دباغي‌ها حلقه‌اي از زنجيره خودروسازي

0
613

شركت دباغي كورو آزول پرتغال از سال 1993 در بخش خودروسازي فعال بوده است يعني از همان سالي كه تامين چرم فرمان براي خودروي اوپل را به عهده گرفت و اكنون 70 درصد گردش مالي اين شركت از صنعت خودرو است. اين شركت به تازگي تالار ‌تر خود را گسترش داده است و در پي آن است تا كارگاه برش جديدي هم راه بيندازد تا از پس پاسخگويي به تقاضاها برآيد. فروش اين شركت در سال 2011 ميلادي 8 درصد افزايش داشت و اين شاخص در سال 2012 به 40 درصد رسيد.
«پدرو كاروالهو»، مديرعامل اين شركت مي‌گويد: «مصرف چرم فرمان و دنده رو به افزايش است زيرا چرم ارزش‌افزاست. خيلي بيشتر از پولي كه خودروسازان به دباغان مي‌دهند. سرمايه‌گذاري كوچكي انجام مي‌دهند و كلي سود مي‌برند. در نتيجه كاربرد چرم حتي در خودروهاي متوسط رو به افزايش است و در تودوزي اين خودروها نيز چرم زيادي به كار مي‌برند.»
چرم فرمان خودور 65 تا 70 درصد توليد كورو آزول را تشكيل مي‌دهد كه حدود 47 درصد آن به روماني مي‌رود كه مركز مهم خودروسازي در اروپاست. يكي از نوآوري‌هاي اين شركت استفاده از دستگاه برشي است كه چرم‌ها را به سرعت گروهي و بر اساس ويژگي كشساني‌شان برش مي‌دهد. «آنتونيو كاروالهو»، مدير فني و پسر عموي مديرعامل مي‌گويد: «اين كار را بر اساس دانشي كه از چرم داريم و چگونگي كاركرد چرم فرمان انجام مي‌دهيم، دانشي كه طي طرح‌هاي گذشته به دست آورده‌ايم. اين كار به نفع ماست چون دوست داريم موارد مرجوعي را كاهش دهيم.»
اين شركت روزي 1600 جلد پوست را فراوري مي‌كند و در پي افزايش بالابان‌هاي خود و رساندن ظرفيت خود به 2000 جلد پوست در روز است. 90 تا 95 درصد پوست كورو آزول از اروپا و عمدتا ‌اسپانيا مي‌آيد. مديرعامل كورو آزول معتقد است كه بايد براي كشاورزان، كشتارگاه‌ها و تاجران پوست جهان راهنمايي تدوين كرد تا مراقبت از دام‌ها تضمين شود و بتوان به پوستي با كيفيت عالي رسيد. اين شركت اميدوار است كه بتواند كسب‌وكار خود را به روكش صندلي هم گسترش دهد و برچسب‌گذاري را به اين بخش هم تسري دهد. پدرو مي‌گويد: «مدت‌هاست كه كفش‌ها داراي برچسب‌هايي هستند كه نشان مي‌دهد كدام بخش‌شان از چرم و كدام بخش‌شان از مواد مصنوعي است. همين اصل را بايد درباره صندلي خودرو نيز به كار برد. دست كم 70 درصد صندلي بايد از چرم واقعي باشد تا بتوان آن را چرمي ناميد. هنوز هم مي‌توان به ياري صنعت مواد شيميايي كيفيت چرم را بهبود داد و چرم‌هاي نرم‌تري توليد كرد.»

انعطاف و كيفيت
درآمد اصلي شركت دباغي ولسدورف آلمان نيز از چرم فرمان است. «آندرياس كيندرمان» مديرعامل اين شركت مي‌گويد: «كيفيت از كشتارگاه شروع مي‌شود. با تامين‌كنند‌گان همكاري مي‌كنيم تا پوست بهترين كيفيت را داشته باشد.»
اين شركت عمدتا از پوست گاوهاي نر نژاد آلپ استفاده مي‌كند و روكش چرمي كيسه هوا و ساير اجزا را نيز تامين مي‌كند. از 2300 جلد پوستي كه اين شركت هر روز فراوري مي‌كند 70 درصد را به خودروسازاني چون بي‌ام‌و، بنز، آئودي و جگوار مي‌دهد و 20 درصد هم صرف توليد مبلمان و چرم هواپيما مي‌شود.
كيندرمان مي‌گويد: «تنها راه براي افزايش سهم در بازار چرم خودرو توليد چرمي است كه پاسخ‌گويي الزامات مشتريان در زمينه قابليت اطمينان، كيفيت و دوام باشد. كيفيت بايد يكنواخت باشد و الزامات فني مشتري در آن رعايت شده باشد. به موقع تحويل دادن هم اهميت زيادي دارد. قيمت هر متر مربع چرم فرمان به راستي جذاب است ولي توقع مشتري هم خيلي زياد است و بايد خيلي انعطاف به خرج داد.»
انعطاف يعني داشتن مقدار زيادي كراست در انبار تا بتوان وقتي مشتري تقاضاي فوري داشت بي‌درنگ جواب داد. كيندرمان كه سابقه كار در بخش خودروسازي را دارد مي‌گويد: «در آغاز به انبار اعتقادي نداشتم زيرا فكر مي‌كردم هدر دادن پول و عوض كردن صورت مساله است. ولي مشتريان سفارش‌شان را عوض مي‌كنند بايد موجودي كافي در انبار داشته باشيم.»

ردگيري پوست
ردگيري پوست‌ها يكي از توان‌مندي‌هاي گروه دباغي جي‌بي‌اس برزيل است. جي‌بي‌اس بزرگ‌ترين گروه دباغي جهان است زيرا داراي 25 دباغ‌خانه و 10 هزار كارمند است. اين گروه پوست خود را هم از بخش توليد گوشت خود تامين مي‌كند. روي پوست‌ها شناسه‌هايي الفبايي درج شده است كه در تمام مراحل تا رسيدن به مرحله توليد چرم وجود دارد تا مشتري بداند كشتارگاه كجا بوده است، كشتار در چه زماني انجام گرفته است و پوست از كدام دام‌داري آمده است. بخش چرم جي‌بي‌اس داراي گروه محيط زيست هم هست كه توليد پوسال از پسماندهاي دباغي از جمله وظايف آن است. از 220 هزار جلد پوست كه دباغي ايومبيارا متعلق به جي‌بي‌اس فراوري مي‌كند 60 درصد به چرم خودرو تبديل مي‌شود و در خودروسازي بالنده برزيل مصرف مي‌شود. خودروسازان به كيفيت و روش فني اهميت مي‌دهند. لوييز كاستا مدير بازرگاني جي‌بي‌اس مي‌گويد تقاضا براي چرم بدون كروم فزاينده است و 10 تا 15 درصد كراست توليدي ايومبيارا بدون كروم است در حالي كه اين شاخص در سال قبل زير 5 درصد بود.

مزيت بدون كروم بودن چرم
«هرمان وينكلر» مديرعامل شركت چرم خودروي «ژجيانگ مينگشين» است و مي‌گويد روند توليد چرم بدون كروم رو به رشد است. اين دباغي 100 هزار مترمربعي در جنوب غربي شانگهاي قرار دارد. وينكلر مي‌گويد: «چرم بدون كروم كم‌تر چروك مي‌خورد و در محيط رطوبتي خودرو بهتر عمل مي‌كند».
ژچيانگ روزي 3هزار جلد پوست فراوري مي‌كند و سالي 60 ميليون فوت مربع چرم كامل توليد مي‌كند. فولكس واگن، جنرال موتورز، هوندا و كرايسلر از جمله مشتريان چرم اين شركت هستند كه در صندلي و فرمان به كار مي‌رود.
منبع: world leather

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید