تولیدات صنایع نساجی را به سمت بازارهای صادراتی هدایت خواهیم کرد

0
275
تولیدات صنایع نساجی را به سمت بازارهای صادراتی هدایت خواهیم کرد

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت در جمع فعالان صنایع نساجی، کفش و چرم استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به این‌که آذربایجان شرقی قطب تولید چرم و کفش کشور است و بخشی از صنایع پوشاک کشور نیز در این استان فعالیت می‌کنند و ما در ستاد برای تسهیل امور مختلف از صنایع حمایت می‌کنیم.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از شاتا، افسانه محرابی اشاره به موضوع وضعیت قیمت و واردات محصولات نخ افزود: اکنون قیمت مواد اولیه، هزینه‌های حمل‌ونقل و انرژی در دنیا افزایش‌یافته و کشور ما نیز از این قانون مستثنا نبوده است، اکنون بخش عمده‌ای از نیاز محصولات نخ در کشور تولید می‌شود و در پنج سال گذشته، تنها یک سال بالاترین واردات نخ سیستم پنبه‌ای به میزان 60 هزار تن انجام‌شده که به‌طور متوسط این میزان حدود 15 هزار تن است؛ اما با در پیش گرفتن ضوابط فنی می‌خواهیم تولید به سمت صادرات هدایت شود.

وی حال صنعت نساجی را خوب توصیف کرد و گفت: در سه چهار سال گذشته اقدامات خوبی در صنعت نساجی انجام‌شده و اکنون نخ سیستم پنبه‌ای به‌اندازه نیاز در کشور تولید می‌شود؛ همچنین صنعت پوشاک نیز رو به رشد است و ما هرساله تلاش کرده‌ایم میزان واردات را مدنظر داشته باشیم.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در این بخش، صنفی بودن واحدهای پوشاک است که نمی‌توانستند محصولات نخ وارد کنند در این زمینه اقداماتی برای دریافت مصوبه موردنیاز انجام و مقرر شد واردات نخ انجام شود به‌طوری‌که تولیدکننده می‌تواند به‌اندازه 30 درصد نیاز خود واردات نخ داشته باشد.

محرابی ادامه داد: دولت باید وظایف خود را در خصوص مسائل و مشکلات تولید انجام دهد، اما در این زمینه بخش خصوصی نیز وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند و باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا واحدهای تولیدی به سمت تولید محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر هدایت شوند تا امکان صادرات ایجاد شود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی در حوزه‌های مختلف، گفت: باید به‌منظور رشد و تداوم فعالیت پایدار در صنعت باهم تعامل و همکاری داشته باشید و یکی از اهداف اصلی واحدهای صنعتی، تولید محصولات صادراتی باشد.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت اعلام کرد: خوشبختانه بخش خصوصی در مسیر خوبی قرارگرفته است و برای افزایش مبادلات تجاری با سفرای کشورهای دیگر ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات صنعتی را یک موضوع اساسی عنوان کرد و افزود: بهره‌مندی از تکنولوژی مناسب و استفاده از مواد باکیفیت و نیروی انسانی کارآمد ازجمله موارد مهم برای تولید محصولات رقابت‌پذیر و صادراتی است که در این زمینه پیگیر مسائل و مشکلات مرتبط هستیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید