تکمیل زنجیره صنعت چرم در تبریز با بهره‌برداری از شهرک تخصصی

0
514
استاندار آذربایجان شرقی- محمدرضا پورمحمدی

استاندار آذربایجان شرقی گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از شهرک تخصصی چرم، کیف و کفش تبریز زنجیره کامل صنعت چرم در استان، تکمیل می‌شود.

اخبار صنعت چرم و کفش، دکتر محمدرضا پورمحمدی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه ایران با اشاره به ظرفیت‌های حوزه صنعت چرم و تولیدات چرمی همچون کیف و کفش در استان افزود: با تکمیل و بهره‌برداری از شهرک تخصصی چرم، کیف و کفش در تبریز، مسیر توسعه اقتصادی استان و افزایش اشتغالزایی برای جوانان، با تکمیل زنجیره صنعت چرم، بیش از پیش فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این شهرک تخصصی به همت یکی از فعالان بخش خصوصی و در نزدیکی اتوبان پیامبر اعظم(ص) در حال احداث است و امیدواریم در آینده بسیار نزیک شاهد تبدیل تبریز و استان به بهترین و قدرتمندترین مرکز صادرات محصولات چرمی به کشورهای مختلف دنیا باشیم.
وی برندسازی کیف و کفش تبریز را از جمله مؤلفه‌های ضروری برای درخشش هرچه بیشتر این خطه از کشور در بازارهای جهانی قلمداد کرد و ادامه داد: برندهای بسیار خوب و با کیفیتی در حوزه صنعت کیف، کفش و چرم استان فعالیت می‌کنند؛ با وجود این برندسازی هرچه بهتر و بیشتر باید همچنان ادامه داشته باشد.
استاندار آذربایجان شرقی از استقرار زنجیره صنعت چرم و کفش در شهرک تخصصی کیف و کفش تبریز خبر داد و عنوان کرد: کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تسریع در دسترسی به مواد اولیه، بسترسازی برای جوینت ونچرهای خارجی (سرمایه گذاری مشترک) از جمله تولید مشترک با برند مشترک، حذف واسطه گری و گسترش رقابت‌پذیری، ایجاد کنسرسیوم‌های متعدد صادراتی برای حضور قدرتمند در بازارهای هدف صادراتی و بسترسازی در جهت سلایق و خواست مشتریان و تولید کیف و کفش با طراحی‌های به روز از جمله مزایای راه‌اندازی این شهرک در شهر تبریز به شمار می‌آید.
دکتر پورمحمدی به تبیین مشکلات حوزه تولید محصولات چرمی در تبریز و بسیاری دیگر از شهرهای کشور پرداخت و عنوان کرد: نوسازی ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصولات چرمی از جمله مهم‌ترین نیازها و مطالبات فعالان این حوزه در راستای افزایش و بهبود کیفیت تولیدات چرمی است.
وی مهارت آموزی را یکی دیگر از نیازهای اساسی در حوزه تولید برشمرد و افزود: به رغم ارزشمندی تولیدات سنتی و دست‌دوز در حوزه صنعت چرم، افزایش مهارت آموزی و استفاده از دانش روز می‌تواند سود بیشتری را برای صاحبان این مشاغل و همچنین محصول مطلوب را برای مردم به همراه داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود دامداری سنتی، نبود نگهداری صحیح پوست و حمل و نقل آن، نبود مراتع مناسب برای چرای گاو و گوسفند و صادرات چرم نیمه فرآوری شده به خارج از کشور و خرید مجدد آن با قیمت بسیار بیشتر را از جمله مشکلات صنعت چرم دانست و بر همت تمامی مسئولان امر و بخش خصوصی برای حل مشکلات این چنینی تأکید کرد.

تهیه مواد اولیه در شهرک‌های تخصصی آسان تر است
همچنین حسن‌زاده دلیر، رئیس انجمن صنایع چرم ایران نیز در خصوص اهمیت تأسیس شهرک‌های صنعتی چرم می‌افزاید: «تجمیع صنایع تخصصی در مکانی مشخص یک حسن است. در واقع دنیا دارد به این سمت می‌رود. یکی از مزایای شهرکی شدن صنعت چرم این است که دیگر نیاز نیست مشتری برای تهیه هر قطعه از لوازم مورد نیازش از این سو به آن سوی شهر برود. اگر مشتری با یک کارخانه برای تهیه وسایل مورد نیازش به نتیجه‌ای نرسد می‌تواند خریدش را در همان شهرک از کارخانه‌های دیگر انجام دهد. در واقع دسترسی مشتری به خصوص مشتریان خارجی برای تهیه وسایل مورد نیازشان راحت‌تر است و این نیز می‌تواند در امر صادرات مفید باشد.»
وی همچنین درباره علت کسادی تولیدات داخلی و رشد قارچ‌گونه واردات و قاچاق کفش و مصنوعات چرم به داخل کشور می‌گوید: «وقتی یک تولید کننده باید به چندین جا عوارض پرداخت کند و از سویی دیگر دولت نیز به جای حمایت از تولیدکننده و آزاد گذاشتن فکر او برای تولید اجناس مرغوب، او را درگیر کارهای اداری و بوروکراسی می‌کند طبیعتاً باعث می‌شود قیمت تمام شده بالا باشد. بنابراین چون تولید گران تمام می‌شود تولیدکنندگان به سمت قاچاق و واردات رو می‌آورند اما درحال حاضر با وجود تغییر لحظه‌ای دلار فکر نکنم که کسی به فکر واردات و قاچاق باشد.»
 وی در خصوص تأثیر بالا رفتن قیمت دلاربر تولید داخلی گفت: این تأثیر بخاطر تهیه یکسری مواد اولیه از خارج کشور می‌باشد مثلاً در تولیدات چرم شاید حدود ۳۵ قلم مواد شیمیایی مصرف داریم که شاید ۲۰ قلم آن تولید داخل کشور باشد. یعنی حدود ۵۰ درصد مواد و وسائل اولیه تولیدی‌ها وارداتی است. اما نکته اینکه ما در کشور مواد اولیه به وفور داریم و اگر موانع اداری کمتر شود، روند تولید هم قطعاً افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید