تولیدکنندگان کفش قادر به تولید یک میلیارد جفت کفش هستند

0
374
تولیدکنندگان کفش قادر به تولید یک میلیارد جفت کفش هستند

باید ۳۰ درصد بازارهای هدف صادراتی را با ایجاد کنسرسیوم در دست گرفت
در کشور حدود ۳۰۹ واحد بزرگ فعال در تولید کفش و نزدیک ۸ هزار واحد کوچک و متوسط مشغول به کار هستند. تولیدکنندگان کفش، معادل ۲۳۰ میلیون پاپوش در داخل کشور تولید کرده و قادر هستند که نیاز داخل را به صورت کامل پوشش ‌دهند. هدف صنعت کفش علاوه بر حفظ وضعیت موجود، باید در راستای رسیدن به جایگاه مطلوب‌تر و به تصرف درآوردن بازارهای صادراتی مناسب در اطراف ایران باشد.
یک بازار دو میلیارد جفتی کفش در اطراف ایران وجود دارد که اگر ما بتوانیم ۳۰ درصد این بازار یعنی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون جفت آن را به دست بگیریم، به علاوه تامین نیاز داخل، تولیدکنندگان این صنعت می‌توانند تولید یک میلیارد جفت کفش را پوشش بدهند. از همین رو این صنعت باید با حمایت دولت در جهت صادرات بیشتری گام بردارد تا بتواند سهم قابل‌توجهی از ارزآوری را به خود اختصاص دهد که این امر نیز مستلزم برنامه‌ریزی جدی در این زمینه است.

تولیدکنندگان به ازای هر نفر، سه جفت کفش تولید کرده‌اند
به گزارش مجله اخبار صنعت چرم و کفش علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران درباره ظرفیت تولید کفش در ایران و ظرفیت‌های صادراتی در این صنعت عنوان کرد: تولیدکنندگان حوزه کفش به خوبی در کشور پا به عرصه بازار گذاشته و قادر شده‌اند که ظرفیت‌های تولید را بالا ببرند.
در حال حاضر محصولات خوب و باکیفیت و به اندازه کافی در کشور تولید می‌کنند. تولیدکنندگان کفش، معادل ۲۳۰ میلیون پاپوش در سال تولید کرده‌اند که به ازای هر نفر، سه جفت کفش در سال می‌شود.
اژدرکش در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که بتوانیم این میزان تولید را حفظ کنیم و به دنبال افزایش تولید بوده که علاوه بر اینکه نیاز داخل کاملا پوشش داده شود به سمت صادرات نیز گام برداریم. امروز انبارهای ما از کالاها پر شده و نیاز داخل قابل تامین است و هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که با این استدلال که هم کیفیت و هم قیمت داخلی به صرفه است از واردات پیشگیری به عمل آمده است، با توجه به کشورهای اطراف که صنعت کفش در آنها چندان قوی نیست، چرا قادر به صادرات نیستیم، عنوان کرد: امروز تنها نسخه ناجی صنعت کفش، بومی بودن آن است. در کشور ۵ تا ۶ استان هستند که دانش و فن تولید کفش در آنها نهادینه شده است. از همین رو این صنعت به خوبی نیاز داخل را تامین می‌کند.

اشتغالزایی در صنعت کفش
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران با تاکید بر این موضوع که اشتغالزایی در صنعت کفش به نسبت سایر صنایع بالاست، عنوان کرد: به ازای تولید هر ۱۰ جفت کفش، برای یک نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
از سوی دیگر، ایجاد اشتغال در صنعت کفش نرخ پایینی دارد، برای نمونه با ۱۵۰ میلیون تومان با نرخ دلار امروز می‌توانیم در این صنعت یک شغل ایجاد کنیم، در صورتی که در صنعت خودروسازی این رقم نزدیک به دو میلیارد تومان است. بنابراین با توجه به نرخ عنوان‌شده و در مقایسه با صنعت خودروسازی، صنعت کفش قادر است ۱۵ تا ۲۰ نفر را مشغول به کار کند و این در حالی است که نرخ رشد بیکاری در کشور ما بالاست و از آنجا که کشور جوانی داریم، اشتغالزایی در این صنعت یک مزیت به‌شمار می‌رود.

ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران همچنین با اشاره به ظرفیت‌های کشورهای همسایه به عنوان بازار هدف صادراتی بیان کرد: کشورهای همسایه در اطراف ما یک جمعیت۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی دارند، از این رو باید درها را بگشایم و ریل‌گذاری مناسبی برای صادرات انجام بدهیم. کشورهای آسیای میانه و شمالی که همان اوراسیاست، افغانستان و پاکستان در شرق و عراق و سوریه در غرب و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک خوبی داریم شامل عمان و یمن و قطر و … با ما در ارتباط هستند.
اژدرکش تاکید کرد: اگر ما بتوانیم مناسبات خود را با این کشورها به صورت درستی برنامه‌ریزی کنیم، فرصت صادرات برای ما ایجاد خواهد شد که این امر نیز وظیفه دولت‌هاست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت جدید در بدو ورودش، برای صادرات و تعامل با کشورهای دیگر اهمیت خاصی قائل شود و مسیر را به گونه‌ای باز کند که تولیدکنندگان بتوانند صادرات خود را به بهترین نحوی انجام بدهند.

ریل‌گذاری مناسب برای صادرات
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران در پاسخ به این پرسش که این ریل‌گذاری مناسب به چه معناست، عنوان کرد: در این راستا دو اتفاق باید روی دهد، نخست آنکه بخش خصوصی باید یکدست شود، در این بخش‌ واحدهای کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارند که دولت مدعی می‌شود من چه کسی و چگونه آن را حمایت کنم؟
باید تولیدکنندگان کفش همه زیر یک پرچم قرار بگیرند و منابع و توانمندی‌های خود را روی هم بگذارند و یک کنسرسیوم صادراتی ایجاد کنند. البته این امر اتفاق افتاده است و از حدود یک ماه پیش ما این کنسرسیوم را تشکیل داده‌ایم و کارهای آن انجام شده و آماده عملیات است.
اژدرکش ادامه داد: اتفاق دوم آن است که دولت باید از تولیدکنندگان حمایت به عمل آورد. در این راستا، تامین مواد اولیه بسیار قابل توجه است. با توجه به این موضوع که تنوع و کیفیت در کنار قیمت، موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود، بنابراین با تنوع و کیفیت پایین نمی‌توان در بازارهای صادراتی با رقبا رقابت داشت. پس واردات مواد اولیه در صنعت کفش باید مورد توجه قرار گیرد در صنعتی که نرخ رشد اشتغالزایی بالایی دارد و دارای مزیت نسبی برای تولید است و همچنین توان صادراتی بالایی دارد، از این رو می‌طلبد، صادرات آن فوق‌العاده تسهیل شود.

اقدامی که دولت جدید باید انجام بدهد
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران با تاکید بر اقداماتی که دولت جدید باید انجام بدهد، خاطرنشان کرد: زیاد بودن، متنوع و خوش‌کیفیت بودن و خوش قیمت بودن مواد اولیه نخستین اقدامی است که دولت آینده باید در راستای آن گام بردارد.
اقدام بعدی این است که باید در ویترین‌ها و نمایشگاه‌های کشورهای هدف صادراتی حضور داشته باشیم. این نیز حمایت دولت را می‌طلبد، از این رو در این راستا کنسرسیوم آماده است.
اژدرکش با اشاره به ظرفیت واحدهای تولیدی کفش در کشور خاطرنشان کرد: در کشور حدود ۳۰۹ واحد بزرگ فعال در تولید کفش و نزدیک ۸ هزار واحد کوچک و متوسط وجود دارد که تمام این واحدها را باید منسجم کرده و آماده برای گام برداشتن در راستای صادرات بود. ریل‌گذاری مناسبی باید انجام بگیرد و این واحدها در نمایشگاه‌ها چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی باید مورد حمایت قرار بگیرند.
وی ادامه داد: باید در نمایشگاه‌های داخلی بازدیدکننده بیاوریم و به دنبال آن پاویون جمهوری اسلامی را در صنعت کفش آنجا راه‌اندازی کنیم و به ‌دنبال آن انبارهایی را برای دپو ایجاد کنیم. برای اینکه بتوانیم پا به پای رقیبی مانند ترکیه در آن کشورها حضور داشته و بازار را به دست آوریم، باید با جدیت بیشتری برنامه‌ریزی کنیم.

بازار دو میلیارد جفتی کفش در اطراف ایران
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران در ادامه یادآور شد: یک بازار دو میلیارد جفتی کفش در اطراف ایران وجود دارد که اگر ما ۳۰ درصد آن یعنی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون آن را در دست بگیریم به علاوه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون جفت نیاز داخل، می‌توانیم تولید یک میلیارد جفت کفش را پوشش بدهیم. این یک میلیارد تولید یعنی ایجاد یک میلیون اشتغال دیگر در کشور. صادرات ۷۰۰ میلیون جفت کفش با میانگین ۷ تا ۸ دلار به ازای هر جفت، حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه می‌آورد، صادراتی که تحریم‌پذیر نیست. البته ما با وسیله‌های خودمان این صادرات را انجام می‌دهیم، به شرط اینکه دولت پای کار ما بایستد، ما نیز کالا را تحویل می‌دهیم و ارز آن را می‌گیریم و تحویل سیستم ارزی کشور می‌دهیم.

مشکل اصلی صادرات
رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی صادرات کجاست، خاطرنشان کرد: ما که تولیدکننده آهن و میلگرد نیستیم که هر روز صبح یک نرخ بین‌المللی داشته باشیم. یا اگر چند محصول صادراتی داشته باشیم، فضای صادراتی برای ما باز باشد. ما نیاز داریم که در بازار حضور مستمر داشته باشیم. فرهنگ بازار هدف را بشناسیم و مردم آنجا را به محصول ایرانی عادت بدهیم و خودمان را به آنها معرفی کنیم و این مستلزم هزینه مستمر مادی و معنوی است. صرف یک بار شرکت در نمایشگاه نمی‌توان به چنین هدفی دست یافت. البته حضور در نمایشگاه به عنوان ویترین و کلید ورود به بازار هدف است. اقدام‌های دیگر مانند پاویون، دپو و ایجاد دفاتری در آنجا برای حمایت، پله‌های بعدی به‌شمار می‌روند.
اژدرکش در پایان یادآور شد: در زمینه کفش، مدل‌ها و رنگ‌ها مدام در حال تغییر هستند و باید این تغییرات را مد نظر قرار دارد تا محصول ما مورد توجه قرار بگیرد و ما نیز تجارت خود را ادامه بدهیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید