‌های چندگانه‌ای که مالکین دریافت کرده‌اند، یک فقره آن پاس شده است. به ترتیب چک‌ها وصول خواهد شد.

این ۲۴۰ هکتار زمین مشاع است. تعاونی کار خود را آغاز کرده و عمده کار قانونی مربوط به تغییر کاربری زمین است که از کشاورزی به صنعتی تغییر کاربری خواهد داد. براساس توافق‌هایی که با شهرداری انجام گرفته است، پس از آن وارد مرحله افراز املاک خواهیم شد. در این فرآیند قطعات زمین از هم افراز می‌شوند، چراکه سند مشاع است. فرآیند افراز در اراضی کشاورزی این گونه است که بیان می‌کنند که اداره ثبت اراضی کشاورزی زیر ۵ هکتار را افراز نمی‌کند. چون تقسیماتی که در این زمین وجود دارد، همگی بالای ۲۰ هکتار است و هیچ مشکلی در این مورد نداریم.
بخشی از این زمین را راه آهن به تصرف خود درآورده است و سند آن نیز واگذار شده، حدود ۲۰هکتار سند این زمین به نام صدا و سیما است و در این راستا صدا و سیما و راه آهن خروج خود را گرفته‌اند. با حضور جاده احمدآباد، راه آهن و صدا و سیما، به مساحت ۶ هکتار ۲۸ هکتار باقی خواهد ماند. اطراف این ۲۸ هکتار در اختیار این بخش‌هاست.
قسمت جنوبی زمین همجوار ترشنبه است، حایل بین ما و ترشنبه کاملا مشخص است و سند آن هم موجود است.
این زمین به هیچ‌وجه وقف نیست و سند آن انتقال داده شده و سند آن موجود است. اگر وقف بود انتقال سند آن امکان نداشت. اراضی ترشنبه وقف است. بین جاده احمدآباد و زمین را ۱۰ هکتار است که آن را شهرداری از اموال خانواده علی‌اصغر تصرف کرده است. این جاده ۳۰ متری بوده که هم‌اکنون به ۶۰ متر رسیده است.
یکی از مزیت‌های زمین این است که بر زمین به یک جاده ۶۰ متری نزدیک به شهر واقع شده است. در نتیجه این زمینه محصور شده در ترشنبه، جاده، راه آهن و صدا و سیما است. درمورد دیوارکشی نیز باید عنوان کرد که تا پیش از این هیچ صحبتی از دیوارکشی نبود اما در مابه‌ازای ۱۰هکتاری که به شهرداری داده شده، شهرداری باید معوقی پرداخت می‌کرد که متاسفانه داده نشده است. در این راستا باید مجوز دیوارکشی این ۲۸ هکتار را نیز بدهند. اگر شهرداری موافقت کرد و فرآیند تصویب شورا نیز انجام شد، مجوز دیوارکشی هم تقدیم دوستان خواهیم کرد.
نبوی، مدیرعامل پروژه شهر کفش درباره مراحل انجام پروژه شهر کفش گفت: در مورد اصل موضوع که در کجای کار هستیم و چه کارهایی را انجام داده‌ایم، مطالبی را خدمت دوستان عنوان می‌کنم.
پیش از این دوستان هدفی که تعاونی دنبال می‌کند، توضیحاتی داده شد. یکی از اهداف مهم این بود که در مجموع شهرستان اسلامشهر به‌دنبال این موضوع باشیم که در توسعه این شهرستان سهمی را به عهده بگیریم. با توجه به این موضوع که تعاونی حتی اگر کسی سهمی را خریداری نکرده باشند اما متعلق به همه مردم شهرستان اسلامشهر است. از این رو هدف تعاونی این است که بتواند ایجاد ثروت برای همه مردم شهرستان کند و در توسعه و آبادانی این شهرستان تاثیرگذار باشد. جامعه هدف تعاونی تمام مردم شهرستان اسلامشهر است، زیرا همه مردم عضو این تعاونی هستند و نفع آن به تمام مردم باید برسد.
در این راستا جلسه‌های مختلفی با فرماندار محترم، شهردارها، بخشداران و دهیارها برگزار کردیم و در این جلسه‌ها چند موضوع مطرح شد که یکی از این موضوع‌ها ساماندهی مشاغل بود. البته موضوع صادرات اسلامشهر نیز مطرح شد.
یکی از موضوع‌های اولویت‌دار سامان‌دهی مشاغل با محوریت کفش است. آقای فرماندار تاکید داشتند که به این حوزه وارد شویم و در این راستا جلسه‌های خوبی برگزار کردیم و جلسه خوبی نیز با اعضای هیات مدیره کفش برگزار شد. در نهایت با تمامی مطالبی که مطرح شد، نیازهای این صنعت را باید شناسایی کنیم.
زمینی که برای کفش در نظر گرفته شده، دارای مزیت‌هایی چون نزدیکی به شهر است. این زمین ۲۸ هکتار و دارای مزیت‌های بسیاری است که یکی از مزیت‌های آن، مالک خوب زمین است. در زمینه شبهه‌ای که نیز به‌وجود آمده، برطرف شده است. خریداری این زمین یکی از معامله‌های شیرین به‌شمار می‌رود.
جلسه‌های مختلفی با مسئولان شهرستان داشتیم و قرار شد که اولویت‌های مربوط به زمین مشخص شود.
فرماندار محترم اسلامشهر از گذشته مجوزهای لازم را گرفته بودند و در این راستا نیز ۴ مجوز شهرک صنعت را از وزیر صنعت، معدن و تجارت بگیرند.
با توجه به ایجاد شهرک صنفی، فرصت پیش آمد که موضوع زمین را مطرح کنیم. همه شرایطی به گونه‌ای پیش رفت تا زمین خریداری شود. پس از آنکه زمین خریداری شد در ابتدا موضوع فروش قطعات زمین با الگوهای مختلف پیش کشیده شد. موضوع استعلام و پرونده زمین را دنبال کردیم. با کمک دوستان امیدوار هستیم که موضوع زمین را تا یک سال آینده به سرانجام برسد. در این رابطه فرماندار پیگیری‌های لازم را انجام دادند و جا دارد که از ایشان تشکر کنم.
با توجه به همکاری با مسئولان شهرستان و اتحادیه کفش و هم سایر دوستان یک پروژه موفق است و به یقین درآینده به موفقیت‌هایی دست خواهیم یافت. به علاوه اینکه در زمینه مسائل اشتغالزایی نیز نقش خوبی را برای شهرستان اسلامشهر ایفا می‌کند. همچنین برای این شهرستان برندی خوبی را ایجاد خواهد کرد. اگرچه اسلامشهر ظرفیت‌های مناسبی دارد که باید شناخته شود و یکی از این ظرفیت‌های در زمینه حوزه تولید کفش است. بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی در این شهرستان مشغول به کار هستند که نزدیک ۳۵۰ واحد مجوز دارند و کم و بیش به همین اندازه نیز واحد بدون پروانه مشغول به فعالیت هستند. اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را در کنار یکدیگر جمع کنیم، ظرفیت قابل توجهی برای شهرستان به‌وجود خواهد آمد. در این راستا مجموعه تعاونی نقش قابل توجهی را در این راستا ایفا کرده است اگرچه این تعاونی هیچ سود مادی از این موضوع نمی‌برد، اما سود معنوی از این موضوع بهره خواهد گرفت و ماحصل این پروژه می‌تواند سابقه درخشانی در کارنامه تعاونی را به ثبت برساند. علاوه بر این، شهر کفش نقطه امیدواری برای این شهرستان به‌شمار می‌رود. اگر همگی با هم شروع کرده و اگر در کنار یکدیگر قرار بگیریم تولید کفش در اسلامشهر می‌تواند تبدیل به یک قطب در کشور شود و حتی این توانایی را دارد که به سمت بین‌المللی رفتن نیز پیش برود، چراکه امروز جوانان ثابت کرده‌اند که در سطح بین‌المللی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند.
جلسه‌ای با آقای دادستان داشتیم و ایشان عنوان کردند که در جهت رفع مشکلات این پروژه هر کاری از دست‌شان برآید، انجام خواهد داد. در نتیجه امیدوار هستیم که با پیگیری‌های انجام شده به نتیجه خوبی برسیم و ما امیدوار به این قضیه هستیم که شما پشت‌سر این مجموعه قرار دارید.
نصرت آبادی، رئیس هیئت مدیره گفت: برخی از شبهه‌ها از سر ناآگاهی برخی افراد یا مطبوعات درمورد زمین بوجود آمده است، اما در کل همه ما شهروندان این شهر هستیم دل‌مان می‌تپد که باید بتوانیم این شبهات را برطرف کنیم. پیگیری‌های بسیاری درباره این زمین انجام شده است.
اختلاف‌هایی با شهرداری منطقه ۱۸ به‌وجود آمد، براساس نقشه‌هایی که این منطقه داده است، در حال پیگیری این موضوع هستیم. زمین به هیچ عنوان حریم شهرداری منطقه ۱۸ نیست. تهران یک ادعایی درباره اسلامشهر مطرح کرده است و این منطقه را جزو حریم خود می‌داند. از این رو اختلافی در این زمینه به‌وجود آمد و در این زمینه نیز حرکت نسنجیده‌ای شهرداری انجام داده است. اما پیگیری‌ها انجام می‌گیرد و به یقین زمین در محدوده اسلامشهر قرار دارد. یک جوی در این زمینه به‌وجود آمد و پیگیری‌های حقوقی را ما انجام می‌دهیم و آماده دفاع از آن هستیم و جای هیچ نگرانی در این‌‌باره وجود ندارد. به زودی مشکلات زمین را پیگیری می‌کنیم و رضایت دوستان را به دست خواهیم آورد.
در مجموع با همکاری بخش‌های مختلف از جمله شهرداری اسلامشهر و تعاونی امیدواریم که حرکت مناسبی را انجام دهیم و با قدرت برنامه‌ها را به پیش ببریم. از دوستان که در مرحله خرید زمین و در جلسه‌های کارشناسی که بیش از ۲۰ جلسه درباره این زمین برگزار شده است، کمال تشکر را دارم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید