بهترینِ خودمان باشیم

0
601
افشین شادی مهر- مجله اخبار صنعت چرم و کفش

سرمقاله

امیدوارم که روزهای پایانی فصل پاییز را به خوبی سپری کنید. مدتی است که مطلبی ذهن مرا به خود مشغول کرده است. این موضوع که هیچ چیز سر جای خود قرار ندارد. شاید ما بارها و بارها این جمله را شنیده باشیم ولی در حال حاضر کاملا آن را لمس می‌کنیم. من شخصیت سیاسی نیستم و سعی هم کرده‌ام که وارد این حوزه نشوم. این بحث یک بحث کاملا تخصصی و صنعتی است. اعتقادم بر این است که صنعت کفش ما می‌تواند جایگاه بسیار خوبی در دنیا داشته باشد و این امر مستلزم آن است که هر کس سر جای خودش قرار گیرد.
چند وقت پیش صحبتی با یکی از اعضای هیات رئیسه آسوماک داشتم و پرسیدم که چرا آن گونه که با کشورهای دیگر مثلا هند کار می‌کنید با ایران همکاری ندارید؟ در پاسخ گفت که ما نمی‌دانیم در ایران باید با چه شخصی یا چه ارگانی صحبت کنیم. با بخش دولتی ارتباط برقرار کنیم یا بخش خصوصی! چه کسی مسئول است و چه کسی اختیار تام دارد تا بتوان با او مذاکره کرد و کار را به سرانجام رساند؟ این مشکلی است که در صنعت ما وجود دارد. ما هیچ وقت جایگاهی تعریف نکرده‌ایم تا بتوانیم تفکر جامعی را حاکم کنیم و یک خرد جمعی را به وجود آوریم تا دولت، مجلس، یونیدو، آسوماک و …. بتوانند با آنها در ارتباط باشند. از منظر بیرون به قدری پراکندگی داریم که همه از برقراری ارتباط منصرف می‌شوند و از درون هم هر کس برای خودش کاری را انجام می‌دهد. نمایشگاه، جشنواره، سمینار و…. برگزار می‌کنند در واقع صنعت ما یک متولی و یک رهبر ندارد و هر کس دنبال کار خودش است و به دنبال منافع شخصی خود گام بر می‌دارد.
این است که ما نتوانسته‌ایم صنعت را رشد دهیم. برای مثال منِ افشین شادی‌مهر کار مطبوعاتی را رها می‌کنم و نمایشگاه برگزار می‌کنم، برگزارکننده نمایشگاه می‌رود فروشگاه افتتاح می‌کند، فروشگاه‌دار می‌رود در تشکل‌ها و …. خلاصه این که هیچ کس سر جای خودش نیست و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. صنعت ما از مشکلات متعددی پر شده است. به جز عده معدودی، بقیه نه به کیفیت توجه دارند و نه به تولید. همه از روی هم کپی می‌کنند و به راحتی مال یکدیگر را نمی‌دهند. دوستان دست یکدیگر را نمی‌گیرند و وقتی دو شریک می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند، همه تشویق می‌کنند و کسی نیست تا جلوی آنها را بگیرد. سرمایه‌های صنعت به سرعت به خارج از صنعت سرازیر می‌شود. همه این عوامل سبب می‌شود تا صنعت ما بیش از پیش با مشکلات دست و پنجه نرم کند.
امیدوارم روزی فرا برسد که همگی در جایگاه خودمان قرار گیریم و بهترینِ خودمان را زیست و تجربه کنیم.

شاد و پيروز باشيد با ايده‌ها و انرژي مثبت
افشين شادي‌مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید