«ایران شابز» مسیری جدید برای مدسازی

0
666
ایران شابز 1

نشست خبری «نخستین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی به همراه آثار برتر طراحان صنعت پوشاک» ایران شابز بیست و هفتم مرداد در اتاق اصناف تهران برگزار شد و قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، ابراهیم درستی نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران و نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران، علی فاضلی و حسین درودیان از اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف تهران حضور یافته و صنوف کفش، کیف و کالای ورزشی را در توجیه خبرنگاران از اهمیت این نمایشگاه که آن را «ایران شابز» می‌خوانند، یاری کردند.
به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، پایه‌گذاران نمایشگاه ایران شابز از تمامی اتحادیه‌های همگن در شهر‌ها و استان‌های دیگر دعوت به عضویت در شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه کردند و به ‌این ‌ترتیب ایران شابز از دوره نخست، یک نمایشگاه برای تهرانی‌ها نخواهد بود! ایران شابز قرار است تا در اتحادی ملی، فعالان صنف و صنعت کفش، کیف و کالای ورزشی و طراحان و تأمین‌کنندگان مواد اولیه را گرد هم آورد تا تولیدکنندگان را به هم نزدیک کرده و آنها را به سطح برند نزدیک سازد و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان را از نزدیک با توان ملی در حوزه‌های کفش، کیف و کالای ورزشی آشنا سازد. وعده‌هایی هم به گوش می‌رسد که این نمایشگاه تضاد و همپوشانی با دیگر نمایشگاه‌هایی که در این صنف برگزار می‌شود، از جمله «امپکس» نخواهد داشت. با این اوصاف و به واسطه اهمیت نمایشگاه «ایران شابز»، رئیس اتاق اصناف تهران در جمع متولیان برگزاری و خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما تولید‌کنندگان خوبی داریم، اما از آنها استفاده نمی‌کنیم، این در حالی است که برخی از کشورها برای حمایت از تولید وزارتخانه دارند.
قاسم نوده فراهانی افزود: تولید‌کننده باید تنها به فکر تولید باشد و عرضه و صادرات محصولات باید بر عهده افرادی دیگری قرار گیرد. چراکه الزاما یک تولید‌کننده خوب نمی‌تواند توزیع‌کننده خوبی هم باشد، بااین‌حال، گاهی شاهد هستیم که ما نمایشگاه برگزار نمی‌کنیم، بلکه آنچه برپا می‌شود، فروشگاه است.

جمعی از ستاد سیاست گذاری نمایشگاه شابز

۲۰ تشکل روی کار آمدند
در ادامه، علی اژدرکش رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بیان کرد: این نمایشگاه از ۵ تا ۸ شهریور در بازار بزرگ ایران «ایران مال» در مساحتی افزون بر ۱۰هزار متر برپا می‌شود و چهار اتحادیه در تهران شامل اتحادیه کفش‌های ماشینی، سراجان، چرم و مواد اولیه و کالای ورزشی در این رویداد حضور به هم می‌رسانند. در عین حال، ۱۶ انجمن و اتحادیه دیگر از سراسر کشور نیز با این نمایشگاه همراه خواهند شد و امیدواریم در راستای برپایی این رویداد بتوانیم در کنار سایر کشورهای مولد و صادرکننده مد، پا به عرصه جهانی گذاریم.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران شابز بیان کرد: صنف و صنعت ما در قالب زیرمجموعه هنر، صنعت، مد و لباس قرار می‌گیرد و در این راستا انتظارات بسیاری از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور داریم. پس تلاش می‌کنیم با تولید مد اسلامی در این بخش‌ها در برابر تهاجمات فرهنگی ایستادگی کنیم.
به گفته اژدرکش فاصله زیادی میان طراحان و تولیدکنندگان پیش آمده است و واقعیت این است که بخش تولید و اصناف نیاز زیادی به همراهی جامعه طراحان مد و لباس دارند و امیدواریم در این رویداد، اتصال لازم میان دو بخش طراحی و تولید برقرار شود و در مسیر دستیابی به این هدف، رایزنی‌هایی با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و انجمن طراحان پارچه و لباس انجام داده‌ایم.
اژدرکش همچنین از حضور برخی فعالان خارجی در بخش مواد اولیه به ‌ویژه از کشور ترکیه خبر داد و پیش‌بینی کرد جمعی از بازدیدکنندگان نمایشگاه از کشور عراق پا به این رویداد گذارند. ضمن اینکه درحال‌حاضر تأمین مواد اولیه برای این صنف از چین توجیه اقتصادی ندارد.

صادرات لوازم ورزشی
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان لوازم ورزشی تهران نیز در این نشست، با اشاره به وضعیت تولید لوازم ورزشی ملی گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه ایران شابز این است که ما توانمندی‌های تولیدات داخلی را معرفی کنیم.
مرتضی حق‌پرست اظهار کرد: در گذشته دوچرخه‌ای در ایران تولید می‌شد که کیفیت آن، چنان بود که حتی وقتی دوچرخه چینی وارد می‌شد، باز هم دوچرخه ایرانی به فروش می‌رفت. چراکه مردم دوچرخه ایرانی را مرغوب‌تر می‌دانستند اما از زمانی که دوچرخه‌های چین، مدرن‌سازی شد، به مرور مشتریان آن تولیدکننده ایرانی کمتر شد. بااین‌حال ایران همچنان کالاهای ورزشی با کیفیت زیادی دارد. به عنوان نمونه اکنون در زمینه صادرات تجهیزات بدن‌سازی و دستگاه‌های کششی از قابلیت‌های خوبی برخوردار هستیم.

تأمین چسب برای ۲ سال آینده
در ادامه سعید حیاتی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی بیان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها تبدیل شرایط بالقوه به بالفعل است.
وی افزود: در یک سال گذشته کار اتحادیه از روال معمول خارج شده و مانند یک دیده‌بان دائما وضعیت مواد اولیه تولید را رصد می‌کرده و گزارش‌های لازم در این باره را تهیه و برای تأمین با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی داشته است.
حیاتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مشکلات تأمین مواد اولیه حل شده است که حالا اتحادیه‌های مختلف اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده‌اند، گفت: برای تولید یک کفش بین ۳۶ تا ۴۰ قلم کالای واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز است که در تهیه برخی از اقلام مورد نیاز برای تولید در این بخش سال گذشته با مشکلات چندگانه‌ای مواجه بودیم.
وی افزود: با مدیریت اتاق اصناف ایران و تشکیل کارگروه ویژه‌، مشکلات تأمین چسب حل شد و اکنون چسب را صادر می‌کنیم و حتی مصرف ۲ سال واحدهای تولیدی ما تأمین شده است. مشکلاتی درباره تأمین چرم طبیعی هم وجود داشت که با انجام اقدامات لازم اکنون وضعیت بهتر است.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه‌ها برقراری ارتباط بین تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان است، گفت: در همین نمایشگاه‌ها کم و کاستی‌ها مطرح می‌شود و در جهت رفع آنها اقدامات بهتری انجام خواهد شد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش همچنین بیان کرد: بنابراین در تأمین مواد اولیه هر جا که لازم بوده با سازمان صنعت، معدن و تجارت و پتروشیمی‌ها در یک سال گذشته ارتباط برقرار کردیم و اکنون در تأمین مواد اولیه به شرایط تعادل رسیده‌ایم.
بر اساس این گزارش، این نمایشگاه ۵ تا ۸ شهریور (از ساعت ۱۴ تا ۲۲) در بازار بزرگ ایران مال برگزار می‌شود و اهمیتش ازآن‌رو است که در عین حال که نمایشگاهی تخصصی برای برند‌ها است، مورد بازدید افراد غیرتخصصی نیز قرار خواهد گرفت و به ‌این‌ ترتیب مردم با آنچه تولید‌کنندگان ایرانی برای ماه‌های آینده وارد بازار خواهند کرد، آشنا می‌شوند و در واقع از مد ایرانی آگاهی خواهند یافت. ضمن این‌که برگزاری این نمایشگاه در فضای ایران مال موجب رفاه خانواده‌ها در استفاده از خدمات رفاهی این بازار بزرگ خواهد شد.
یادآوری این نکته ضروری است که با وجود جمع‌آوری پوشاک قاچاق از بازار‌های ایران، هنوز تولید‌کنندگان از مد‌های وارداتی تبعیت می‌کنند و برگزاری این‌چنین نمایشگاه‌هایی به مد‌سازی ایرانی کمک خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید