دلمان برای صنعت کفش می‌تپد

0
625
غلامحسین نادری، مدیرعامل کفش درپا

غلامحسین نادری، مدیرعامل کفش درپا یکی از پیشکسوتان صنعت کفش است که پنجاه سال با عشق و علاقه به تولید پرداخته و فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده است. در حاشیه نمایشگاه کیف و کفش تهران (امپکس)، فرصتی فراهم شد تا گفت و گویی با وی داشته باشیم تا از چگونگی ورود به صنعت کفش، مشکلات و دلبستگی‌هایش بگوید.

سیزده ساله بودم که دو سه نفر از همشهری‌هایم در یک کارخانه کفش استخدام شده بودند. تعریف و تمجیدهایی که از کار در کارخانه می‌کردند باعث شد تا من هم مشتاق شوم و تصمیم بگیرم که درس را رها کرده و مشغول به کار شوم اما با مخالفت شدید مادرم روبرو شدم. بعد از مدتی تصمیم گرفتم تا کار را شروع کنم و شبها درس بخوانم. به کار کفش علاقه عجیبی پیدا کردم چون به هنر و نقاشی علاقه داشتم و کار کفش هم تلفیقی از هنر و صنعت است. اینگونه بود که وارد حرفه کفاشی شدم. در واقع علاقه من به کار از حد گذشت و عاشق کار شدم. همیشه در پاسخ به این سئوال که اگر دوباره به عقب برگردم، همین کار را ادامه می‌دهم یا خیر می‌گویم اگر پنجاه بار هم بمیرم و باز زنده شوم باز هم کار کفاشی را انتخاب می‌کنم.
در سال 1351 واحد تولیدی خودم را افتتاح کردم. ابتدا به نام کفش نادری سپس به عنوان کفش تک‌آور و بیست سال است که به نام کفش درپا فعالیت می‌کنم. انواع کفش را نیز تولید کرده‌ام. کفش زنانه مجلسی، کفش مردانه مجلسی، کفش‌های ورزشی و الان هم بیشتر کفش‌های ماشینی از جمله دمپایی و صندل تولید می‌کنیم.
صنعت کفش ما همیشه درگیر مشکلات خودش بود است و این مشکلات همیشه بوده، هست و خواهد بود. کارخانه من یک بار آتش گرفت و یک بار هم در زمان قطعنامه زیان کردم ولی دوباره از صفر شروع کردم و از پا ننشستم. با پشتکار، اراده و عشقی که به کار داشتم دوباره مسیر را ادامه دادم و به یاری خدا ادامه هم خواهم داد. عشقم به کار تا اندازه‌ای است که فرزندانم هم وارد کار شده‌اند و الان حدود 15 سال است که همسرم نیز با ما همکاری می‌کند.
در حال حاضر هم مشکلات تولید بر کسی پوشیده نیست. کمبود مواد اولیه و نوسان قیمت‌ها در بازار یکی از مشکلات اساسی ما است. مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از مشکلات ماست. همانطور که می دانید صنعت کفش صنعتی است که همیشه کفش را به صورت چکی فروخته است. خوب تولیدکننده‌ای که جنس می‌فروشد و چهار تا چک می‌گیرد چگونه می‌تواند مالیات ارزش افزوده، مالیات و بیمه کارگران را تامین کند. هزار مشکل دیگر هم وجود دارد که دولتمردان به راحتی می‌توانند این موانع را از سر راه تولیدکنندگان بردارند.
تا کنون در زمینه صادرات فعالیت نکرده‌‌ایم چون بلد نیستیم. همیشه یاد گرفته‌ایم که کار کنیم و تولید کنیم اما در حال تلاش هستیم و به زودی راهکارهایی را برای صادرات پیدا خواهیم کرد چرا که تولیداتمان ارزش صادرات دارند و می‌توانیم آنها را به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنیم.
بازار داخلی خوبی داریم و سعی کرده‌ایم تا با تنوع مدل، بازار داخلی را حفظ کنیم و چون بیشتر دمپایی به سبک عربی تولید می‌کنیم دفتری در بندرعباس تاسیس کرده‌ایم و تولیداتمان به صورت عمده در آنجا فروخته می شود.
به کسانی که تازه وارد کار تولید شده‌اند پیشنهاد می‌کنم که تحصیلات و تجربه را با هم به کار ببرند تا بتوانند موفق باشند و زودتر به نتیجه برسند.
برای همه همکارانم آرزوی سلامتی و توفیق دارم و امیدوارم دولت محترم برنامه‌هایی را تدوین کنند که تولیدکنندگان صنعت کشور و کسانی که دلشان برای صنعت می‌ تپد بتوانند راحت‌تر به تولید بیاندیشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید