بحران ورشکستگی برای قطب تولید کیف ایران

0
1592
بحران ورشکستگی برای قطب تولید کیف ایران

رئیس اتحادیه صنف سراجان در مشهد گفت: ۹۰ درصد تولیدکنندگان کیف تحت تأثیر شرایط  بیماری کرونا دچار بحران ورشکستگی شده‌اند.

اخبار صنعت چرم و کفش – حسین اصغر ثابتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات تولیدکنندگان کیف در مشهد طی یک سال گذشته اظهار کرد: اتحادیه صنف سراجان مشهد با بیش از۱۰۰۰ واحد صنفی فعال درحال حاضر قطب تولید کیف ایران از لحاظ کمیت و کیفیت است.

وی افزود: همچنین این واحدها تأمین کننده ۵۰ درصد نیاز کل کشور هستند، که ۱۵ الی ۲۰ درصد تولیدات آن‌ها به کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شد. اما متاسفانه آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا برای این صنف چشمگیر بوده است.                                                                                                                                             

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد بیان کرد: برخی صنایع دیگر با توجه به میزان درآمد و ذخایری که داشته‌اند، تا حدودی توانسته‌اند در مقابل عواقب شیوع این ویروس ایستادگی کنند اما این صنعت که تا پیش از شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی را به دوش می‌کشید، اکنون وارد بحران بسیار جدی‌تری شده‌ که اگر توجهی به معضلات این صنعت نشود، شاهد از بین رفتن چرخه صنعت سراج خواهیم بود.

وی ادامه داد: به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد تولیدکنندگان کیف تحت تأثیر شرایط  بیماری کرونا دچار بحران ورشکستگی شده‌اند. شیوع کرونا آسیب‌های زیان‌باری برای این صنعت داشته است و در حال حاضر با تعطیلی پی‌درپی وارد بحران بسیار جدی‌تری شده‌اند که اگر توجهی به معضلات این صنعت  نشود، شاهد رکود شدیدی خواهیم بود.

ثابتی تصریح کرد: با توجه به اینکه درهای ورودی مغازه‌ها برای ورود و خروج مشتری باز است و تجمع مشتری وجود ندارد و جابه‌جایی هوا حتی بهتر از محیط‌های اداره‌ها خواهد بود پس تعطیلی بازار و اصناف آسیب‌پذیر مزیت چندانی نداشته و تفاوت چمشگیری را در جهت کنترل ویروس کرونا در شهر نسبت به روزهای قبل نخواهد داشت و این تعطیلی صرفاً فشار مضاعفی را اصناف ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه «این تعطیلی‌ها برای کنترل بیماری کرونا ناکارآمد خواهد بود»، افزود: این رسته می‌بایست با توجه به آسیب زیاد ناشی از تعطیلی‌ها در گروه شغلی یک قرار گیرد تا بیشتر از این نابود نشود.               

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد با تاکید بر اینکه « در شرایط کرونا با توجه به مجازی شدن مدارس دانش آموزان نیازی به تهیه کیف وکوله مدارس نداشتند»، گفت: سفرها و مهمانی‌ها هم که کنسل شد نیاز تهیه کیف مجالس و چمدان سفر هم دراین ایام از بین رفت و تولید کنندگان و فروشندگان با چک‌های برگشتی بازار، دپو شدن کیف‌ها در انبارها، قبوض، اجاره مکان، مالیات،  عوارض، بیمه کارگران، حقوق کارگران از کارمانده و بدهی به بانک‌های عامل دست وپنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد:  با ادامه شیوع کرونا در جهان، صادرات و واردات برای اکثر محصولات در جهان صورت نگرفت که این موارد شامل مواد اولیه موردنیاز صنعت سراجی است. با توجه به عدم پیش‌بینی درخصوص ادامه شیوع این ویروس در جهان و خالی ماندن انبارها، امکان ادامه کار برای برخی از کارگاه‌ها تا زمان بهبود اوضاع وجود ندارد. البته همه این موارد وارداتی نیستند، اما متاسفانه اجناس داخلی باکیفیت نه چندان خوب و با قیمت چندین برابر به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

ثابتی خاطر نشان کرد: بهتر بود با درک وضعیت کنونی تولیدکنندگان و فروشندگان این صنف دولت با در اختیار گذاشتن بسته‌های حمایتی و ارائه تسهیلات طولانی مدت باکارمزد پایین، ارائه معافیت مالیاتی به خصوص برای سال مالی ۹۸-۹۹ که عملا جز ضرر چیز دیگری نداشته‌ امیدی برای فعالان این قشر زحمت‌کش ایجاد کند. بنابراین اگر دولت توجه بیشتری به صنعت سراجی که روزگاری سرآمد بازار بوده می‌کرد شاهد تعطیلی این تعداد از کارگاه‌ها در سطح استان نبودیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید