رفع مشکلات زیست محیطی روستای مایان تبریز در کانون توجه مسئولان

0
320
رفع مشکلات زیست محیطی روستای مایان تبریز در کانون توجه مسئولان

روستای مایان سفلی در غرب تبریز با مشکلات زیست محیطی بسیاری از جمله پساب چرمشهر، پتروشیمی و پالایشگاه روبروست و همین امر موجب تشکیل جلسه مطالبه گری به منظور حل مسائل و مشکلات این روستا با حضور مردم و مدیران شهرستانی و استانی شد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایرنا، در جوار این روستا واحدهای تولیدی و صنعتی بسیاری وجود دارد که متاسفانه بیشتر آنها مسایل زیست محیطی دیکته شده از سوی محیط زیست استان را رعایت نمی کنند و با رها کردن پسماندها و پساب ها و گازهای ناشی از تولید، به آلودگی بیشتر این روستا و معذب شدن اهالی آن دامن می زنند.

اهالی روستای مایان سفلی که سال هاست با مشکلات زیست محیطی ناشی از واحدهای صنعتی هم زیستی غیرمسالمت آمیز دارند از بوی بد پساب چرمشهر در طی روز و همچنین بوی بد پتروشیمی تبریز رنج می برند و تاکنون اقدام اساسی برای رفع این مشکلات انجام نشده و مردم و ساکنان این روستا همچنان با این مشکلات دست به گریبانند.

در جلسه ای که با عنوان «اتوبوس مطالبه گری» برای بررسی مسائل و مشکلات این روستا در مسجد جامع آن به همت سازمان بسیج رسانه آذربایجان شرقی، برگزار شد مدیرکل روستایی و شوراهای استانداری، بخشدار تبریز، مسولان حفاظت محیط زیست، بهداشت و آبفای استان و نماینده مجلس حضور داشتند این مشکلات با حساسیت و دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت و ادارات مرتبط با مشکلات این روستا، اقدامات و عملکرد خود در راستای رفع این مشکلات را گزارش داده و به سئوالات حاضرین پاسخ دادند.

معاون توسعه حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی که به عنوان نماینده این اداره کل در این محفل حاضر شده بود در مورد بوی بد پساب صنعتی در این روستا اظهار کرد: ۷۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان شناسایی شده و تحت نظارت این اداره کل است و این تعداد معادل ۱۳ درصد از مساحت کل استان می باشد که محیط زیست بر آن نظارت دارد.

داود قاسم زاده با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی تنها با نظارت و اعمال قانون برطرف نمی شود، افزود: باید فرهنگ محیط زیست در جامعه و در بین صاحبان صنایع ترویج یابد و خود افراد نسبت به حساسیت موضوع محیط زیست و مسائل مرتبط با آن آگاهی یابند.

وی با بیان اینکه چهارمین استان کشور از نظر پایش صنایع هستیم گفت: به رغم اینکه تبریز در تعداد روزهای پاک در رتبه اول کلانشهرها قرار دارد اما همچنان مشکلات زیست محیطی در این شهر وجود دارد و این بیانگر این نکته است که خود افراد باید نسبت به موضوع طبیعت و محیط زیست حساس باشند.

قاسم زاده به مشکلات زیست محیطی روستای مایان اشاره کرد و گفت: اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته اما کافی نیست و در جلسه ای که با حضور مسئولان مرتبط با موضوع در استانداری تشکیل خواهد شد در مورد اعلام زمان برای اتمام این مشکلات تصمیم گیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: از نظر محیط زیست، پتروشیمی تبریز آلاینده است و عوارضی که برای آلایندگی به امور مالیاتی می دهد از طریق خزانه تقسیم شده و در اختیار استان ها قرار می گیرد و این طور نیست که به طور مستقیم پرداخت شود.

وی گفت: محیط زیست دستگاهی مطالبه گر و نظارتی است و از تمام ظرفیت های خود برای وادار کردن چرم شهر و پتروشیمی تبریز برای رعایت استانداردهای زیست محیطی استفاده خواهد کرد.

قاسم زاده افزود: رویه محیط زیست در کنترل آلایندگی ها، پایش صنایع، اخطار به واحدهای آلاینده و تشکیل پرونده و ارسال به دادگاه برای رسیدگی است اما آیا تاکنون نتیجه ای گرفته ایم؟

تصفیه خانه های صنعتی مایان استاندارد نیست

معاون محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز با بیان اینکه احداث تصفیه خانه در شهرک های صنعتی پس از ۲۰ درصد بهره برداری و ۵۰ درصد واگذاری ضروری است گفت: با اینکه در کنار واحدهای صنعتی واقع در مایان سه تصفیه خانه وجود دارد اما هیچ کدام از این تصفیه خانه ها در حد استاندارد نیست.

علی اکبر میرراضی افزود: دولت با توجه به مقیاس شهرک های صنعتی برای احداث تصفیه خانه کمک مالی و اعتبار می دهد اما به رغم اینکه بزرگ ترین چرم شهر ایران در روستای مایان واقع شده هیچ اعتباری برای احداث تصفیه خانه استاندارد در این ناحیه پرداخت نشده است.

آنچه از گفته های این دو مسئول برمی آید اینکه اقدامات آنها اثرگذار نبوده و صاحبان صنایع به رغم محکومیت در دادگاه ها، همچنان به فعالیت خود در زیر چتر “حمایت از تولید” ادامه می دهند.

طبق گفته امور حقوقی محیط زیست استان، شکایت حقوقی علیه چرم شهر انجام شد و این شهرک ملزم به اقدام پژوهشی ظرف ۲ سال محکوم شد و ادله دادگاه در عدم تعطیلی این واحدها، اندک بودن میزان آلودگی این واحدها بود.

پساب واحدهای چرم شهر بدون اینکه وارد تصفیه خانه شود وارد آبهای جاری و زیرزمینی می شود و همین امر علاوه بر ایجاد بوی بد در روستا، آبهای زیرزمینی را نیز آلوده می کند، باتوجه به اینکه مایان یکی از قطب های محصولات لبنی در تبریز و آذربایجان شرقی است همین امر امنیت غذایی را نیز به خطر می اندازد و ضرورت اقدام لازم و سریع از سوی مسئولان را چند برابر می کند.

مسئولان بهداشت شهرستان تبریز نیز که در این جلسه حاضر بودند با تایید تصفیه نشدن پساب این واحدها و ورود بدون کنترل آبهای آلوده به چرخه آبی در این روستا، عنوان کردند که خوشبختانه آب شرب این روستا از آب شرب تبریز تامین می شود و مشکلی ندارد اما آبهای مصرفی سایر بخش ها از جمله کشاورزی باید کنترل شود.

کارشناسان بهداشت تبریز بر پوشاندن کانال روباز و اجرای فاضلاب در این روستا تاکید و اجرای این دو طرح را در بهداشت سلامت محیط ضروری عنوان کردند.

نماینده شرکت آبفا نیز با بیان اینکه آب شرب این روستا فاقد کروم است و مشکلی برای مصرف ندارد، گفت: این شرکت برای روزهای اضطراری و بحرانی، در اطراف این روستا چاه عمیق زده و طرح فاضلاب روستا هم اکنون در دست مشاور طرح برای مطالعه و اجرا قرار دارد.

مدیرکل روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز به ظرفیت های بالای این روستا اشاره کرد و افزود: این روستا هم از نظر تولید و هم امنیت غذایی دارای اهمیت است و باید بیشتر مورد توجه باشد و رفع مشکلات آن باید در اولویت باشد.

محمد اسکندری با بیان اینکه در دولت سیزدهم اعتبارات دهیاری ها در مقایسه با مدت مشابه ۱۰۰ درصد بیشتر شده است، گفت: در تاریخ بعد از انقلاب چنین افرایشی را شاهد نبوده ایم و تا پایان آبان ماه جاری ۲.۳ میلیارد تومان به دهیاری روستای مایان پرداخت شده و تا پایان سال این رقم به حدود پنج میلیارد تومان خواهد رسید.

وی بر رفع سریع مشکل تصفیه خانه چرم شهر تاکید کرد و افزود: گزارش نشست امروز را به استاندار ارایه خواهم کرد و قول می دهم که موضوع چرم شهر، بازنگری در تصفیه خانه موجود و ایجاد شبکه آب و فاضلاب را در اولویت قرار دهم و انتظارم از دستگاه های خدمات رسان، همکاری همه جانبه در این زمینه است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع بندی این جلسه اظهار کرد: نمایندگان برای حل مشکلات مردم در تلاشند و با توجه به مهم بودن موضوع آلایندگی آب و هوا، این موضوع به صورت ویژه مورد توجه آنهاست.

روح الله متفکر آزاد گفت: با مدیرعامل چرم شهر تلفنی صحبت کردم و راهکارهای رفع مشکل پساب را بررسی کردیم و در عین حالی که می خواهیم از تولید حمایت کنیم اما نسبت به موضوع محیط زیست نیز حساس هستیم.

وی اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد تا از اعتبارات دولتی برای تکمیل تصفیه خانه چرم شهر استفاده کنیم و از تقویم نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی حمایت می کنیم و معتقدیم که هر دوی این کار باید همزمان انجام شود تا مشکل این روستا برطرف شود.

وی پیشنهاد داد: برای اینکه در امور تسریع شود جلسه ای با حضور مسئولان شهرستان و مدیران و صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در منطقه در امور روستایی استانداری برگزار شود.

به گزارش ایرنا، اهالی روستای مایان سفلی پس از این جلسه از مسئولان استان و شهرستان تبریز خواستند تا مشکلات این روستا با اولویت پساب چرم شهر، بوی بد پتروشیمی و آب شرب و فاضلاب این شهر را برطرف کنند و نسبت به ایجاد درمانگاه شبانه روزی در این روستا، اقدامات لازم را انجام دهند.

مایان سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی ایران است که در دهستان آجی‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده‌است. مایان سفلی مرکز دهستان آجی چای می‌باشد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید