سال ۱۳۹۹ برای تولیدکنندگان چرم و کفش سال بسیار سختی بود

0
372
سعید حیاتی

اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش نزدیک به هزار عضو دارد و در ردیف یکی از اتحادیه‌های فعال در حوزه چرم و کفش به‌شمار می‌رود. رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش در گفت‌وگوی با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش نزدیک به هزار عضو دارد که حدود ۷۰۰ عضو آن فعال هستند و البته برخی واحدها از سال پیش تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. برخی واحدها نیز به دلیل تامین مواد اولیه و مشکلاتی که گریبان‌گیر بیشتر تولیدکنندگان است، تعطیل هستند.

سعید حیاتی با برشمردن اعضای هیات‌مدیره اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش اظهار کرد: ۵ عضو هیات‌مدیره و یک بازرس داریم؛ آقای مصطفی شمیرانی نایب رئیس اول، آقای فرهاد مهر پی از بزرگان و باتجربه‌های صنف، نایب رئیس دوم، آقای علیرضا ملک‌پوری، دبیر اتحادیه که در چرم مصنوعی فعالیت دارند. حمید نجارزاده هم خزانه‌دار اتحادیه و آقای امیر مهاجر هم بازرس اتحادیه هستند.

عملکرد سال ۱۳۹۹

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش در ادامه با اشاره به عملکرد سال ۱۳۹۹ عنوان کرد: از سال گذشته و اواسط اسفندماه دچار موضوع شیوع بیماری کرونا شدیم که این اپیدمی سبب شد واحدهای صنفی تعطیل شوند. به غیر از چند گروه صنفی مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها، داروخانه و مواد شوینده سایر صنوف به صورت کامل تعطیل شدند و این در حالی بود که صنف کفش در اوج فروش خود قرار داشتند که این اتفاق روی داد. پوشاک و البسه و چرم بیشترین فروش را در شب عید دارند و این صنف سال گذشته بازار خود را به طور کامل از دست دادند.

بازاری که در اوج فروش از دست رفت

حیاتی در ادامه تاکید کرد: ما فکر نمی‌کردیم در اوج فروش بازار تعطیل شود و موضوع مهم آن بود که تولیدکنندگان برای اسفند سال گذشته تولید کرده بودند و با بسته شدن بازار، تولیدات آنها در انبارها دپو شده و بسیاری از مدل‌ها به‌ویژه کفش‌های زنانه از مد افتادند. کفش شب عید، حالتی زمستانی و بهاری دارد، از همین رو اگر شب عید فروش نرود، دیگر بهار به فروش نمی‌رسد. برای نمونه کارگاهی هزار جفت کفش تولید شده‌اش روی قالب بود و حتی از قالب هم درنیامده بود یا در خشک‌کن گذاشته و نیمه‌کار بیرون آورده بودند. برخی حساب‌ها پرداخت نشد و فروش کاهش یافت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از عبور از اسفند سال گذشته و آغاز سال ۱۳۹۹ تولیدکنندگان با مشکلات برگشتی چک روبه‌رو شدند و یک اشتباهی که دولت مرتکب آن شد، این بود که اعلام کرد، چک‌ها حالت دستورالعمل قبل را ندارد و با این اعلام کسانی که در ماه‌های بهار نیز فروخته بودند، متضرر شدند، چراکه بسیاری از چک‌ها پاس نشد. این اقدام‌های دولتی با اتحادیه‌ها در تعامل نبود و از این طریق به تولیدکنندگان ضربه وارد کرد.

ضربه‌ای که تحریم‌ها وارد کرد

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش در ادامه توضیح داد: در ماه‌های مرداد و شهریور نیز در اوج تحریم‌ها قرار داشتیم. هر اندازه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک می‌شدیم، ترامپ فشار اقتصادی بیشتری بر ما وارد کرد. کشتی‌ها و مواد اولیه را تحریم‌ها کرد. یا کشتی‌ها بیمه نمی‌شدند. سیستم ارزی کشوری یک مشکل دیگری برای تولیدکنندگان به‌وجود آورد که برای وارد کردن باید حتما صادرات می‌داشتیم. این موضوع سبب مشکلات بسیاری شد.

حیاتی ادامه داد: در بخش گروه کالایی کفش، ارزی که برای آن در نظر گرفته شده بود در اندازه رویه کفش هم و حتی برای چسب آن هم جوابگو نبود. حداقل ما را باید در سیستم ۶ تا ۷ گروه کالایی قرار می‌دادند تا بتوانیم مواد اولیه خود را وارد کنیم. برخی مواد اولیه‌ها در گمرک باقی می‌ماند و به زحمت ما قادر می‌شدیم که آن را آزاد کنیم. با توجه به این شرایط بیشتر تولیدکنندگان ما سال گذشته یا درگیر تهیه مواد اولیه یا واردات بودند.

با واردات محصول نهایی مخالف هستیم

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش در برابر این ادعا که شما سال گذشته در مصاحبه‌ای طرفدار واردات بودید و آن را مکمل تولید داخلی برشمردید، حالا نظر شما درباره واردات چیست، عنوان کرد: ما با واردات محصول نهایی مخالف هستیم، ولی اگر بخواهیم جنس باکیفیت و درجه یک تولید کنیم باید مواد اولیه درجه یک و استاندارد داشته باشیم. البته ما تولیدکنندگانی که مواد اولیه تولید می‌کنند را حمایت می‌کنیم. منتهی موضوع دو بحث است، بحث اول ما در زمینه چرم مصنوعی بود. چرم مصنوعی‌ای که در خشک‌کن دچار ترک‌خوردگی نشود و زمانی که آن را می‌کشیم، کش بیاید، چرم مصنوعی‌ای که قطر ابتدا و انتهای چرم یک اندازه باشد، مورد نظر ماست. موضوع دیگر، موضوع رنگ بود در کفش زنانه تنوع چرم مصنوعی بسیار بالاست و به دلیل تنوع رنگی نیاز به واردات دارد.

حیاتی در ادامه افزود: برای واردات چرم مصنوعی در زمینه تولید صندلی ماشین، مدارس و سالن‌ها که در داخل تولید می‌شود، مخالف واردات هستیم. در برخی موارد هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت به آن توان نرسیده‌ام که ۱۰۰ درصد بتوانیم جنس نرم و لطیف تولید کنیم، از همین رو باید جلوی واردات آن را نگیریم. اگر به صورت مطلق جلوی واردات چرم مصنوعی را بگیریم، مرتکب کار اشتباه شده‌ایم. اگر کسی چنین ادعایی کند که تمام چرم مصنوعی در داخل قابل تولید است، باید بتواند در زمینه قیمت رقابتی عمل کند. دوم اینکه تمام محصولاتی که ما نیاز داریم را هم از لحاظ ظرفیت تولید و هم از لحاظ کیفیت باید بتواند تولید کند، در این صورت ما نیز از منع واردات استقبال خواهیم کرد.

وی در ادامه یادآور شد: البته تلاش تولیدکنندگان ما خوب بوده است و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری شده است و ما نیز از تولید داخل حمایت می‌کنیم، اما نتیجه کار سه تا چهار سال دیگر به نتیجه مورد نظر می‌رسد تا آن زمان نیز ما درها را به روی خودمان نبندیم.

واردات باید براساس اصول انجام بگیرد

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش در ادامه توضیح داد: قیمت چرم طبیعی گران و قیمت چرم مصنوعی ارزان است، بنابراین کارگاه‌های کوچک ما توان صادرات ندارند و این در صورتی است که کارگاه‌های کوچک و متوسط بسیاری مشغول به کار هستند. این کارگاه‌ها اکثرا با چرم مصنوعی خارجی کار می‌کنند. اگر بخواهیم جلوی چرم مصنوعی را بگیریم، بسیاری از کارگاه‌ها بسته و بسیاری نیروی انسانی بیکار می‌شوند و این کار اشتباهی است. هرچند ما با واردات بی‌رویه مخالف هستیم. واردات باید براساس اصول و با نظر اتحادیه‌ها و کارشناسی‌شده انجام بگیرد.

حیاتی ادامه داد:‌ برای نمونه نیاز به چسب کفش به یک بحرانی تبدیل شد. هرچند که تولیدکنندگان چسب‌های ایرانی با کمک تولیدکنندگان داخلی و پتروشیمی به خوبی قادر به تولید شدند و چسب را از این بحران درآوردیم.

وی در ادامه با توضیح این موضوع که البته در چسب یک ماده زرد رنگی وجود دارد که سرطان‌زاست، تاکید کرد: اگر به ایتالیا و ترکیه بروید شما هیچ چسب زردرنگی نمی‌بینید، در حال حاضر تمام چسب‌ها بی‌رنگ‌ها شده‌اند. ما نیز باید به تدریج فرهنگ‌سازی کنیم و تولیدکنندگان داخلی باید این ماده را از چسب حذف کنند.

هدف از واردات، پیشرفت، استانداردسازی و حفظ سلامت است

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش با تاکید بر این موضوع که هدف ما در زمینه واردات، ارتقا، پیشرفت، استانداردسازی و حفظ سلامت است، خاطرنشان کرد: ما مخالفت شخصی با واردات نداریم. براساس تجربه‌های ما با کارخانه‌های کوچک و بزرگ که به صورت روزمره با آنها در تماس هستیم، ترجیح می‌دهیم واردات به صورت مدیریت شده باشد و هم انحصاری نشود و هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت مناسب باشد. در این راستا هم کارخانه‌های بزرگ و هم کارگاه‌های کوچک کار می‌کنند تا هم توازن قیمت ایجاد شود و تولیدکنندگان به ظرفیت دلخواه خود برسند.

مذاکراتی با گمرک

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش همچنین در پاسخ به این پرسش که درباره گمرک چه اقدام‌های صورت گرفته است، عنوان کرد: مذاکراتی با گمرک انجام داده‌ایم و اجاره نمی‌دهیم که هیچ مواد اولیه‌ای در گمرک باقی بماند. یکی از تجار عنوان می‌کرد، هم‌اکنون اوضاع بهتر شده است، هرچند به صورت صد درصد نیست.

فشاری که در سال ۱۳۹۹ به تولیدکنندگان وارد شد

حیاتی در ادامه با اشاره به این موضوع که تولیدکنندگان در سال ۱۳۹۹ متحمل فشارهای سنگینی شدند، عنوان کرد: فشارهای مختلفی در سال ۱۳۹۹ بر تولیدکنندگان وارد شد. پس از شیوع ویروس کرونا، اوج تحریم‌ها بود و بعد با گرانی دلار اوضاع بسیار بدتر شد و قیمت دلار به ۳۵ هزار تومان نیز رسید. جنس خریداری شده با تفاوت قیمت‌ها اوضاع را برای تولیدکنندگان بد کرده بود. در این زمان برخی بیعانه داده بودند، کالا خریداری کرده بودند اما با گران شدن دلار قید بیعانه را زدند و کالای خود را نیاورند، چون تفاوت قیمت دلار بسیار شده بود. حتی برخی از ترکیه جنس با دلار ۲۰ تومان به صورت امانی آورده بودند، اما زمانی که می‌خواستند پول حواله کنند باید با دلار ۳۵ تومان حواله می‌کردند. با توجه به این شرایط بسیاری کسب و کار خود را رها کردند. سال گذشته بسیار اذیت شدیم. البته با تغییر رئیس‌جمهوری آمریکا اوضاع کمی ثابت شده است. سال گذشته سه وزیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کرد. این تغییر قوانین را خیلی بالا و پایین کرد. تا پایان سال برخی قوانین تعدیل شد، اما سال در حال تمام شدن است.

وی افزود: سال گذشته تولیدکنندگان در چند جبهه درگیر بودند، یکی بحث کرونا، دوم بحث قیمت دلار و سوم موضوع موانع گمرکی و ارز بود که بانک مرکزی موانعی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد. امیدواریم در سال جدید این مشکلات برطرف شود.

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش خاطرنشان کرد: امسال نیز شب عید آنچنانی برای صنف پوشاک و کفش رقم نخواهد خورد. از مهمتر مجالس عروسی را نداریم. مجموعه‌های ورزشی و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و میزان مصرف را کاهش داده‌اند. شب عید اگر فروش نرود، آن طرف سال هم در یک رکود دو تا سه ماه گیر خواهیم کرد.

حیاتی با اشاره به این موضوع که  البته موضوع خوشحال‌کننده این است که صفر تا صد پی‌یو را تولیدکنندگان می‌توانند در داخل کشور تولید کنند و این موضوع مسرت بخش است، عنوان کرد: امیدواریم که مواد پلی اورتان در که تهیه پی‌یو کاربرد مفید دارد را نیز بتوانیم در داخل تولید کنیم. اگر ما بخواهیم سیستم عرضه و تقاضا را متعادل کنیم، باید اجازه واردات بدهیم تا توزان قیمت به هم نخورد.

مذاکره برای تعادل در قیمت مواد اولیه

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ما با دوستان در وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکره‌هایی داشته‌ایم و تقاضا داریم که روغن ام‌دی‌ای از بورس بیرون بیاید تا قیمت آن برای تولیدکننده آزاردهنده نباشد. این موضوع در حال پیگیری است. قیمت تمام‌شده پی‌یو کمی بالاست و تولیدکنندگان نمی‌توانند با رقبای خارجی رقابت کنند بنابراین در این صورت ممکن است که عراقی‌ها میل به سمت ترکیه پیدا کنند و این ضرر متوجه تولیدکننده است. امیدواریم سال آینده با مشکلاتی برخورد نکنیم. اگر مواد اولیه در داخل تولید نشود از دوستان تجار تقاضا داریم که برای حفظ قیمت واردات داشته باشند و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این اجازه را بدهد که قیمت آن به تعادل برسد.

برگزاری نمایشگاه شابز

رئیس اتحادیه چرم طبیعی و چرم مصنوعی و لوازم کفش در پاسخ به این پرسش که از نمایشگاه شابز چه خبر، عنوان کرد: قول داده شده که از سال ۱۴۰۰ این نمایشگاه برگزار شود و برای آنهایی که در سال گذشته و دو دوره در نمایشگاه شرکت کردند و حتی کسانی که در حوزه مواد اولیه هستند شاید پولی گرفته نشود. این نمایشگاه در تمام دنیا در دو دوره برگزار می‌شود و اینجا هم امیدواریم در دو دوره برگزار شود یک دوره در تابستان و یک دوره در زمستان.

حیاتی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم که این بیماری به زودی از بین برود. ما نیز این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم و به هم کمک می‌کنیم تا اینکه صنعت پویا، فعال و جوان باقی بماند. ما نیز در کنار کارخانه‌های بزرگ و کارگاه‌های کوچک هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از تلاش رسانه مجله اخبار صنعت چرم و کفش که در این سال با وجود کرونا  بسیار تلاش کردند، کمال قدردانی را دارم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید