دانش فنی تولید در خدمت صنعت کفش

0
2410
شرکت منسوج نبافته خراسان

 منسوج نبافته خراسانمحمد مهدی فلک دین؛ مدیرعامل شرکت منسوج نبافته خراسان، جوان خوشنامی است که توانسته با همت و پشتکار، محصولات خود را روانه بازار کند و با خلاقیتی که داشته بخشی از مواد اولیه را برای تولیدکنندگان کفش تولید کند و در اختیارشان قرار دهد. وی صاحب دو برند است. یکی به نام منسوج نانوون فایبرتکس که به عنوان تکسون برای کفی‌های کفش استفاده می‌شود و دیگری جورابگیرها با برند کیان که در بخش پستایی کفش به عنوان رویه مورد مصرف قرار می‌گیرند. به دعوت مدیرعامل شرکت منسوج نبافته خراسان به مشهد رفتیم و گپ و گفتی با ایشان زدیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد مهدی فلک‌دین، در مورد چگونگی شروع فعالیت خود می‌گوید: شروع کار از سال 1376 بود و در سال 1378 کلیه ماشین‌آلات به بهره‌برداری رسید. در ابتدا این کارخانه برای تولید پارچه‌های میانی ایزوگام راه‌اندازی شده بود اما به دلیل رقابت ناسالمی که در بخش ایزوگام بر سر قیمت بود از این حوزه کاری خارج شدم. رقبای ما در بخش ایزوگام سراغ ضایعات الیاف و الیاف‌هایی که مناسب ایزوگام نبودند می‌رفتند و چون این لایه درون قیر سیاه می‌شود مصرف کننده نمی‌داند که این پارچه میانی از چه الیافی استفاده می‌شود به همین دلیل ترجیح دادم از این صنعت خارج شوم.
مدیرعامل شرکت منسوج نبافته خراسان در ادامه می‌افزاید: با توجه به ماشین‌آلاتی که داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از این ماشین‌آلات برای ساخت لایه میانی کفش مناسب است اما لازم بود خطوط جدیدی را نیز به آنها اضافه کنیم پس شروع به ساخت ماشین‌آلات کردیم و خوشبختانه از سال 1386 به طور جدی وارد صنعت کفش شدیم. پدربزرگم سالیان سال در صنعت کفش فعالیت می‌کرد و ما با این صنعت آشنا بودیم از طرفی دیگر، هر مواد اولیه‌ای که برای تولید کفش به کار می‌رود اگر عیبی داشته باشد توسط کفاش دیده می‌شود و از این لحاظ با ایزوگام متفاوت است. کفاش‌ها ایرادات کار ما را می‌گفتند و ما برای تولید محصولات با کیفیتی بالاتر تغییرات را ایجاد می‌کردیم.
محمد مهدی فلک دین، در مورد ماشین‌آلات مورد استفاده در کارخانه خود می‌گوید: به واسطه پدرم یک سابقه در صنعت داریم. پدرم 65 سال است که در زمینه تولید ادوات کشاورزی و به همراه دو برادر دیگرم در بخش ساخت کمپرس‌های باد فعالیت می‌کنند و رشته خودم هم ساخت و تولید است به همین دلیل از کودکی با بخش صنعت آشنا هستم و این کارخانه را از صفر راه‌اندازی کرده‌ام.
برای تجهیز این کارخانه ماشین‌آلات را می‌دیدم و بخش‌هایی از آنها را خریداری می‌کردم و بقیه را با دانش فنی که داشتم طراحی و نقشه کشی و درنهایت می‌ساختم. به طور مثال شما اگر ملاحظه کرده باشید قطعات کامپیوتر را از هر جا می‌توانید تهیه کنید و خودتان بر پایه نیازی که دارید از آنها استفاده کنید. ما در کارخانه واحد نقشه‎کشی داریم و خیلی از قسمت‌های ماشین‌آلات را خودمان ساخته‌ایم و خوشبختانه به کیفیت مطلوبی نیز رسیده‌ایم.
فضای کارخانه حدود 23 هزار متر است و 4000 متر سالن تولید داریم و امیدوارم در آینده نزدیک یک شوروم تخصصی نیز به این بخش اضافه کنیم.
مدیرعامل شرکت منسوج نبافته خراسان در مورد محصولات تولیدی خود می‌گوید: کار ما تولید پارچه نبافته به روش نیدل پانچینگ(Needle Punching) یا پارچه‌های سوزنی است. همانطور که می‌دانید پارچه از دو مدل تشکیل شده است یکی پارچه‌هایی که تاروپود دارند که به آن وون و بافت گفته می‌شود و دیگری پارچه نبافته است که با فشردن الیاف‌ها روی یکدیگر سطح صافی بوجود می‌آورند که به آن پارچه نمدی یا نبافته گفته می‌شود. در حقیقت کار ما این است که الیافی مانند الیاف پلی‌استر و پلی پروپیلن را خریداری و به روش مکانیکی تبدیل به پارچه نبافته می‌کنیم.
کسانی که الیاف تولید می‌کنند مواد پت(PET) را از پتروشیمی‌ها خریداری کرده و در پروسه تولید تبدیل به الیاف می‌کنند. این الیاف‌ها با گریدهای متفاوتی تولید می‌شوند و مصارف گوناگونی دارند. کارخانه‌هایی که بطری نوشابه تولید می‌کنند نیز از این مواد پتروشیمی استفاده می‌کنند. بطری‌ها پس از مصرف قابلیت بازیافت دارند و مجدداً تبدیل به الیاف می‌شوند که به آنها الیاف بازیافتی گفته می‌شود. حال بعضی از کارخانه‌ها کلا از الیاف بازیافتی استفاده می‌کنند و بعضی‌ها هم آنها را با الیاف نو به میزان‌های مختلف مخلوط می‌کنند و استفاده می‌کنند.
بطری‌های نوشابه برای این که بازیافت شوند تا 400 درجه دما می‌گیرند تا ذوب شوند و این دما باعث می‌شود تا الیاف آنتی‌باکتریال شوند. ساختار کفش به صورتی است که تعدادی از کفی‌ها با بدن تماس ندارند و می‌توان از الیاف بازیافتی استفاده کرد اما ما برای تعدادی از جورابگیرهایی که در کفش با بدن تماس دارد از الیاف غیربازیافتی استفاده می‌کنیم. در حقیقت کار ما این است که الیاف را تبدیل به پارچه(Textile) و برای صنایع پایین دستی آماده می‌کنیم. متناسب با نوع مصرف تغییراتی در پارچه‌های نبافته انجام می‌دهیم و در نهایت از پارچه‌های آماده شده برای تولید آستری میانی کفش، کفی کفش و مدیای فیلترهای صنعتی استفاده می‌کنیم.
کارخانه‌های فیلترسازی فقط بدنه فیلتر را درست می‌کنند و ما با توجه به اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌دهند و محل مصرف برایشان مدیا تولید می‌کنیم دقیقا در صنعت کفش هم همینطور است. کفی تکسون الیافی که تولید می‌کنیم برای بیشتر تولیدی‌ها که به روش دستی کارکشی می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اخیرا یک سری اشتروبل(استیج باند) هم تولیدکرده‌ایم که مورد استفاده صاحبان برندی که کفش‌های اسپرت تولید می‌کنند قرار می‌گیرد. در کفش‌های ایمنی و کوه نیز از اشتروبل استفاده می‌شود.
ما در Stitch Bonding نخ گذاری انجام می‌دهیم. این کار باعث می‌شود تا مقاومت کششی پارچه افزایش یابد و مقاومت کفی کفش بالاتر برود و در نهایت کفش عمر بیشتری داشته باشد. این کار اضافه‌ای است که ما در مورد اشتروبل‌ انجام می‌دهیم.
وی در مورد تولیدات تکسون می‌گوید: یک کفاش برای تولید کفش ابتدا تکسون را مطابق با اندازه کفش و قالب برش‌ می‌زند و در کف قالب استفاده می‌کند بعد از آن پستایی یا رویه کفش به صورت کارکشی دستی یا ماشینی به تکسون وصل می‌شود. پس در ساختمان کفش قسمت مهم کفش تکسون است. البته نام تکسون از یک کارخانه آلمانی به جا مانده و نام دیگر آن کفی کفش یا Texon shoes lining board است.
تکسون‌ها به دو روش تولید می‌شوند که یکی از آنها تکسون الیافی است. پایه تکسون‌ها رزین‌ها و الیاف هستند که ما در کارخانه تولید می‌کنیم. شرکت تکسون آلمان هم با یک سری شماره‌های فنی تکسون‌ها را طبقه‎بندی کرده است و خودش پیشنهاد می‌دهد که اگر شما می‌خواهید این کفش را تولید کنید بهتر است از تکسون Nonwovn استفاده کنید یا تکسون سلولزی. در خارج هم از تکسون سلولزی و هم از تکسون نانوونی استفاده می‌شود. ما چون در ابتدا کارخانه جهت الیاف و پارچه‌های نبافته تاسیس شده بود، به طبع آن ماشین‌آلاتی داریم که جهت تولید تکسون الیافی به کار می‌روند. در کارخانه منسوج نبافته خراسان صفر تا صد تولید تکسون الیافی را انجام می‌دهیم یعنی الیاف تبدیل به پارچه می‌شوند و پس از انجام فرآیند تکمیل با ضخامت‌های 5/1 ، 2 و 5/2 تبدیل به تکسون می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا برندش در بازار شناخته شده نیست می‌گوید: من از تمام واحدهای فعال عذرخواهی می‌کنم دلیل اینکه برند ما شناخته شده نیست به دلیل کوتاهی من در تبلیغات و شناساندن محصولم بوده است. البته ناگفته نماند زمانی که وارد صنعت کفش شدم اطلاعاتی دقیقی از صنعت نداشتم. با تحقیقات و بازدید از نمایشگاه‌ها و واحدهای تولیدی داخلی و خارجی توانستم اطلاعات و دانش فنی را کسب کنم. برای این که محصول من در بازار مورد استفاده قرار گیرد زمان زیادی را صرف کردم تا محصولی را تولید کنم که تولیدکننده بتواند از آن استفاده کند.
بعضی از مواقع اعلام می‌کنم که بازار خیلی بی‌رحم است. یعنی برآیند تمام نیروها این بوده که شما را از کارت دلسرد کنند اما من عشق به تولید داشتم و برای این که کارم را ادامه بدهم سه عامل ماشین‌آلات، دانش فنی و نیروی انسانی متخصص را مد نظر قرار داده‌ام. البته بخش فروش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر فروش افزایش پیدا کند شما به عنوان تولیدکننده تشویق می‌شوید و سعی می‌کنید تا محصولات خود را با بالاترین کیفیت ارائه دهید.
مدیرعامل شرکت منسوج نبافته خراسان به عنوان سخنان پایانی می‌گوید: ماشین‌آلات و دانش فنی در تولید بسیار مهم است. از تمام دوستان خواهش می‌کنم که اگر کار تولیدی دارند سعی کنند که محصولات به روز تولید کنند و دانش فنی خود را از طریق مراکز علمی و دانشگاهی، شرکت در نمایشگاه‌ها و استفاده از مجلات تخصصی و سایت‌های مختلف بالا ببرند. ما محصولاتی را تولید می‌کنیم که برای اولین بار در ایران تولید شده است و امیدواریم در خدمت صنعت باشیم و البته از نظرات کسانی که از تولیدات ما استفاده می‌کنند بسیار بهره می‌بریم. در نمایشگاه امپکس شرکت کرده‌ایم و امیدوارم در آنجا اهالی صنعت با محصولات ما آشنایی بیشتری پیدا کنند. در پایان هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم از نظرات و راهنمایی‌های شما استفاده کنیم. همه ما یک حلقه از زنجیره صنعت هستیم که باید در کنار هم این زنجیره را کامل کنیم.

منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان منسوج نبافته خراسان

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید