بیمه و اطلاعات ضروری- قسمت دوم

0
561
بیمه و اطلاعات ضروری

حسن مختاریحسن مختاری

بیمه مسئولیت بخشی از سیستم بیمه‌‌های عمومی است که به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسئولیت‌‌های یکدیگر و تأمین امنیت حرفه‌‌‌ای مشاغل و فعالیت‌‌های شغلی تاثیر گذاربوده و همانطور که قبلا اشاره شد مانند بیمه تامین اجتماعی جنبه اجباری و تحمیلی داشته و آنچنان به رغبت شاغلان منتهی نمی‌شود.
در صورتیکه با توجه به تنگاتنگ بودن عرصه درآمد و هزینه‌ها اگر مشکلی پیش بیاید چه از نظر آسیب نیروی انسانی و چه هزینه‌های سربار و خسارت‌های غیر قابل جبران و…خط تولید و فعالیت کاری دچار لطمه بزرگی می‌شود .

لزوم خرید بیمه مسئولیت
هر فرد به فراخور نقش اجتماعی خود و فعالیت‌هایی که انجام‌ می‌دهد ممکن است شاهد صدمات جانی یا مالی به نیروهای انسانی باشد. از آنجا که فرد در برابر این آسیب‌های وارد شده «مسئول» است تا زیان‌های وارد شده را جبران کند و در برخی موارد زیان‌ها بسیار سنگین و پر هزینه و حتی گاهی جبران ناپذیر است، در این حالت با خرید بیمه مسئولیت جبران این خسارت‌ها به شرکت بیمه منتقل شده و به بیان دیگرکلا با اینکه بیمه مسئولیت، جبران کننده خطرات و زیان‌های رخ داده برای اشخاص ثالث است، اما بیمه‌گذار با توجه به جبران خسارت از سوی بیمه‌گر (شرکت بیمه) در زمان فعالیت خود، آرامش و اطمینان خاطر بیشتری خواهد داشت .
با توجه به تنوع نقش و مسئولیت ما در جامعه، می‌توان بیمه مسئولیت را به شاخه‌های بسیار متنوعی تقسیم کرد، اما با توجه به میزان استقبال و استفاده مردم از تعداد نسبتا محدودی از بیمه‌های مسئولیت و عدم آشنایی با شاخه‌های دیگر آن، شرکت‌های بیمه هم بطور معمول تعداد کمی از این پوشش‌ها را به مردم‌ می‌فروشند.
بیمه مسئولیت به طور کلی و از منظر تقسیم کاربرد به 3 گروه ذیل تقسیم می‌شود :

1)بیمه مسئولیت عمومی
در صورتی که فعالیت روزمره فرد یا افراد، باعث خسارت و زیان جانی و مالی به اشخاص ثالث شده و مطابق قانون، عامل زیان مسئول شناخته شود بیمه مسئولیت عمومی اطلاق می‌گردد. بیمه‌‌های مسئولیت عمومی به منظور پوشش این موارد صادر می‌شوند.
بیمه مسئولیت عمومی دارای شاخه‌های متفاوتی است که به فراخوراستقبال مشتریان خود ممکن است توسط برخی شرکت‌های بیمه ارائه شود . در اینجا فهرست وار به برخی از این نوع بیمه‌های مسئولیت عمومی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره می‌کنیم.
بیمه عملیات ساختمانی: در ارتباط با زیان‌های مالی و صدمات جسمانی وارد به اشخاص ثالث در اجرای عملیات ساختمانی که ناشی از هر یک از عملیات تخریب، گودبرداری، پی‌ کنی، نصب اسکلت فلزی و سایر کارهای عمرانی است، تحت پوشش‌ می‌باشد. با این بیمه، مسئولیت کارفرما و کلیه عوامل اجرایی به طور مشترک در مقابل اشخاص ثالث، تحت پوشش قرار می‌گیرد.
بیمه تمام خطر پیمانکاران(برای پروژه‌های در حال احداث عمرانی و ساختمانی و  خسارت‌‌های فیزیکی، غیر قابل ‌پیش‌بینی و ناشی از حوادث در حین اجرای پروژه‌‌ها..)
بیمه مسئولیت آتش سوزی.
بیمه مسئولیت جامع شهرداری (برای جبران تمام خسارت‌های مالی و صدمات جانی ناشی از خطرات احتمالی عملیات عمرانی، ‌زیر بنایی و … که تحت نظارت شهرداری انجام‌ می‌شود)
بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی (برای جبران تمام خسارت‌های مالی و صدمات جانی ناشی از خطرات احتمالی نصب و نگهداری تابلوهای تبلیغاتی در قبال اشخاص ثالث )

2)بیمه مسئولیت حرفه‌ای
بیمه‌های مسئولیت حرفه‌‌ای متعهد جبران خسارت‌های ناشی از شغل و حرفه افراد به دیگران است. همانند سایر شاخه‌های بیمه، هر یک از شرکت‌های بیمه بنا به درخواست مشتریان مثل مسئولیت حرفه‌ای پزشکان یا پیراپزشکان و چند مورد دیگر، شاخه‌های متفاوتی از بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای را پوشش می‌دهند و چون ارتباطی به عرصه کاری ما ندارد به همین مقدار اکتفا می‌کنیم.

3)بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا
این ‌بیمه‌ نامه جهت پوشش مسئولیت تولیدکنندگان، در قبال خسارت‌های جانی و یا مالی ‌‌وارد شده به مصرف‌کنندگان کالاهای تولیدی می‌باشد. در این نوع بیمه بیشترین درگیری فعالان کسب و کار با آن مشاهده می‌گردد و همچنین اشخاص ثالث که ناشی از عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده و کیفیت نامطلوب کالای تولیدی توسط وی‌ می‌باشد را تحت پوشش قرار می دهد.

اصولا بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا شامل سه زیر رشته می‌باشد :
*بیمه مسئولیت ناشی از تولید (کپسول اطفا حریق) این بیمه نامه، با هدف جبران خسارات جانی که در نتیجه عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کپسول اطفا حریق تولید و عرضه شده، به ‌وقوع پیوسته باشد.
*بیمه مسئولیت ناشی از تولید با گارانتی عایق‌های رطوبتی. ‌بیمه‌ نامه با هدف پوشش خسارت‌‌های جانی و مالی ناشی از عدم عملکرد صحیح عایق‌های رطوبتی
*بیمه مسئولیت ناشی از تولید تولیدکنندگان. این بیمه‌نامه، در بر گیرنده بیمه کیفیت محصول و پوشش خسارت ‌‌وارد شده ناشی از استفاده محصول (شامل لوازم خانگی، قطعات خودرو، دستگاه‌های فیزیوتراپی و …) که در اثر وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده و عدم ایمنی کالا رخ داده باشد، بنا به درخواست ‌بیمه‌گذار، صادر‌ می‌شود.

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید