قادر به توليد هر نوع رنگی در زمينه کفش هستيم

مدیرعامل شرکت اکسیر عنوان کرد:

0
587
قادر به توليد هر نوع رنگی در زمينه کفش هستيم

صنعت کفش در کشور جزو صنايعی به‌شمار می‌رود که بيشتر مواد اوليه آن در داخل قابل تامين است. در زمينه رنگ مواد اوليه صنعت کفش برخی شرکت‌های داخلی به خوبی قادر شده‌اند که تمام توليدات اين حوزه را در سبد محصولات خود داشته باشند. «شرکت اکسير فرآيند شيمی الوان» يکی از اين شرکت‌هاست که قادر شده توليدات تخصصي در زمينه رنگ، رزين و چسب کفش داشته باشد. با مديرعامل اين شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

سهيل طالبی مديرعامل شرکت اکسير و متولد سال 1364 است. کارشناسی ارشد خود را در رشته مکانيک سنگ در زمينه معدن گرفته است. يک مدت در زمينه تونل و يک مدت نيز در زمينه بازرگانی مواد شيميايی فعاليت کرده است.

طالبی درباره نحوه ورودش به حوزه کفش در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد به ‌واسطه برخی دوستان وارد حوزه مواد شيميايی شدم، از همين‌رو به‌واسطه فروش مواد اوليه به حوزه کفش وارد شدم. از آنجا که حلال رنگ مي‌فروختيم، به‌ تدريج وارد حوزه رنگ شده و با چند شرکت ايتاليايی ارتباط برقرار کرديم.

در حقيقت شروع کار ما در حوزه کفش، رنگ کفش بود و چون خلاء بزرگی در اين زمينه در کشور وجود داشت، به‌صورت خيلی جدي‌تر وارد اين حوزه شديم. پايگاه ما در بازار و منطقه ناصر خسرو بود. پس از رنگ به فراخور نياز بازار محصولات ديگر نيز وارد سبد توليد ما شد. هدف اصلي ما اين بوده که مواد اوليه کل صنعت کفش را در مجموعه خود توليد کنيم و به‌تدريج با حوزه کفش، چرم و رزين آشنا شديم.

کيمياگری در صنعت کفش

مديرعامل شرکت اکسير در پاسخ به اين پرسش که چرا اکسير را براي مجموعه خود انتخاب کرديد، بيان کرد: اکسير به نوعي کيمياگري است. مواد شيميايي و استفاده از آن نيز به نوعي کيمياگري به‌شمار مي‌رود. اکسير در حقيقت به‌دنبال اين هدف است که تمام مواد اوليه مورد نياز صنعت کفش را تامين کند.

طالبي در ادامه خاطرنشان کرد: يکي از موضوعاتي که همواره مرا اذيت مي‌کرد اين بود که بيشتر توليدکنندگان ما مواد مورد نياز خود را از ترکيه وارد مي‌کردند، کشوري که نه مواد اوليه و نه تخصص دارد، تنها به دليل قدرتي که در حوزه بازرگاني دارد، قادر شده به بازارها نفوذ پيدا کند.

صادرات به کشورهای همسايه

مديرعامل شرکت اکسير با اشاره به اين موضوع که قصد داريم کشور را از واردات برخي مواد اوليه بي‌نياز کنيم، عنوان کرد: هم‌اکنون در زمينه رنگ برخي شرکت‌هاي ترکيه‌اي از ما خريد مي‌کنند. البته در سوريه بازار خوبي ايجاد کرده بوديم، اما مشکل حمل بار داشتيم، اما به گرجستان و برخي کشورهاي اطراف خود صادرات داشته‌ايم. هدف اصلي ما صادرات به کشورهاي همسايه است.

طالبي خاطرنشان کرد:‌ در زمينه رنگ چرم، کفش و زيره کفش کامل هستيم. رنگ پلي‌يورتان، پي‌وي‌سي و اي‌وي‌آ، ترموپلاستيک، اي‌بي‌اس و … را در مجموعه خود داريم و موردي نداريم که با آن بتوان کفش توليد کرد و ما قادر به توليد رنگ آن نباشيم. رنگ‌ها نيز انواعي مختلفي مانند رنگ قلم، رنگ اسپري با افکت‌هاي مختلف مانند اکليلي، شب‌رنگ، هولوگرامي، ژله‌اي و … است که تمام اين موارد را قادر به توليد آن هستيم.

بدون رقابت رشد نخواهيم کرد

مديرعامل شرکت اکسير در پاسخ به اين پرسش که آيا در زمينه توليدات خود نيز رقيب داريد، گفت: بدون رقيب در بازار که نمي‌توان رشد کرد. رقيب داريم، اما هدف ما اين است که سطح خود را به سطح رقباي خارجي برسانيم. اگر به آنها برسيم، از رقباي منطقه‌اي و داخلي پيشي خواهيم گرفت. اروپايي‌ها که کيفيت بالايي دارند، به اين دليل است که مواد اوليه خود را به راحتي تهيه مي‌کنند، اما براي ما اين‌گونه نيست و تهيه مواد اوليه براي ما بين دو تا سه ماه طول مي‌کشد. اگر تهيه مواد اوليه خود را به راحتي تامين کنيم، محصول ما نيز در سطح بين‌الملل قابل رقابت خواهد بود.

سهیل طالبی : چسب کفش نيز توليد مي‌کنيم

چسب کفش نيز توليد ميکنيم

طالبي با اشاره به اين موضوع که پس از رنگ به سراغ ساير مواد اوليه در صنعت کفش رفتيم، گفت: پس از آن به سراغ توليد انواع چسب رفتيم. در زمينه چسب، کار را از زمستان سال گذشته آغاز کرديم. چسب پي‌يو را نيز به‌صورت تخصصي براي برخي توليد مي‌کنيم. البته قصد نداشتيم که کار اصلي ما چسب‌سازي باشد، قصد داريم برخي گريدهايي که وارداتي هستند را توليد کنيم. هم‌اکنون چسب پي‌يو ما از شرکت‌هاي خارجي بهتر است که آن را با قيمت مناسب و ارزان‌تر از شرکت‌هاي اروپايي وارد بازار مي‌کنيم. با توجه به برخي حلال‌ها کيفيت چسب خود را افزايش داده‌ايم که سبب کاهش قيمت‌ آنها نسبت به مشابه خارجي آن مي‌شود.

وي همچنين درباره توليد دزمودور عنوان کرد: دزمودور ممکن است مصرف بالايي نداشته باشد، اما توليد دزمودور در گريدهاي مختلف به چسب مي‌تواند سبب ارتقاي کيفيت آن شود. يکي از ويژگي‌هايي که چسب‌هاي ما دارد، آن است که دزمودورخور است، يعني مواد اوليه آن به‌گونه‌اي است که نمي‌توان دزمودور به آن اضافه کرد. دزمودور را بايد طي 24 ساعت مورد استفاده قرار داد. زماني که کار خاص و گران توليد مي‌شود، لازمه کار دزمودور است که ما مشابه آلماني‌ها آن را توليد مي‌کنيم، اما قيمت آن نصف قيمت خارجي است.

مديرعامل شرکت اکسير درباره رنگ‌هاي لبه چرم نيز عنوان کرد: به بهترين کيفيت ممکن اين رنگ‌ها را توليد مي‌کنيم. کيفيت کار ما همانند کار ايتاليايي‌هاست. براساس مدل‌هاي جديد کار مي‌کنيم و تمام تلاش ما اين است که به بهترين شکل آن را توليد کنيم و حاضر به رقابت با محصولات خارجي نيز هستيم. 

راه‌اندازی واحد رزين‌سازی

طالبی همچنين درباره راه‌اندازی واحد رزين‌سازي عنوان کرد: خواهش مي‌کنم از شرکت‌هايي که رنگ‌ساز هستند، از رزين‌هاي ما استفاده کنند تا بتوانيم کيفيت اسپري‌ها را ارتقا ببخشيم. حتي مي‌توانند خميرپايه‌هاي رنگي را نيز از ما خريداري کنند. رزين رنگ پي‌يو و پي‌وي‌سو را توليد مي‌کنيم. رزين چرم‌سازی، در نوع خود کار بزرگی است که معادل آن را نداريم، البته اين کار، اقدام حساسی به‌شمار مي‌رود که همراه با تبعات بالايي است. از اين‌رو در زمينه رزين تمام تلاش ما بر اين اساس بوده است که با وسواس خاصي پيش برويم که با مشکل خاصي روبه‌رو نشويم. رزين چرم مصنوعي نيز را در گريدهاي مختلف براساس سليقه‌هاي مختلف توليد مي‌کنيم. در حقيقت ما براساس نمونه مشتري رزين توليد مي‌کنيم.

در زمينه رزين همواره شعار ما اين بوده که قيمت رزين ما بايد 10 درصد قيمت خارجي باشد. ممکن است که برخي مواقع با کمتر از ضرر همراه بوده باشد، اما معني ندارد که رزين داخلي گران‌تر از نوع خارجي آن باشد. وي در ادامه يادآور شد: سعي کرده‌ايم که ساير محصولات خود را کامل کنيم تا به توليد رزين کفشي برسيم که آزمايش‌هاي آن را گذرانده‌ايم. در اين زمينه قصد داريم رزين تخصصي توليد کنيم. البته از آنجا که ما رنگ مي‌سازيم، دوستان مشکلات را به ما منتقل مي‌کنند، از اين‌رو سعي مي‌کنيم به تدريج و با رفع مشکلات در اين زمينه گام برداريم، تا بتوانيم در زمينه پي‌يو کفشي به‌صورت تخصصي پيش برويم.

توليد واکس جنبه اقتصادی برای ما ندارد

مديرعامل شرکت اکسير همچنين درباره توليد واکس عنوان کرد: در حقيقت توليد واکس، حاشيه سودي براي ما به همراه نداشته، بلکه هدف اين بوده است که سوپرمارکت خود را کامل کنيم. به اين معني که اگر کسي قصد خريد مواد اوليه کفش از اکسير را داشته باشد، دست خالي نماند. از سوي ديگر قصد توليد واکس اين بود که بتوانيم فينشينگ‌هاي کفش را نيز تمام کنيم، چراکه خود ما يکي از فروشنده‌هاي فينشينگ هستيم، از اين‌رو به سراغ توليد واکس نيز رفتيم. واکس‌هاي ضد آب نيز توليد مي‌کنيم با قيمت مناسب که مشابه آن در داخل موجود نيست. هدف اين پکيج‌هاي کوچک اين است که به خانه‌هاي مردم راه پيدا کنيم. همچنين براي تبليغات فروشندگان نيز مي‌توانند از واکس با لوگوي خودشان تبليغات انجام دهند. کاري که در اروپا نيز انجام مي‌گيرد.

کلام آخر

سهیل طالبی در پايان يادآور شد: من تمايل داريم که تمام همکاران ما از محصولات ما بهره بگيرند. تيم خوبي در مجموعه داريم که پشتوانه 40 تا 50 ساله پشت‌سر آنها قرار دارد. اگر کسي در زمينه توليدات مشکل دارد، ما قادر هستيم که مشکلات آنها را حل کنيم. هدف ما اين است که اگر کسي از ما خريد کرد، دست پر از اينجا برود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید