سایه بی تدبیری بر سر مجهزترین واحد چرم مصنوعی ایران

0
838
شرکت چرم مصنوعی زنجان

شرکت چرم مصنوعی زنجان، مجهزترین واحد چرم مصنوعی ایران، با هدف تامین نیاز بازار داخلی و همچنین با نگاهی به صادرات این محصول و با تسهیلات ارزی صندوق ذخیره ارزی افتتاح شد، اما با توجه به عدم توانایی مدیران ورشکسته شد تا امروز در سایه بی‌تدبیر مسؤولان گرد ورشکستگی، دستگاه‌های به روز آن را هر روز فرسوده‌تر از دیروز کند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از خبرگزاری فارس ، تولید و تحقق جهش در این مسیر شعار مورد تاکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر است، تولید ملی می‌تواند بسیاری از گره‌های موجود در کشور را باز کند و اشتغالزایی به دنبال داشته باشد و ارز آوری داشته باشد و وابستگی ایران را به سایر کشورها کاهش دهد.

در این راستا در سال‌های گذشته واحدهای تولیدی قابل توجهی احداث و یا احیا شده است با این وجود هنوز هستند تعداد واحدهای تولیدی که به دلایل مختلف راکد بوده و از فعالیت بازمانده است که بررسی وضعیت آنها و بازگرداندن آنها به چرخه تولید یک ضرورت در راستای جهش اقتصادی و تولید داخلی است.

چرم طبیعی با وجود اینکه طرفداران بسیار زیادی دارد اما همه از عهده پرداخت قیمت بالای آن برنمی‌آیند همین موضوع موجب شده تا تولیدکنندگان به تولید چرم مصنوعی روی آورده‌اند و به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

کارخانه چرم مصنوعی زنجان یکی از واحدهایی است که امروز در این استان راکد باقی مانده و با وجود اینکه سرمایه‌گذاری عظیمی برای این واحد شده و یکی از بروز ترین واحدها در نوع خود در کشور است، اما به مرحله تولید نرسیده است، این واحد تولیدی در سال 1388 با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، استاندار و جمعی از مسؤولان استان به بهره‌برداری رسید اما با وجود داشتن دستگاه‌های به روز و ایتالیایی چندان توفیقی در راستای تولید به دشت نیاورد.

کارخانه چرم مصنوعی با وعده اشتغالزایی 250 نفری!

مدیرعامل کارخانه چرم مصنوعی زنجان در آن برهه با اشاره به اینکه این کارخانه در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع احداث شده است، اظهار کرد: این واحد با زیربنای 8 هزار مترمربع ساخته شده است.

محمدحسین جزایری در آن زمان وعده اشتغالزایی 250 نفری این کارخانه  را داد و بیان کرد: این کارخانه در دو فاز فعالیت و در 6 خط و در سه شیفت کاری توانایی تولید سالانه 16 میلیون مترمربع چرم مصنوعی را دارد.

شرکت چرم مصنوعی با وجود آغاز به کار بسیار زود از کار افتاد و گردی از فراموشی بر روی این شرکت نشست و از روزهای پر رونق و پر کار خود دور شد، شرکتی که می‌توانست نیاز واحدهای تولیدی شهر هیدج (از شهرهای استان زنجان که تولید کننده انواع کفش است) را تامین کند و چرخه کار و ارزش آفرینی را در استان توسعه ببخشد حالا بیشتر به یک سوله دور افتاده تبدیل شده است.

سایه سنگین ورشکستگی بر سر شرکت چرم مصنوعی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد این شرکت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه چرم مصنوعی چند ماه اولیه اقدامات خوبی انجام داده بود، اظهار کرد: این شرکت تکنولوژی روز اروپا را داشته و ماشین‌آلات آن با ارز تهیه شده است.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار در آن زمان درخواست تسهیلات بیشتری داشت، ادامه داد: برای راه‌اندازی بخش نهایی طرف آلمانی حاضر به حضور در شرکت نشد و همین موضوع موجب شد این شرکت با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه صاحب سرمایه با مشکل مواجه شده  است، ادامه داد: شرکت با توجه به ورشکستی آن به اداره ورشکستگی معرفی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه برای ورشکستگی این شرکت در حال رایزنی هستیم، عنوان کرد: آیت‌الله رئیسی تاکید دارد کارخانه‌های در اختیار این قوه تعیین تکلیف و واگذار شود.

چرم مصنوعی زنجان در انتظار سرمایه‌گذار جدید

فغفوری با اشاره به اینکه اداره ورشکستگی در این مرحله هنوز به نتیجه قطعی با سرمایه‌گذار جدید نرسیده است،  عنوان کرد: خریدار با حداقل تزریق سرمایه در گردش می‌تواند کارخانه را به چرخه تولید بازگرداند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه محصول چرم مصنوعی در بازار به شدت مورد نیاز است، تصریح کرد: با آغاز فعالیت این شرکت برای 50 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد فرآیند رسیدگی به وضعیت شرکت چرم مصنوعی با اشاره به اینکه برای بررسی وضعیت شرکت چرم مصنوعی یک جلسه برگزار شده است، عنوان کرد: صورت مسئله این شرکت آن است که اعلام ورشکستگی کرده و قوه قضائیه باید وضعیت این شرکت را تعیین تکلیف کند.

مصطفی طاهری با بیان اینکه قوه قضائیه برای بازگشت این شرکت به بانک صحبت کرده است، ادامه داد: قرار شده بدهی ارزی این شرکت با قیمت زمان دریافت تسهیلات  حساب شود.

چرم مصنوعی زنجان امسال فعال می‌شود

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم هم وام را پس دهیم و هم اشتغالزایی ایجاد کنیم، ادامه داد: سرمایه‌گذاری جدید برای این شرکت گروه جدیدی نیست و سهامداران سابق هستند که همراه خود سرمایه آورده‌اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌شود این شرکت امسال فعال شود، ادامه داد: در گذشته برای مواد اولیه نیاز به خارج داشته اما تولید داخلی خواهد شد و این موضوع گره بزرگی مشکلات این شرکت را باز می‌کند.

ماشین آلات کارخانه چرم مصنوعی زنجان

شرکت چرم مصنوعی و بدهی میلیون یورویی

این واحد تولیدی برای آغاز فعالیت خود تسهیلاتی از بانک‌ها دریافت کرده است که باز پس دادن این تسهیلات امروز مهم‌ترین مانع بر سر راه این شرکت برای آغاز به کار است.

کمال سهلی مدیر شعب بانک صنعت و معدن استان زنجان با بیان اینکه شرکت چرم مصنوعی زنجان اعلام ورشکستگی کرده است، اظهار کرد: برای این شرکت 3 میلیارد تومان تسهیلات در سال 1392 پرداخت شده که ضمانت این بانک دو ملک در تهران و شمال بوده که ارزش آن بالاتر از تسهیلات است.

موضوع را از مدیر شعب بانک تجارت استان زنجان پیگیری می‌کنیم که وی در مورد این شرکت و وضعیت بدهی آن اطلاعاتی ارائه می‌دهد.

مدیر شعب بانک تجارت استان زنجان در گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه تسهیلات این شرکت در دو بخش ریالی و ارزی بوده و بخش ارزی آن از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شده است، گفت: مجموع تسهیلات ریالی این شرکت نزدیک به ۷۱ میلیارد ریال و مجموع بدهی ارزی آن بالغ بر ۲۴ میلیون یورو می‌باشد.

شرکت چرم ریالی بدهی خود را به بانک پرداخت نکرده است

علمدار پور با بیان اینکه از صندوق ذخیره ارزی برای این شرکت تسهیلات داده شده است، ادامه داد: این کارخانه 20 اسفند‌ماه سال 1383  از طریق مشارکت مدنی احداث و تجهیز گردیده و بعد از پنج سال، تکمیل و با حضور مسؤولان افتتاح شد که  هدف از احداث این شرکت تولید انواع چرم مصنوعی در دو خط خشک و مرطوب بوده است.

وی با بیان اینکه از آغاز فعالیت این شرکت تولیدی با وجود بازار و اشتیاق به فروش هیچ گونه پرداخت بدهی به بانک انجام نشده است، عنوان کرد: ضمن انجام مذاکرات فراوان با مدیران شرکت و ارائه مهلت پی در پی و مساعدت های زیاد، هیچگونه اقدامی برای پرداخت بدهی بانکی صورت نپذیرفت. لذا با انجام اقدامات قانونی از سوی بانک، در 30 آبان 95 از سوی اداره ثبت با ابلاغ اجرائیه به متعهدین، مزایده محل کارخانه انجام شد، اما بدلیل عدم وجود خریدار، مقرر شد سند کارخانه به بانک منتقل شود.

علمدارپور با اشاره به اینکه قبل از تملیک کارخانه توسط بانک، مدیران شرکت اعلام ورشکستگی کرده و براساس اجرای حکم شعبه هفتم دادگاه عمومی زنجان، حکم ورشکستگی در تاریخ 12 بهمن 1395 صادر شد، عنوان کرد: این شرکت هم‌اکنون با توجه به این حکم دست مدیر تصفیه بوده و بانک هیچگونه نقشی از باب تملیک نداشته است.

مدیر بانک تجارت استان زنجان درباره کارخانه چرم مصنوعی زنجان توضیح می دهد

مدیر شعب بانک تجارت استان زنجان با اشاره به ابراز علاقه‌ چندین سرمایه‌گذار برای فعالیت مجدد این شرکت عنوان کرد: یکی از این سرمایه‌گذاران از طرف آقای جزایری، (مالک اولیه شرکت)  معرفی شده اند به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

هدف بانک بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه تولید است

علمدار در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به اهتمام بانک تجارت برای ایجاد اشتغال پایدار گفت: آقای دولت‌آبادی مدیرعامل بانک تجارت حساسیت ویژه‌ای بر بخش تولید داشته و مساعدت در پرونده‌های مطالباتی را به منظور تداوم تولید و ایجاد اشتغال از مدیران استانی خواسته‌اند. لذا اگر فرآیند تملیک این شرکت در سال ۹۵ محقق شده بود این شرکت به چرخه تولید برگشته بود.

وی با اشاره به اینکه همه هدف ما بازگشت این شرکت به چرخه تولید است، گفت: برای این اقدام نخست باید تصدیق طلب و دیون این شرکت مشخص شود و شرکت ورشکستی باید این شرکت را به مزایده گذاشته و نخست بدهی‌های این شرکت را تسویه کند و کارخانه را به برنده تحویل دهد.

علمدارپور با اشاره به اینکه چون متقاضی مالکان قبلی این شرکت هستند بانک را درگیر کرده‌اند و می‌گویند بانک اجازه آغاز فعالیت را نمی‌دهد، تصریح کرد: بانک عملا هیچ نقشی ندارد و کل شرکت در اختیار مدیر تصفیه است.

مدیر شعب بانک تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه بانک‌ها با توجه به قوانین بانک مرکزی اقدام می‌کنند و نمی‌تواند خارج از چارچوب، کاری انجام دهند، تصریح کرد: نظارت بر فعالیت بانک‌ها بصورت دقیق و گسترده وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیر عامل بانک تجارت تاکید داشته برای بخش‌های تولیدی همکاری لازم را داشته باشند، عنوان کرد: هیچ انگیزه‌ای برای تضییع حقوق کسی توسط بانک وجود ندارد.

علمدارپور با اشاره به اینکه با وجود اینکه شرکت در اختیار مدیر تصفیه بوده همه ماشین آلات توسط بانک تجارت وکیوم شده تا به آنها آسیبی نرسد، عنوان کرد: حمایت ما باید در چارچوب قانون انجام می‌شود.

کارخانه چرم مصنوعی زنجان

مدیر شعب بانک تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه تلاش ما این است که شرکت‌هایی که کارخانه آنها در استان زنجان بوده ولی همه سرمایه آن در خارج از استان است، جذب شود، عنوان کرد: باید این سرمایه ها در استان هزینه شود.

وی با بیان اینکه 60 درصد تسهیلات این بانک در بخش تولیدی و معدن است، بیان کرد: تعهدات و ضمانتنامه‌های باز شده برای شرکت‌های تولیدی در این بانک بسیار بالا بوده و این خود گواه میزان حمایت بانک تجارت از بخشهای تولیدی استان است.

علمدارپور با بیان اینکه حدود نیمی از ضمانت‌نامه‌ها و بیش از نیمی از اعتبارات اسنادی صادره در استان زنجان توسط بانک تجارت صادر می‌شود و مابقی برای سایر بانک‌ها است، ادامه داد: اعتقاد داریم هر چه به تولید کمک کنیم حمایت از اشتغال و حمایت از بخش کارگری است.

حال با توجه به اینکه مدیران تصفیه از طریق قوه قضاییه انتخاب و عمل می‌نمایند و از طرفی دیدگاه و تاکید رئیس این قوه  مبنی بر راه اندازی مجدد شرکتهای تولیدی است، انتظار میرود این واحد هرچه سریعتر به فرد توانا سپرده شده و پول بیت‌المال به سیستم بانکی بر‌گردد.

حال باید دید با توجه به تاکید رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به وضعیت شرکت‌های ورشکسته و همت مدیران استانی این شرکت بار دیگر برای تامین چرم مصنوعی وارد چرخه تولید خواهد شد یا خیر.

گفتنی است، در حال حاضر در کشورمان 4 هزار صنعت بالا دستی و پایین دستی وابسته به تولید چرم مصنوعی وجود دارد و با گردش مالی 3 هزار میلیاردی در سال با اشتغال 5 هزار نفری می‌تواند به یکی از صنایع بزرگ اشتغال‌زای ایران تبدیل شود.
به نظر می‌رسد در کنار همه مشکلاتی که در این صنعت و مشکلاتی که در بحث سرمایه‌گذاری این بخش وجود دارد، مدیران و مسؤولان باید بیش از پیش برای فعال سازی این صنعت تلا کنند تا بسیاری از نیازهای کشور تامین و با صادرات محصول آن ارز وارد کشور شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید