بازار ماشین‌آلات کفش پر تقاضاست

0
760
عقیل نظری- مدیرعامل ماشین سازی نظری
عقیل نظری-مدیرعامل ماشین سازی نظری

با تغییراتی که از سال ۹۷ در نرخ ارز ایجاد شد، گفته می‌شود بازار صادراتی کفش‌های ایرانی داغ شده است. هرچند این افزایش صادرات در پی بی ارزش شدن پول ملی تاسف‌انگیز است، اما به هر حال واقعیتی از بازار کفش کشورمان را نشان می دهد و آن این که وقت تولید و صادرات است و باید به هر قیمتی که شده از رکود عبور کرد. حال اینکه برای افزایش تولید کفش به ‌منظور صادرات نیاز به تامین مواد اولیه و افزایش ماشین‌آلات است. در این‌باره با یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات کفش به گفت‌وگو نشستیم و از بازار این دست ماشین‌آلات پرس و جو کردیم.

نمایی از کارخانه ماشین سازی نظری

عقیل نظری، مدیرعامل یک شرکت ماشین‌سازی با سابقه‌ای ۲۵ ساله در حال فعالیت است. بیشتر ماشین‌آلاتی که می‌سازد ماشین‌آلات مربوط به زیره‌کفش است اما در کنار آن ماشین‌آلاتی در حوزه فیلتر هوای خودرو و آسانسور هم تولید کرده چراکه معتقد است مجموعه‌ای که بیش از ۳۰ کارگر دارد، نمی‌تواند ریسک کرده و تنها به یک حوزه اکتفا کند و باید حوزه‌های جدیدی برای فعالیت داشته باشد که اگر مشکلی پیش آمد بتواند همچنان ادامه کار دهد. با این حال تمرکز کار او روی ماشین‌آلات زیره کفش است.
او در گفت و گو با اخبار صنعت چرم و کفش از بازار پر تقاضای ماشین‌آلات کفش خبر داد و گفت: ماشین‌آلاتی که ما می‌سازیم برای همه نوع کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفش‌های اسپرت، چرم و سربازی و… می‌توانند از همین ماشین‌آلات استفاده کنند. وی درباره بازار ماشین آلات کفش اظهار کرد: هر ماه یک تا دو دستگاه فروش داریم اما ظرفیت کارخانه بالاتر از اینهاست که اگر شرایط فراهم شود و لوازم باشد، بیشتر تولید می‌کنیم و می‌توانیم بیشتر بفروشیم. چراکه بازار هنوز کشش این نوع ماشین‌آلات را دارد. برخی از تولید‌کنندگان نیازمند نوسازی خط‌های تولید هستند و برخی دیگر افزایش تولید داشته‌اند و نیازمند ماشین‌آلات جدید هستند.
نظری درباره علت افزایش تولید در حوزه کفش بیان کرد: متاسفم که چنین حرفی می‌زنم اما با تغییرات نرخ ارز در کشورمان، صادرات کفش با بهای ارزان، رشد داشته است و به همین دلیل تولید افزایش یافته و برخی تولید‌کنندگان نیازمند ماشین‌آلات جدید هستند. این که فروش ماشین‌آلات افزایش داشته یا خیر را تنها با آمارگیری‌های ملی می‌توان پاسخ داد اما به‌طور کلی تقاضا افزایش داشته است. موضوع اینجاست که تولید‌کنندگان برای خرید ماشین‌آلات نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت و بانک‌ها هستند.
وی ادامه داد: توجه کنید که تولید‌کننده کفش تنها هزینه‌ای که برای افزایش تولید می‌پردازد، هزینه خرید ماشین‌آلات نیست. او باید برای کفش‌ها قالب بسازد، مواد اولیه را تامین کرده و کارگر اضافه کند که همه این‌ها هزینه‌بر است. اما از آنجایی که کسی به او کمک نمی‌کند انتظار دارد که تولیدکننده ماشین‌آلات به او کمک و به اصطلاح «شرایطی» خرید کند. ما هم توان‌مان پایین است و نمی‌توانیم حمایت زیادی داشته باشیم. از سوی دیگر، تولیدکننده کفش نمی‌داند که این شرایط پیش آمده در سال‌های بعد هم ادامه دارد و در واقع اینکه ماشین‌آلات جدید بخرد به صلاح او است یا خیر.
این تولید کننده درباره راهکارهای افزایش فروش و نوآوری‌در کارخود این گونه توضیح داد: ما باید مشتریان جدیدی داشته باشیم تا بتوانیم به کار ادامه دهیم و در همین راستا دستگاه‌های جدیدی می‌سازیم. به‌عنوان نمونه، دستگاه‌هایی که پیش‌‌تر از ایتالیا وارد می‌شد را کپی کرده و بعد تغییراتی زیادی در آن ایجاد کردیم.
این دستگاه ثبت ملی شده است و از آنجایی که مشابه آن در جهان نیست در حال طی مراحل ثبت جهانی آن هستیم. علاوه بر این ما هایپر مارکتی ایجاد کرده‌ایم چراکه صنعت کفش در حال رشد است و از این رو به‌دنبال تامین قطعات برای دستگاه‌ها و تامین مواد اولیه و حتی لوازم جانبی دستگاه‌ها هستیم. در این هایپرمارکت تولید‌کنندگان می‌توانند قطعات دستگاه و تامین مواد اولیه رنگ، چرم و…. را تامین کنند. همین که تولید‌کنندگان تمام نیاز خود را از یک فروشگاه بتوانند تامین کنند برای آنها مفید است و بخشی از نگرانی‌های‌شان را کاهش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید