درآمد چین از صادرات کفش بیشتر از درآمد ایران از نفت!

0
716
علی اژدرکش ، رئیس اتحادیه کفش ماشینی

رئیس اتحادیه کفش‌ ماشینی و لاستیکی تهران، درآمد ارزی فروش نفت برای ایران را سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در کشور چین از صادرات کفش سالانه ۸۰ میلیارد دلار ارزآوری دارد.

اخبار صنعت چرم و کفش– علی اژدرکش با بیان اینکه کفش جزو ۱۴۰۰ قلم کالایی است که واردات آن از حدود دو سال پیش ممنوع شده، اظهار کرد: سرانه مصرف کفش در ایران تقریبا مانند سرانه مصرف جهانی، حدود ۲.۶ جفت برای هر نفر است. به عبارت دیگر سالانه حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون جفت پایپوش در داخل مصرف می‌شود که توان تولید آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار مربوط به صادرات دقیق نیست، گفت: صادرات کفش سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است، اما صادرات این محصول با سرمایه گذاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری در عرض چهار سال می‌تواند به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برسد و در این زمینه برنامه‌های مدونی طراحی شده است و با تخصیص منابع و شرایط بازار ثابت می‌توانیم به این عدد برسیم.

بازار_چرم_و_کفش

درآمد سالانه چین از صادرات کفش بیشتر از درآمد ما از نفت است!

رئیس اتحادیه کفش‌ ماشینی و لاستیکی تهران با اشاره به پتانسیل بالای صنعت کفش، تصریح کرد: در کشور چین که اقتصاد دوم دنیا است صنعت کفش در کنار فلزات سنگین، آی‌تی، خودروسازی و اسباب‌بازی جزو هفت صنعت اول این کشور است و ۸۰ میلیارد دلار ارزآوری برای چین دارد. این در حالی است که فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۰ دلار سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور ما دارد.

وی با بیان اینکه ایتالیا سالانه حدود ۱۳ میلیارد یورو ارزآوری از صادرات کفش دارد، گفت: بنابراین رقم‌ها در بخش صادرات کفش رقم‌های سنگینی است که نشان دهنده اهمیت این صنعت است. در ایران هم پتانسیل کافی در صنعت کفش وجود دارد؛ چرا که صنعت کفش بومی شده و در پنج استان دانش فنی آن نهادینه شده است.

همچنین به گفته این مقام صنفی، کشورهای همسایه هیچ کدام تولیدکننده قوی کفش نیستند و پتانسیل بازار زیادی برای ایران دارند که فصل‌ها و فرهنگ یکسان هم شانس صادرات کفش به این کشورها را بیشتر می‌کند.

با ۸۰ میلیون تومان می‌توان یک شغل در صنعت کفش ایجاد کرد؛ در خودروسازی با یک میلیارد تومان

وی مزیت دیگر صنعت کفش را بالا بودن نرخ اشتغال‌زایی آن عنوان کرد و کفت: با نرخ فعلی دلار می‌توانیم با ۸۰ میلیون تومان یک شغل در صنعت کفش ایجاد کنیم. این در حالی است که برای صنعت خودروسازی برای ایجاد هر شغل به یک میلیارد تومان نیاز داریم. به عبارت دیگر با یک میلیارد تومان در صنعت کفش حدود ۱۴ شغل ایجاد می‌شود که با توجه به نرخ بیکاری و جمعیت جوان ایران بسیار کمک کننده است.

وی همچنین با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر زنجیره تامین در دنیا، درباره تاثیر آن بر صادرات کفش، گفت: بیشتر از شیوع ویروس کرونا قوانین و مقررات ناگهانی در پی شرایط خاص کشور، مثل قوانین مربوط به استفاده از ارز حاصل از صادرات که باعث بروز مشکلاتی در تامین مواد اولیه شد، اذیت کننده بود.

اژدرکش با بیان اینکه دستورالعمل‌های خلق‌الساعه بانک مرکزی برای کنترل بازار دلار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را دچار مشکل می‌کند افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید اجازه چنین اتفاقاتی بدهد. به عبارت دیگر ما نیازمند یک فرماندهی اقتصادی واحد هستیم که بتواند تصمیمات سریع و جامع بگیرد تا تولید و صادرات کشور در سال جهش تولید بیش از این آسیب نبیند.

ایسنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید