شناخت و تاثیر بصری رنگ‌ها

0
618
فائزه حجازی- طراح

در ادامه مبحث رنگ‌ها به شناخت رنگ و تاثیر بصری آن در ارائه طرح لباس اشاره می‌کنیم. مواردی که در این مبحث قابل بررسی است شامل:
شدت رنگ
ارزش رنگ
تک رنگی
رنگ های سرد و گرم
رنگ های مکمل
توازن رنگ
شکل و رنگ (فرم رنگ)

شدت رنگ
واژه شدت رنگ برای تشریح خلوص رنگ و درجه قوت یا انرژی فام داربودن رنگ به کار می‌رود. رنگ‎های اشباع و خالص، درخشنده و براق هستند و رنگ‌های مات و کدر، غیر اشباع و ناخالص (01 صنعتی، 1386، ج 5، ص 72)
رنگ‌های مات حالت مبهم دارند و هیجان و اهمیت بصری هر چیز را کاهش می‌دهند. (02 برچلویی؛ فرقانی؛ فیروزیان، 1387، ص 48)

ارزش رنگ
میزان تیرگی و روشنایی یک رنگ بیانگر ارزش آن است. سه نوع درجه روشنایی داریم که عبارت است از روشن فام، خاکستری فام یا نیمه روشن و تیره فام. برای مثال، قهوه‌ای یک تیره فام از رنگ نارنجی و صورتی یک روشن فام از رنگ قرمز است.

تک رنگی
ویژگی‌های یک رنگ با ارزش‌ها و شدت‌های متفاوت از همان رنگ را تک رنگی می‌گویند. مانند یک رنگ پایه که با مقادیر متنوعی سیاه و سفید ترکیب می‌شوند. این ترکیبات بسیار آرامبخش و تسکین دهنده هستند. پارچه تک رنگ به لباس یکپارچگی می‌بخشد و ظاهری طبیعی و مطلوب دارد.

رنگ‌های هم خانواده یا مجاور
این ترکیب رنگ، آرامبخش و دلپذیر است به خصوص هنگامی که از ارزش‌ها و شدت‌های گوناگون رنگ‌های مورد نظر استفاده شود.

رنگ‌های گرم و سرد
رنگ‌های مابین قرمز و زرد اصلی، رنگ‌های گرم و رنگ‌های ما بین بنفش و سبز رنگ‌های سرد هستند. رنگ‌های گرم پیش رونده هستند و قوی‌تر به نظر می‌رسدند به ویژه هنگام تاکید بر قدرت، ظاهر فرد را با ابهت نمایش می‌دهند. رنگ‌های سرد پس رونده هستند. با استفاده از رنگ‌های سرد در لباس، شخص کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

رنگ‌های مکمل
رنگ‌های مکمل برجسته‌ترین و شادترین ترکیبات رنگی هستند که اگر با مقادیر نامساوی با هم ترکیب شوند، هماهنگ می‌شوند و ترکیب زیباتری ایجاد می‌کنند به طوری که رنگی قوی با حجم کمتر و رنگ ضعیف با حجم بیشتری به کار برده شود.

توازن رنگ
رنگ‌ها دارای وزن و حجم هستند. مثلا قرمز. حتی اگر بسیار کم استفاده شوند، اثر بسیار روشن و قوی خواهد داشت و برخی دیگر مانند بنفش وزن بسیار کمی دارند. (01 صنعتی، 1386، ج 5، ص 79)
توازن و هماهنگی در رنگ لباس، یعنی رنگ‌های لباس را به گونه‌ای انتخاب کنیم که هر زمان به آنها بنگریم احساس کنیم به یکدیگر تعلق دارند و با هم در ارتباط هستند، نه این که به صورت لکه‌های پخش شده‌ای روی اندام ظاهر شود. به طور کلی میزان متناسب برای ترکیب دو رنگ معمولا نسبت 2 در 3 است. البته اگر یکی از دو رنگ مورد نظرمان رنگ زنده است، مقدار استفاده از رنگ مزبور باید به مراتب کم تر از نسبت فوق باشد زیرا به علت جالب بودن رنگ زنده (وزن بیشتر) نتیجه به دست آمده در پایان کار به همان نسبت خواهد بود. (02 علیوندی، 1381، ص 79)

شکل و رنگ (فرم رنگ)
در مقابل سه شکل اصلی، سه رنگ اصلی وجود دارد. رنگ قرمز با مربع، آبی با دایره و زرد با مثلث انطباق دارد. ترکیب هر رنگ به هر شکل باعث ترکیب خصوصیات رنگ ها و شکل می‌شود. وزن و تاریکی قرمز با زیبایی و سختی مربع برابر است. حالت تهاجمی مثلث با رنگ زرد که سمبل تیزهوشی و دانایی است مطابقت دارد و دایره با حرکت نرم و صافی که دارد سمبل روح و روان خورشید است و با آبی تطابق دارد.

گردآورده : فائزه حجازی

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید