تلاش برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ های داخلی

0
358
ظرفیت بزرگی برای تولید پلی یورتان وجود دارد

«انجمن توليدکنندگان پلی‌يورتان ايران» فعاليت رسمي خود را در ارديبهشت سال 1400 آغاز کرد. اين انجمن درصدد است تا با ايجاد همبستگي بيشتر در ميان توليدکنندگان پلي‌يورتان، نياز کشور به اين ماده اوليه را به صورت صد درصد تامين کند و به نياز شش صنعت عمده از جمله خودروسازي، ساختمان‌سازي، کفش و چرم مصنوعي، برودتي، مبلمان و نفت و گاز که به اين ماده به عنوان مواد اوليه نياز دارند، پاسخ دهد.
انجمن تولیدکنندگان پلی‌يورتان ايران پنج عضو اصلی هيات‌مديره دارد که به‌صورت فعال در حال برنامه‌ريزی برای رشد اين انجمن هستند. مجله «اخبار صنعت» گفت‌وگويي با اعضاي هيات مديره اين انجمن داشته که در ادامه مي‌خوانيد.

مجيد صفي‌نيا، رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان پلی‌يورتان ايران

توليد داخل کم از توليدات وارداتی ندارد
مجيد صفي‌نيا، رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان پلی‌يورتان ايران که يکي از مشارکت‌کنندگان اصلي و عاملين شکل‌گيري انجمن بوده است، در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت گفت: صنعت پلی‌يورتان نسبت به صنايع ديگري چون صنعت فولاد صنعتی نوپا محسوب مي‌شود و تا چند سال قبل بطور کامل صنعتي وارداتي بود اما به همت دوستان توليدکننده، امروز حجم زيادي از اين واردات کم شده و مصرف‌کننده محصول داخلي را با اطمينان از کيفيت و عمر مفيد آن دريافت مي‌کند. علاوه بر اين با مصرف توليدات داخلي ديگر نيازي نيست که سرمايه هنگفتي مواد وارد کرده و در انبار نگه دارند و ريسک فساد آن را بپذيرند.
وي با تاکيد بر اين موضوع که با توجه به توليد محصول با کيفيت در داخل نيازي به واردات نيست، گفت: ظرفيت توليد داخل بسيار بيشتر از آن چيزي است که اکنون توليد مي‌شود و اگر تعرفه ترجيحي منطقي به واردات اين محصول تعلق بگيرد قطعا ظرفيت‌هاي توليد داخل تکميل مي‌شود و برکات آن به کشورمان مي‌رسد.
در اين مسير مساعدت ارگان‌هاي دولتي در بخش‌هاي مختلف نيز ضروري است.
صفي‌نيا در پايان به اشتغالزايي بالاي اين صنعت اشاره کرد و گفت: انجمن و اعضاي آن امکانات توليدي خوبي دارند که امکان پوشش نيازهاي داخلي کشور و حتي صادرات را به آنها مي‌دهد. استاندارد توليد ما در ايران کمتر از آنچه که وارد شده، نيست اين مورد را اگر قبول کنند و قانع شوند ما به آن هدفي که گفتيم مي‌رسيم.
علاوه بر اينکه اين صنعت در ايران ظرفيت‌هاي بسياري دارد، ما در بين کشورهاي همسايه نيز موقعيت بهتري داريم، البته موضوع رقابت نيست بلکه بايد با اين ديد نگريست که ما مکمل يکديگر هستيم.

جمشيد رفيعی عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلي‌يورتان


به دنبال پیوند علم و صنعت هستیم
جمشيد رفيعی دیگر عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلي‌يورتان
درباره سرمايه‌گذاري روي دانش فنی پلي‌يورتان عنوان کرد: ما از کشور هند الگو گرفته‌ايم؛ هندي‌ها کار زيبايي انجام داده‌اند و از دانشگاه‌ها براي ارتقاي سطح کيفي کار خود کمک گرفته‌اند. ما نيز قصد داريم که وارد گفت‌وگو با دانشگاه‌ها شويم و از آنها براي ارتقاي دانش در اين صنعت کمک بگيريم. در سال‌جاري مقدمات اين کار را فراهم و در فضاي گفت‌وگو با دانشگاه‌ها، فضاي آموزشي را آماده خواهيم کرد.
وی در پاسخ به اين پرسش که انجمن در راستاي استانداردسازي توليدات چه اقدامي انجام داده است، گفت: ما از سوي انجمن تمام استانداردهاي لازم را به سازمان استاندارد ارائه داده‌ايم و اين اقدام در راستاي استانداردسازي توليدات داخلي انجام شده است. انجمن از استانداردسازي استقبال مي‌کند تا توليدکنندگان براساس اين استانداردها توليد داشته باشند؛ براي صادرات ما مجبوريم از استانداردها تبعيت کنيم، چراکه اين استانداردها، استانداردهاي بين‌المللي به‌شمار مي‌روند.
رفيعي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا مي‌توانيم در سطح بين‌المللي پلي‌يورتان صادر کنيم، اظهار کرد: در شرايط فعلي در اين صنعت ما در خاورميانه، خاورنزديک و آسياي ميانه حرف‌هاي بسياري براي گفتن داريم. اما برخي کشورها قوانيني دارند که دست و پاي ما را بسته‌اند، براي نمونه ترکيه قوانيني را براي واردات محصول ما وضع کرده که محصول ما گران‌تر تمام شود، اما بطور کلي در زمينه کيفيت، توليدات ايراني مشکلي ندارد.
وی در پایان افزود: بايد به توسعه اين صنعت توجه بيشتري شود، توسعه و ايجاد دانش فني در آن مورد توجه قرار گيرد. مرجع بودن اين انجمن در فعاليت‌هاي صنعتي اين صنف بسيار حائز اهميت است، اعم از اينکه اين انجمن بايد بتواند از سوي وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و امور دارايي به عنوان يک مرجع قابل تشخيص و سياست‌گذار براي اين صنعت شناخته شود و از امکانات آن بهره‌برداري شايسته انجام گيرد.

بهرام مواسات عضو هیات مدیره انجمن پلی یورتان ایران


صنعت پلی‌یورتان اشتغالزایی بالایی دارد
بهرام مواسات، دیگر عضو هيات مديره انجمن
با اشاره به پتانسیل این صنعت گفت: صنعت پلي‌يورتان ايران به حدي بزرگ است که لازم است براي آن يک برنامه‌ريزي جامع انجام بگيرد. اگر هنوز مسئولان يا متوليان امر به اين موضوع توجه نکرده‌اند و برنامه‌ريزي خاصي براي رشد و توسعه اين صنعت انجام نداده‌اند، جا دارد که انجمن پلي‌يورتان اين رسالت را برعهده بگيرد و با اشرافي که بر اين حوزه دارد، برنامه‌ريزي لازم براي تثبيت و رشد صنعت پلي‌يورتان کشور را داشته باشد. از سويي هم انتظار داريم مسئولان نيز به اين صنعت بهاي بيشتري داده و پشتيباني لازم را از آن به عمل آورند، زيرا منفعت ملي در اين است که رشد و توسعه در اين صنعت انجام بگيرد. صنعت و محصولات پلي‌يورتاني اشتغالزايي بالايي دارد و بدون شک اگر به اين صنعت توجه لازم شود، اشتغال بيشتري را نيز در سطح کشور ايجاد خواهد کرد.
وي در پايان تاکيد کرد: به راحتي مي‌توانيم در منطقه صادرکننده برجسته باشيم، مشروط بر اينکه برنامه‌ريزي‌هاي لازم توسط عاملين انجمن که کاردان اين حوزه هستند، انجام شود و مسئولان نيز به اين برنامه‌ها بها داده و پيشتيباني لازم را انجام دهند.
وي همچنين با تاکيد بر کيفيت محصولات داخلي در برابر محصولات خارجي عنوان کرد: ما در حوزه خود احساس کمبودي نسبت به رقباي خارجي نداريم.
اين عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلي‌يورتان ايران با اشاره به بالندگي اين انجمن عنوان کرد: انجمن بسيار بالغي داريم که همگی همت خود را در مسير افزايش ظرفيت‌هاي صنعت پلي‌يورتان قرار داده‌ايم. اين صنعت در ايران مهجور مانده درحاليکه امکان افزايش دو برابري ظرفيت‌ها وجود دارد. اين صنعت به اندازه‌اي بزرگ است که با يک برنامه‌ريزي منسجم مي‌توان زمينه اشتغال و ارزش‌افزوده بيشتر را ايجاد کرد و هم بالادست و پايين‌دست آن را توسعه داد، چراکه جا براي توسعه دادن اين صنعت وجود دارد و ارزش آن را دارد که انجمني همانند انجمن پلي‌يورتان سبب رشد هرچه بيشتر اين صنعت شود.

محمد عرب مدیرعامل کفش شیما
محمد عرب عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلی‌يورتان

روند واردات پلی‌یورتان نزولی شده است
محمد عرب، ديگر عضو هيات مديره انجمن
با اشاره به اينکه خوشبختانه در سال‌هاي اخير روند واردات پلي‌يورتان نزولي شده و عمده نياز در داخل کشور توليد شده است و البته مصرف‌کنندگان نيز از توليدات داخل استقبال کرده اند، در پاسخ به اين پرسش که آيا کيفيت محصولات پلي‌يورتان ايران از ساير کشورها بالاتر است، عنوان کرد: من به عنوان يک مصرف‌کننده سابق پلي‌يورتان خارجي عنوان مي‌کنم، آن زماني که واردات داشتيم، شکست در زيره کفش بسيار اتفاق مي‌افتاد. اما از زماني که توليدات ما داخلي شده است، اين مشکل شکست زيره وجود ندارد و به حد صفر رسيده است. بنابراين مي‌توانيم ادعا کنيم که کيفيت محصولات ما مطلوب است؛ اگر کيفيت کالاي ما مطلوب نبود قادر به صادرات آن به کشورهاي همسايه نبوديم و اين نقطه قوت ما در اين صنعت به شمار مي‌رود.
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا توليد داخلي کفاف نياز بازار داخلي را مي‌دهد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازار داخل به اشباع رسيده است و علاوه بر تامين نياز بازار داخل قادر به صادرات نيز هستيم. يکي از صنايع مصرف‌کننده پلي‌يورتان صنعت کفش است که اشباع بازار داخل توسط توليدکنندگان پلي‌يورتان موجب رشد کارگاه‌هاي کوچک در آن شد. پيش‌تر واحدهاي کوچک قادر به تامين مواد اوليه خود در اين زمينه نبودند و بايد نياز خود را از بازار خريداري مي‌کردند که به همين دليل با قيمت‌هاي گران‌تري آن را تهيه مي‌کردند؛ اما از زماني که توليدات داخلي بسيار شده است، کارگاه‌هاي کوچک نيز مي‌توانند به‌راحتي مواد اوليه خود را در داخل تهيه کنند.
اين عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلي‌يورتان ايران ادامه داد: با وجود فناوري پلي‌يورتان در ايران امروز ما مي‌توانيم پايه کارخانه‌هاي برند کفش را در کشور راه‌اندازي کنيم و آمادگي داريم که ماشين‌سازي، قالب‌سازي، فناوري، مدل‌سازي و طراحي را برايشان انجام بدهيم.

در راستای اعتلا و رشد صنعت پلی‌يورتان گام برمي‌داريم
مجيد مسکرا ديگر عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلی‌يورتان
در گفت‌وگو با مجله «اخبار صنعت» عنوان کرد: کشور ما به مدت بسيار طولاني مصرف‌کننده بوده و واردات انجام مي‌داده است و در زمينه توليد همواره درگير مشکلات و موانعي بوده است و اين انجمن‌ها هستند که مي‌توانند بسياري از مسائل را بهتر و دقيق‌تر حل کنند.
وی ادامه داد: ما بايد بتوانيم قوانين را براي توليدکنندگان تسهيل کنيم تا دولتمردان ما بين واردات و توليد تفاوت قائل شوند و زمينه اشتغالزايي و پيشگيري از خروج ارز را فراهم آورند تا در نهايت در راستاي منفعت و سياست‌هاي کشور گام برداريم تا به بهترين شکل، موثر و مثمر واقع شويم.
مسکرا افزود: صنعت پلي‌يورتان در دنيا يک صنعت هايتک و پيشرفته به شمار مي‌رود و از مزاياي اين صنعت، صنايع ديگر به خوبي استفاده مي‌کنند. در ايران نيز به اهميت اين صنعت پي برده شده است. با وجود اينکه تنها يک سال و نيم از عملکرد انجمن مي‌گذرد و تعداد اعضاي اين انجمن نيز نسبت به ساير انجمن‌ها کمتر است، اما اقدامات در خور توجهي انجام شده و همکاران در انجمن تلاش بسياري کرده‌اند تا درباره اهميت اين صنعت، فرهنگ‌سازي کنند.
اين عضو هيات‌مديره انجمن توليدکنندگان پلي‌يورتان همچنين درباره صادرات عنوان کرد: قطعا بايد در بازارهاي جانبي و کشورهاي اطراف و همسايه‌ها حضور داشته باشيم. با توجه به مشکلاتي که در منطقه وجود دارد بايد بتوانيم از اين فضاها استفاده کنيم و تهديدها را تبديل به فرصت کنيم.
مسکرا در پاسخ به اين پرسش که آيا کيفيت محصولات ايراني قابل رقابت با محصولات خارجي است، گفت: من با استدلال ادعا مي‌کنم که در زمينه کيفيت مشکلي وجود ندارد و حتي گواهينامه‌هاي کيفيت محصولات ما در خودرو و سطح کيفي قطعات بسيار متفاوت و همانند صنايع نظامي است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید