چراغ نمایشگاه شهر آفتاب با «تهران مدکس» روشن می‌شود

0
634
چراغ نمایشگاه شهر آفتاب با «تهران مدکس» روشن می‌شود

نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک شامل طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته، مهرماه امسال در شهر آفتاب برپا می‌شود. این نمایشگاه به نوعی بزرگ‌ترین رویداد پوشاک از طراحی و ایده‌پردازی تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده است.

نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی زنجیره ارزش پوشاک شامل طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته، مهرماه امسال در شهر آفتاب برپا می‌شود. این نمایشگاه به نوعی بزرگ‌ترین رویداد پوشاک از طراحی و ایده‌پردازی تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده است. اهداف این نمایشگاه عبارتند از: ارائه آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌ها در زنجیره صنعت ارزش پوشاک، مد، طراحی، ماشین‌آلات و تجهیزات، نگاه ویژه به طراحی و ارزش‌های بومی ‌و ملی کشور در هویت و پوشش اقوام، نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای و صادرات محصولات تولیدی به ایران با توجه به کیفیت و استانداردهای ایران، ارائه تکنولوژی و فناوری‌های نوین، ایجاد و گسترش همکاری‌های مشترک در سطح بین‌المللی و آینده‌پژوهی در صنعت پوشاک.

مدیر اجرایی اولین نمایشگاه زنجیره ارزش پوشاک تهران مدکس با اشاره به اینکه در این نمایشگاه هیچ محصولی به فروش نمی‌رسد، گفت: شرکت‌های فعالی در زنجیره پوشاک شامل حوزه‌های طراحی، مد، پوشاک، صنایع نساجی، مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات، تعمیرات و نگهداری، صنایع وابسته، چرم، سراجی و کفش در این نمایشگاه حضور دارند.

 نمایشگاهی با  اجرای کامل پروتکل‌ها

مجید اکبری با تاکید بر رعایت کامل پروتکل‌ها در برگزاری این نمایشگاه افزود: در بخش جنبی نمایشگاه، نمایش لباس اقوام کشور،‌ جشنواره طراحی و پوشش لباس آینده، کارگاه‌های آموزشی در زمینه طراحی و تکنیک‌های مختلف دوخت و رنگرزی، کارگاه‌های آموزشی چیدمان مانکن، طراحی و چیدمان فروشگاهی، کارگاه‌های آموزشی از ایده تا ثروت، همایش‌های مختلف برندینگ، بازاریابی و فروش برگزار می‌شود. به گفته  وی،  صادرات و توسعه اقتصادی کارآفرینان پوشاک، نمایش توانمندی‌ و تخصص طراحان و تولیدکنندگان، حمایت از استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های جدید، توسعه ارتباطات دانشگاه با صنف و صنعت پوشاک، آینده‌‌پژوهی و ساختارهای توسعه برندهای ملی پوشاک از اهداف راهبردی این نمایشگاه است. وی افزود: شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش پوشاک که در این دوره از نمایشگاه حضور دارند، شامل: حوزه‌های طراحی، مد، پوشاک، صنایع نساجی (ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و چاپ و تکمیل کالاهای نساجی)، تولید مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته، دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی، خط تولید، تعمیرات و نگهداری، صنایع وابسته، چرم، سراجی و کفش خواهند بود که در کنار هم به نمایش آخرین دستاوردهای این صنعت می‌پردازند.

 مدکس با اهدافی فراتر از سطح ملی

اکبری هدف از برگزاری نمایشگاه تهران مدکس در سطح ملی را این‌چنین برشمرد: ارائه آخرین توانمندی‌ها و فناوری‌های پیشرفته در زنجیره ارزش صنعت پوشاک، مد، طراحی، ماشین‌آلات و تجهیزات، نگاه ویژه به طراحی و ارزش‌های بومی ‌و ملی کشور (ایرانی اسلامی) در هویت و پوشش اقوام، نگاه استراتژیک به بازارهای منطقه‌ای و صادرات محصولات تولیدی ایران با کیفیت و استانداردهای روز دنیا، ارائه تکنولوژی و فناوری‌های نوین این صنعت، ایجاد و گسترش همکاری مشترک در سطح بین‌الملل، آینده‌پژوهی در صنعت پوشاک. وی با ارزیابی برگزاری نمایشگاه تهران مدکس و تاثیر آن درگسترش و توسعه صنعت پوشاک اظهار کرد: در شرایط کنونی که کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی دستخوش پاندمی ‌کرونا بوده  وجود نمایشگاه‌های تخصصی با پروتکل‌های بهداشتی دریچه‌ای برای حضور همگانی این زنجیره را فراهم می‌آورد که باعث پویایی در بخش‌های مهم صنعت و کسب و کار‌های این حوزه خواهد شد. همچنین طی روزهای‌ برگزاری این نمایشگاه، همراهی روسای انجمن‌ها، اتحادیه‌های مرتبط صنف، مدیران، پیشکسوتان و فعالان صنف پوشاک و نساجی و کارآفرینان، متخصصان طراحی و تولیدکنندگان، استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های جدید و استادان دانشگاه‌ها باعث پویایی هر چه بیشتر این رویداد خواهد بود. اکبری با اشاره به چالش‌ها و موانع صنعت پوشاک خاطرنشان کرد: عمده‌ترین این موانع، به تامین مواد اولیه که وابسته به واردات است، برمی‌گردد. همچنین در بخش‌های مختلف تولید، قاچاق کالا به کشور، بازار فروش و رقابت با برندهای خارجی و نیز در بخش صادرات  مشکلاتی وجود دارد. این در حالی است که معمولا چالش‌ها و موانعی که در بخش کلان صنعت وجود دارد به صنایع زیردست منتقل می‌شود. مدیر اجرایی اولین نمایشگاه زنجیره ارزش پوشاک تهران مدکس با اشاره به جایگاه ایران در این صنعت در مقیاس منطقه‌ای، تصریح کرد: چشم‌انداز خوبی برای تولید پوشاک باکیفیت در کشور مشاهده می‌شود و پوشاک تولید داخلی از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است. در این میان اگر نظارت بر قاچاق و همکاری همه‌جانبه تمام بخش‌ها با یکدیگر بیشتر شود، درگسترش و توسعه این صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در بخش تولید پوشاک کشور نیاز داریم که دولت به تولیدکنندگان داخلی تسهیلات دهد تا تولیدکنندگان بتوانند از ماشین‌های روز دنیا استفاده کنند. همچنین پارچه‌های مورد نظر خود را با تعرفه‌های نازل و منطقی وارد کنند. اکبری با اشاره به آینده صنعت نمایشگاهی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌ها و سیاست‌های برگزاری آن باید  متناسب با اهداف اتحادیه‌ها و انجمن‌هایی باشد که متولیان واردات، تولید، فروش و صادرات هستند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های درست و کلانی برای اعضای خود داشته باشند. در این صورت می‌توان چشم‌انداز  مناسبی را برای صنایع متصور شد . وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان الگوی کشورهای پیشرفته در صنعت نمایشگاهی را در کشور پیاده کرد و چرا تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، گفت: وقتی صحبت از نمایشگاه بین‌المللی می‌شود  ارتباطات با سایر کشورها یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بین‌المللی بودن می‌تواند باشد. با شرایط تحمیلی تحریم‌ها توسط ابر‌قدرت‌ها و ترس و کناره‌گیری بسیاری از شرکت‌کنندگان و کشورهای خارجی در نمایشگاه‌های ایران، طبیعتا نمی‌توان انتظار معجزه داشت و تلاش‌های مجریان و شرکت‌های نمایشگاهی نیز در حد توان و بضاعت بوده و خواهد بود.

وی با اشاره به قوانین فرسوده و دولتی نمایشگاهی و موانع و مشکلات تغییر و تحول و به‌روز‌آوری این صنعت، تصریح کرد: همه این موارد و خلأهای موجود درگرو ارتباطات و تعاملات و پیوند با بخش خصوصی معنا می‌شود. استفاده از مدیران جوان و خوش فکر، تعامل و تفاهم با مراکز و مجریان نمایشگاهی بین‌المللی، استاندارد‌سازی به روز صنعت به لحاظ زیرساخت‌های اصلی در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ایجاد امنیت و رقابت برای حضور بلندمدت و سرمایه‌گذاری مراکز و شرکت‌های نمایشگاهی، از عوامل تغییر و تحول و به‌روزآوری صنعت نمایشگاهی به شمار می‌رود. اکبری گفت: این دوره از نمایشگاه از تاریخ ۲۰ تا ۲۳  مهرماه۱۴۰۰ در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر برگزار خواهد شد و تمام تلاش بر این است که طبق پروتکل‌های بهداشتی و در سطح بسیار بالا و در حد استاندارد بین‌المللی نمایشگاه به صورت کاملا تخصصی برگزار شود.

دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید