رشد صنعت پلی‌ یورتان در ایران بی‌ نظیر است

0
396
رشد صنعت پلی‌ یورتان در ایران بی‌ نظیر است

«شرکت رسام پلیمر نامی» تولیدکننده و تامین‌کننده محصولات پلیمر از جمله شرکت‌های نامدار در صنعت پلی‌یورتان کشور به‌شمار می‌رود که در مراحل مختلف تولید و فروش گرانول پی‌وی‌سی فعالیت داشته و بیش از یک دهه است که در صنعت پلی‌یورتان فعال است. «سامان نامی» یکی از جوانان خانواده نامی است که از سال ۱۳۹۰ تاکنون به عنوان مدیر فروش شرکت مشغول به کار است. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌و‌گوی ما با وی درباره عملکرد این شرکت در سال‌جاری است.

اتفاقات خوب در سال‌جاری

سامان نامی مدیر فروش شرکت رسام پلیمر نامی در گفت‌وگو با مجله انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران با اشاره به عملکرد این شرکت در سال‌جاری عنوان کرد: طی ۶ ماه گذشته تحولات مثبتی در شرکت نامی روی داد که مهم‌ترین آن افزایش 25 درصدی ظرفیت تولید بود. یک بخش از تولید شرکت، مصرف داخلی دارد و بخش دیگر نیز به صادرات اختصاص پیدا می‌کند. خرید مصرف‌کننده خارجی از شرکت ما ماهانه تعیین و طی ماه صادر می‌شود و شرکت ما در حال حاضر به هفت کشور صادرات دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایران نیز قراردادهای ماهانه منعقد می‌کنیم که کالای مورد نیاز مشتریان را آماده کرده و به صورت یک‌جا برای آنها ارسال ‌کنیم.
مدیر فروش شرکت رسام پلیمر نامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تصمیمات مثبت در شرکت نامی ثابت نگه داشتن قیمت‌ها تا ماه خرداد بود حتی پس از آن نیز یک پله بسیار کوچک تغییر قیمت اعمال کردیم. در حقیقت ثباتی که نیاز این بازار بود به نوعی در شرکت ما وجود داشت.

روی ثبات قیمت تاکید داریم

نامی در پاسخ به این پرسش که با وجود کاهش قیمت برخی مواد، چرا پی‌یو (PU) تغییر چندانی نداشته است، تصریح کرد: در زمینه مواد پلی‌یورتان باید موضوعی را مد نظر قرار داد، اول اینکه در حوزه قیمت‌گذاری نمی‌توانیم از واقعیت فرار کنیم، چه هنگام افزایش قیمت، چه در زمان ثبات قیمت و چه هنگام کاهش آن، مولفه‌هایی – به غیر از مولفه‌های قیمت مواد اولیه و نرخ ارز – تاثیرگذار هستند که ما نیز از آنها تبعیت می‌کنیم. باید این موضوع را در نظر گرفت که مواد اولیه پس از خرید بسرعت و در همان زمان در کارخانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
از این‌رو برخی مولفه‌ها زمان بیشتری می‌برند تا تاثیر خود را بر قیمت نشان بدهند. مولفه‌ای که به سرعت بر قیمت محصول در بازار تاثیر می‌گذارد به همان سرعت نیز قیمت محصول ما را تغییر می‌دهد و طبیعتا مولفه‌هایی که دیرتر تاثیرگذار هستند بر قیمت محصول ما نیز دیرتر اثر می‌گذارند. در نهایت باید با شرایط و نیاز بازار پیش رفت گرچه پی‌وی‌سی و دی‌اوپی مقداری با شرایط پلی‌یورتان متفاوت هستند.
وی افزود: در زمینه فروش محصولات، شرکت نامی شرایط و طرح‌های فروشی دارد که ما آنها را از قبل اعلام می‌کنیم و مشتریانی که با قیمت ما کالا را خریداری می‌کنند، چه در افزایش قیمت و چه در کاهش آن و به‌صورت کلی در نوسان قیمت‌ها، هیچ لطمه‌ای نخواهند دید. بیشتر قراردادهای ما به صورت فصلی بسته می‌شود.
نامی با اشاره به این موضوع که تولیدکنندگانی که از طرح‌های ما استفاده می‌کنند، ضرر نمی‌کنند، گفت: از سال ۱۳۹۸ ما طرح‌های فروش داشته‌ایم؛ این طرح‌ها نوسان‌گیری می‌کنند و خریدار به هیچ عنوان ضرر نمی‌کند. به گواه تولیدکنندگانی که با شرایط فروش ما پیش می‌روند، آنها هیچگاه وارد نوسان‌ قیمت‌ها نمی‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که با انعقاد این قراردادها و با توجه به تورم آیا شما متحمل ضرر نمی‌شوید، عنوان کرد: بحث سود و زیان ما، یک موضوع است و این موضوع که باید چرخ این صنعت بچرخد، موضوع مهم‌تری است.

محصولات جدید نامی، انقلابی در کفش ورزشی

مدیر فروش شرکت رسام پلیمر نامی همچنین در ادامه با اشاره محصول جدید این شرکت در زمینه کفش یادآور شد: ما یک محصول جدید معرفی کرده‌ایم که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. این محصول در صنعت کفش در بخش تولید زیره و تولید کفش‌های ورزشی با فناوری به روز تولید شده که فرمولاسیون آن یک فرمول جدید در دنیاست.
ما توانسته‌ایم کفش‌های ورزشی با دانسیته ۳۰ تولید کنیم که همانطور که می‌دانید در دانسیته 30 احتمال شکستن و شرينكيج وجود دارد، اما با این فناوری جدید ما با دانسیته ۳۰ تا ۳۳ زیره ورزشی تولید می‌کنیم که احتمال شکستن ندارد.
این زیره با قدم‌زنی و استحکام بسیار بالا تولید می‌شود که قابل رقابت با EVA را دارد. من گمان می‌کنم که با این فناوری، انقلابی در زمینه کفش ورزشی و صنعت پلی‌یورتان ایجاد شود.

پیشرفت پلی‌یورتان در صنعت کفش

نامی در ادامه عنوان کرد: ما تولیدکننده ۴۰ نوع مواد هستیم که بر اساس این طرز تفکر به وجود آمده که تولیدکنندگان کفش هر موادی را که لازم داشته باشند، ما بتوانیم تولید کنیم.
وی در ادامه با اشاره به رشد کاربرد پلی‌یورتان در صنعت کفش عنوان کرد: صنعت پلی‌یورتان در زمینه کفش به حدی پیشرفت کرده است که گمان نمی‌کنم مواد پلی‌یورتان خارجی وجود داشته باشد که یک تولیدکننده ایرانی نتواند آن را تولید کند.
مدیر فروش شرکت رسام پلیمر نامی افزود: گرچه متاسفانه صنایع ما به دلیل تحریم‌ها در برخی بخش‌ها از صنعت روز اروپا عقب مانده‌اند، اما در حال حاضر پتانسیل‌هایی در صنعت پلی‌یورتان وجود دارد که در صورت توجه، مستعد شکوفایی است بعنوان مثال در حال حاضر ما کفشی با دانسیته ۳۰ در حوزه کفش‌های ورزشی تولید کرده و وارد خانواده اکسترالایت‌ها شده‌ایم. این جزو فناوری‌های جدیدی است که درBASF تولید می‌شود و در ایران موجود است.
نامی در پایان تاکید کرد: از لحاظ علمی ایران کم از سایر کشورها ندارد. ما طی سال‌های گذشته از کشورهای اروپایی به واسطه تحریم‌ها واردات نداشتیم، اما از چین، ترکیه و کره‌جنوبی در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ واردات بسیاری داشتیم که هم‌اکنون دیگر آن میزان واردات نداریم؛ این گویای این مطلب است که نیاز مصرف‌کننده ایرانی را کالای ایرانی هم از لحاظ کمی و هم کیفی تامین می‌‌کند و دیگر علاقه‌مند نیست کالای وارداتی خریداری کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید