با وجود تولید داخلی دستگاه پی‌ یو واردات آن دیگر به‌ صرفه نیست

0
326
تمام ماشین‌ آلات صنعت کفش را می‌ توانیم بسازیم

شرکت‌ ام‌گروپ جزو شرکت‌های جوانی است که در زمینه ساخت ماشین‌سازی در صنعت کفش فعالیت دارد و با حضور در نمایشگاه‌های مختلف جای خود را در میان ماشین‌سازان صنعت کفش باز کرده است.

حضور در نمایشگاه تبریز خوب بود

بهروز فرزام مدیر شرکت ام‌گروپ در گفت‌وگو با مجله «اخبار صنعت چرم و کفش درباره حضور خود در نمایشگاه کفش تبریز عنوان کرد: نمایشگاه تبریز یکی از قطب‌های صنعت کفش کشور به شمار می‌رود و شرکت ام‌گروپ امسال نیز در این نمایشگاه حضور داشت. حضور در این نمایشگاه برای ما بسیار خوب بود و بازخورد خوبی به همراه داشت که منجر به سفارش‌های خوبی شد. بیشتر متقاضیان ما در نمایشگاه بیشتر در زمینه فوم سرد بودند که قصد تولید کفی‌های طبی را داشتند. این محصولات در نمایشگاه تبریز طرفداران زیادی داشتند.

فرزام در ادامه خاطرنشان کرد: تبریز در زمینه تولید کفش‌های ایمنی، یک شهر مطرح است. ولی به تازگی در آنجا کفی فوم سرد بسیار مورد استقبال واقع شده است، به‌گونه‌ای که از ۱۰۰ متقاضی ۷۰ نفر به دنبال دستگاه کفی بودند. در کل نمایشگاه برای ما خوب بود.

ماه داغ مرداد در سرمای رکود

مدیر شرکت ام‌گروپ همچنین در پاسخ به این پرسش که ماه مرداد وضعیت بازار برای شما چگونه بود، گفت: بازار در کل بازار جالبی نیست، چراکه برخی از تولیدکنندگان در پاس کردن چک‌های خود با مشکل روبه‌رو هستند. موضوع قابل توجه دیگر که تولیدکنندگان و بازاریان را با مشکل مواجه کرده، موضوع مالیات است. از سوی دیگر تحریم‌ها باعث شده که بازار در رکود به سر ببرد. وگرنه براساس عرف هر ساله، ماه مرداد ماه داغی برای تولید و خرید و فروش کفش به شمار می‌رود؛ زیره‌زن‌ها و تولیدکنندگان کفش ماه‌های مرداد و شهریور هر ساله وقت برای هیچ کار دیگری غیر از تولید نداشتند، اما امسال این بازار در رکود بسر می‌برد.

واردات دستگاه‌های دسته دوم

فرزام در پاسخ به این پرسش که آيا واردات دستگاه‌های دست دوم به کشور می‌تواند برای تولیدکنندگان خوب باشد، عنوان کرد: ورود دستگاه‌های دست دوم به داخل کشور چند سال پیش نیز اتفاق افتاد. در میان دستگاه‌هایی که وارد می‌شود دستگاه‌های همچون «تی‌پی‌او» و «ای‌بورینگ»، «دستگاه شستشوی زیره»، «کاموایر رنگ» طرفدار بیشتر دارند. دستگاه پی‌یو با توجه به این رقابتی که ما در ایران به وجود آورده‌ایم، دیگر وارد کردن دستگاه دست دوم آن توجیه اقتصادی ندارد. اگر بخواهند دستگاه روتاری هم وارد کنند، قیمت آن به‌صرفه نخواهد بود و البته این دستگاه مناسب هر کسی هم نیست.

واردات دستگاه‌های پی‌یو به‌صرفه نیست

مدیر شرکت ام‌گروپ در ادامه توضیح داد: اتفاق مهمی که طی چند سال اخیر روی داده، این موضوع است که کارخانه‌های بزرگ در حال کوچک شدن هستند، به این دلیل که تمام تولید را خود آنها انجام می‌دهند، برای نمونه برخی کارخانه‌ها تمایل دارند که خودشان تزریق مستقیم انجام بدهند. کارخانه‌های بزرگ دیگر جای پیشرفت ندارند. برخی کارخانه‌های بزرگ دستگاه‌هایش را می‌فروشند و برای نمونه ۲۰ دستگاه خود را تبدیل به ۱۵ دستگاه می‌کنند. در مقابل کارخانه‌های کوچک‌تر در حال ایجاد شدن هستند. این کارخانه‌های کوچک‌تر بیشتر با پی‌یو سرکار دارند و کمتر دستگاه تی‌پی‌یو استفاده می‌کنند، چراکه این دستگاه توجیه ندارد که یک تولیدکننده آن را خریداری کند. بیشتر کسانی که این دستگاه را خریداری می‌کنند برای سایر مجموعه‌ها نیز به کار می‌گیرند.

فرزام در ادامه تاکید کرد: تولید دستگاه‌های پی‌یو در ایران بسیار بالاست و این دستگاه‌های دستی که ما تولید می‌کنیم در کشورهای دیگر تولید نمی‌شود. در سایر کشورها دستگاه‌های روتاری طرفدار دارد که به صورت اتومات کار می‌کند، از این رو قیمت این دستگاه‌ها در ایران بسیار پایین‌تر است. با توجه به این موضوع که ما ایستگاه‌ها را حذف کردیم قیمت این دستگاه‌ها بسیار سرشکن شده و سفارش‌های ما بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: دستگاهی که از خارج وارد ایران می‌شود آن فناوری مورد نظر را ندارد، چراکه کشورهای خارجی برای نمونه یک ماشین را پس از ۵ سال اسقاط می‌کنند و قطعات آن دیگر در بازار موجود نیست. ماشین‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که عمر ۵ ساله داشته باشند. برای نمونه دستگاه رنگ کاموایری که در ایران موجود است، اگر کسی نوی آن را دو سال پیش خریداری کرده باشد، هم‌اکنون قطعه آن در ایران پیدا نمی‌شود و برای تامین آن باید به ایتالیا زنگ بزند تا سه ماه بعد قطعه آن برایش فرستاده شود و این موضوع سبب می‌شود که در این مدت دستگاه بخوابد.

واردات دستگاه‌های دست دوم نیاز به اورهال دارد

مدیر شرکت ام‌گروپ ادامه داد: باید فناوری، قطعات و برنامه دستگاه‌های وارداتی دست دوم را تغییر داد و آن را اورهال کرده‌ تا بتوان از آن استفاده کرد.. اما اگر برخی از قطعات مکانیکی آن دچار مشکل شود، قطعاتش در ایران یافت نمی‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که دستگاه‌های دست دوم خوب هستند به شرط اینکه تولیدکنندگان بتوانند با آن دستگاه‌ها کار کنند، تصریح کرد: کار کردن با این دستگاه‌ها امر مهمی تلقی می‌شود، زیرا ممکن است به مواد خاصی نیاز داشته باشد یا کار کردن با آن دستگاه نیازمند یک ترفند باشد با توجه به چنین شرایطی امکان دارد که دستگاه بدون استفاده باقی بماند. در برخی کارخانه‌ها ما شاهد هستیم که برخی دستگاه‌ها به مدت ۱۵ سال است که خوابیده و کسی نمی‌تواند با آن کار کند. خرید یک دستگاه صرفاً مهم نیست بلکه خدمات و پشتیبانی دادن و تامین قطعات به آن دستگاه اهمیت بیشتری دارد. برای نمونه خود ما اگر دستگاهی را بفروشیم به مشتری خود راهنمایی‌های لازم را می‌دهیم.

فرزام ادامه داد: برخی دستگاه‌ها حجم کمی دارند مانند دستگاه‌های کارکشی که قطعات کوچکی دارند، می‌توان آن را به راحتی وارد کرد اما تامین قطعات و پشتیبانی این دستگاه‌ها موضوع مهمی محسوب می‌شود که در زمینه وارد کردن دستگاه‌های دست دوم نباید آنها را نادیده گرفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید