برای برند سازی باید کیفیت را ارتقا داد

0
902
مهدی ارزانیان-پویا چرم طوس

پویا چرم طوس یکی از چرمسازی‌های موفق تولید چرم سبک در مشهد است. به گفته مهدی ارزانیان مدیر این چرمسازی چهار نسل است که در بخش چرم مشغول به فعالیت هستند و اکنون علاوه بر تولید و با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه صادرات وجود دارد، محصولاتشان را صادر می‌کنند. در حاشیه نمایشگاه تبریز گفت و گویی با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مهدی ارزانیان با اشاره به وضعیت بازار اظهار کرد: زمانی دلار را 3800 تومان می‌خریدم، یعنی مواد اولیه را وارد کرده و کالای تولید شده را صادر می‌کردیم. اما نرخ مواد اولیه هم‌اکنون گران شده است. قیمت مواد اولیه به تاثیر از قیمت دلار گران شده است.
وی با اشاره به این موضوع که مصرف داخلی چرم از صادرات کمتر است، گفت: کیفیت چرم ایران در سطح خوبی قرار دارد. در حوزه چرم تا 10 سال پیش وارد کننده بودیم اما هم اکنون بی‌نیاز از واردات شده‌ایم و حتی صادرات نیز داریم. جالب است که از همان کشورهایی که وارد می‌کردیم به همان کشورها نیز صادرات داریم. خود واحد ما نیز 80 تا 90 درصد تولید خود را صادر می‌کند.
این فعال حوزه چرم عنوان کرد: صنعت کفش بیش از پیش از چرم استفاده می‌کند، کفاشان با سود آنها را می‌فروشند و البته دلار روی قیمت‌های آنها نیز تاثیرگذار بوده است.
ارزانیان ادامه داد: از لحاظ کیفیت صنعت چرم رو به جلو است. سال‌های قبل چرم از ترکیه وارد می‌کردیم اما هم اکنون چرم در داخل قابل تامین است اما تولیدکنندگان باید بخشی از هزینه‌های خود را صرف کیفیت کنند.
وی با اشاره به موضوع برندسازی در کشور عنوان کرد: برای برندسازی باید زحمت کشید. برای برندسازی باید کیفیت را ارتقا داد و خوشبختانه در ایران برندهای خوبی شکل گرفته‌اند.
این تولیدکننده چرم سبک عنوان کرد: در کشور حدود 200 تا 300 چرم‌ساز مشغول به تولید هستند که همگی به نوعی آنها را می‌شناسند.

غرفه صنایع پوست و چرم پویا


ارزانیان در پاسخ به این پرسش که چرم ایران در بازارهای جهانی تا چه اندازه شناخته شده است، گفت:
چرم ایران به دلیل مسائل دولتی و عملکرد دولت چندان مطرح نیست، برای نمونه دولت به صورت دستوری قیمت دلار را پایین نگه می‌دارد و این موضوع قدرت رقابت‌پذیری را از ما می‌گیرد. هم‌اکنون نیز وضعیت به همین شکل است و دولت در زمینه نرخ دلار یا صادرات دخالت می‌کند. تا زمانی که دولت در امور صنعت دخالت دارد، بخش خصوصی نمی‌تواند به صورت موفقیت‌آمیزی عمل کند. بخش خصوصی اصلا هیچ حمایتی از دولت نمی‌خواهد فقط در امور آنها دخالت نداشته باشد کافی است.
وی با اشاره به تحریم‌ها و تاثیرات آن گفت: تولیدکنندگان بیش از 20 سال است که با وجود تحریم‌ها کار می‌کنند. دولت به تولیدکنندگان فشار وارد می‌کند، وگرنه تولیدکنندگان راه‌های مقابله با تحریم‌ها را می‌دانند. صنعت ما قادر است طی یک تا دو سال خود را بازسازی کند و پویا شود. دولت در هر زمینه دخالت می‌کند نتیجه معکوس دارد.
این تولیدکننده یادآور شد: چند سال گذشته صنعت کفش ایران رشد خوبی کرده است، چرا که تولیدکنندگان خود به دنبال ماشین‌آلات جدید می‌روند و خود را به روز می‌کنند تا بتواند با کشورهای دیگر رقابت کنند.
ارزانیان تاکید کرد: بخشنامه‌های جدید و بازگشت ارز، تولیدکنندگان را بسیار اذیت می‌کند و یا دولت اجاره واردات مواد اولیه را نمی‌دهد که این موضوع محدویت‌هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌‌کند. برای نمونه تولیدکننده با پول خود واردات انجام می‌دهد اما باید 30 درصد ارز حاصل از صادرات خود را به دولت بپردازد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید