ایده های یک کارآفرین مهابادی که پولساز شد

0
1401
ایده های یک کارآفرین مهابادی که پولساز شد

در حالی که به واسطه تورم، شیوع ویروس کرونا و انواع مشکلات ریز و درشت اقتصادی، بسیاری از تولیدکننده‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو بوده و در حال ورشکستگی هستند، ولی یک کارافرین در مهاباد توانسته با حداقل سرمایه اولیه در مسیر شکوفایی قرار گیرد و دست جوانان دیگر شهر خود را بگیرد.
مدیرعامل یک شرکت فعال در عرصه پرورش دام و فرآوری محصولات شترمرغ رمز موفقیت خود را پشتکار، توکل به خدا و استفاده از خرد جمعی می‌داند. این شرکت در سال ۹۴ توسط علی قازلی در مهاباد ثبت شد و از همان زمان به شکلی کاملاً جدی، تولید با شیوه‌های نوین و صنعتی‌سازی را به عنوان الگوی فعالیت، مبنا قرار داد. این شرکت هر جا که ضروری بوده، اقدام به نوآوری و اصلاح این روش‌ها کرده است. در عرصه اصلاح نژاد گوسفند، کشت گل محمدی، فرآوری محصولات شترمرغ فعالیت می‌کنیم. 
علی قازلی با بیان اینکه  به صورت گروهی و در چند رشته به صورت تخصصی در حال فعالیت هستیم، و در تلاش هستیم روز به روز دامنه کارمان را گسترش داده بر کیفیت کارمان بیفزاییم، در ارتباط با عرصه‌های فعالیت این شرکت اظهار کرد: در عرصه اصلاح نژاد گوسفند، کشت گل محمدی و فرآوری آن، فرآوری چرم و تخم شترمرغ همراه با تزئیات برخی از عرصه‌های فعالیتی ما را شامل می‌شود. وی همچنین از احداث رستوران‌های زنجیره‌ای با هدف بهره‌برداری از محصولات تولیدی شرکت خبر داد. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بیش از ۵ سال است که فعالیت تولیدی‌مان را آغاز کرده‌ایم، گفت: شروع این سری فعالیت‌ها با پرورش شترمرغ بود که بعدها پرورش گوسفند و فرآوری محصولات دامی را آغاز کردیم و به تدریج رشته‌های دیگری را هم اضافه کردیم. وی ضمن ابراز خشنودی از اینکه توانسته است، برای جوانان شهر خود اشتغال‌زایی کند، اضافه کرد: در عرصه پرورش شترمرغ برای ۱۰ نفر، در عرصه گوسفند ۱۵ نفر اشتغال‌زایی شده است، همچنین براساس برنامه‌ریزی که کرده‌ایم در رستوران‌ها نیز ۱۵۰ نفر مشغول خواهند شد، با در نظر گرفتن سایر عرصه‌های فعالیت‌مان می‌توانم اذعان کنم، که برای ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده‌ایم.
این کارآفرین موفق گفت: به واسطه همراهی سازمان بسیج سازندگی استان و شهرستان توانسته‌ایم موفق شویم و کارمان را به این مرحله برسانیم.

برنامه‌ریزی برای اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار
وی با بیان اینکه یک طرح برای اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار در زمینه تولید محصولات چرمی و تخم شترمرغ به مسئولان ارائه کرده‌ایم، که در صورت موافقت‌شان این بانوان می‌توانند در کارگاه آموزش دیده و در منزل خود نسبت به تولید اقدام می‌کنند و ما از آنها خرید تضمینی انجام می‌دهیم، ادامه داد: زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح در مهاباد و بوکان فراهم کرده‌ایم، گرچه در استان نیز می‌توان فعالیت کرد.
وی اضافه کرد: همچنان منتظر صدور مجوز و فراهم شدن بسترهای قانونی هستیم، چرا که مشکل نقدینگی وجود ندارد، ولی لازم است که کمیته امداد و بهزیستی با این موضوع موافقت کرده و بانوان سرپرست خانوار را به ما معرفی کنند. این کارآفرین با بیان اینکه فعالیت در این زمینه می‌تواند از نظر معیشتی خانواده‌های نیازمند را ارتقا دهد، اضافه کرد: به عنوان مثال یک کیف چرمی معمولی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان قیمت دارد، کیف و کفش چرمی زنانه در بازارهای اروپایی تا ۱۵ میلیون تومان نیز به فروش می‌رود.

راه‌اندازی کارگاه تولید علوفه برای علاقه‌مندان
مدیرعامل شرکت بیان کرد: بدون‌ چشم‌داشت مادی برای علاقه‌مندان به فعالیت در زمینه دام و طیور کارگاه راه‌اندازی می‌کنیم، مشابه این کارگاه‌ها را در اصفهان و بوشهر ایجاد کرده‌ایم و بستری فراهم کرده‌ایم تا علاقه‌مندان، علوفه موردنیاز خود را تهیه کنند، در این صورت مراتع و طبیعت منطقه را هم حفظ کرده‌ایم چرا که فرد می‌تواند در همان محل فعالیت خود، علوقه طبیعی و ارگانیک موردنیازش را تولید کند. وی ادامه داد: با این روش نه‌تنها گیاهان دارویی منطقه حفظ می‌شود، بلکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی نیز می‌شود، چرا که قیمت تمام شده یک کیلو یونجه در بازار بین ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان است، ولی ما به نحوی آموزش می‌دهیم که قیمت تمام شده یک کیلو ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود.

شروع کارمان با دو جوجه شترمرغ بود
قازلی در ارتباط با نحوه آغاز به فعالیت خود گفت: در ۳۴ سالگی با دو جوجه شترمرغ دو ماهه فعالیت اولیه‌مان را آغاز کردیم؛ از طرفی هیچ گونه پشتوانه مالی وجود نداشت و گاهی مجبور می‌شدیم ۶۲ کیلومتر راه از شهرستان تا کارگاه‌مان در بوکان را به صورت پیاده برویم ولی به واسطه پشتکار و اعتماد به نفس همکارانم موفق شدیم و دامنه کار روز به روز گسترش پیدا کرد.
وی گفت: برای شروع به کار محل مناسبی را اجاره کردیم و چون سرمایه‌ای برای به کارگیری نیروی کار نداشتیم، خودمان در دامداری مشغول کار شدیم، یعنی تا ۵ ماه قبل خودمان راسا کار می‌کردیم، حتی الان که در حال تجهیز رستوران هستیم، خودمان برای سیم‌کشی و سایر امور اقدام می‌کنیم.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه، در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که علاوه بر تولید تلاش می‌کنیم در بازارهای خارج از کشور نیز حضور داشته باشیم؛ محصولات چرمی و تخم شترمرغ را به عراق صادر می‌کنیم، اضافه کرد: چشم‌اندازی که در نظر گرفته‌ایم ورود به عرصه «فرآوری محصولات کشاورزی و دامی» است، در کشورمان گرچه تولیدکننده‌های توانمند زیادی داریم، به دلیل عرضه خام آنها سود چندانی نصیب‌شان نمی‌شود، بنابراین این چرخه تولید و فرآوری باید در استان و در نهایت کشور تکمیل شود.
وی با بیان اینکه برای کمک به تولیدکننده‌های استان و فرآوری محصولات شرکت‌های مختلف در تلاش هستیم و قدم برداشتن در این زمینه منتهای آرزوی ما است، اضافه کرد: تولیدات استان خودمان را به رستوران‌های‌مان در شمال کشور منتقل کرده و آنجا عرضه می‌کنیم، حتی نیروی کار موردنیازمان در آنجا را از استان تامین می‌کنیم. این کارآفرین با بیان اینکه میزان سرمایه در گردش‌مان در سال ۹۵ حدود ۵۰۰ هزارتومان بود، ولی در حال حاضر خوشبختانه به ۲ میلیاردتومان ارتقا داده‌ایم، اضافه کرد: به طور قطع در این میان مبالغی نیز صرف معیشت، تحصیل و امور مختلف شده است.

کرونا موجب تقویت استقامت و پایداری‌مان شد
مدیرعامل شرکت در ارتباط با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار خود، گفت: این بیماری تاثیرهای منفی زیادی را به طور طبیعی بر جای گذاشت، به طوری که گاهی در یک روز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان نیز متضرر شدیم، اما از طرف دیگر موجب بارور شدن خلاقت و نوآوری نیز شد، چرا که توانستیم راه‌های جدیدی برای بسته‌بندی بهداشتی محصولات پیدا کرده و روش‌های جدیدی برای بازاریابی به کار ببندیم، همچنین باعث شد که روحیه، امید و استقامت همکاران را بالا نگه داریم.
وی در ارتباط با تورم، خاطرنشان کرد: ما در قسمت دامداری‌مان علاوه بر شترمرغ روزانه ۲ میلیون تومان هزینه می‌کنیم، این میزان هزینه از تورم نهاده‌های دامی ناشی می‌شود، سویا با کمترین قیمت وارد کشور می‌شود ولی در بازار آزاد کیلویی ۱۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ سودجویان بیشتر از دشمنان خارجی به کشورمان لطمه می‌زنند. 
وی اضافه کرد: محصولات چرمی و تخم شترمرغ از قابلیت بالایی برای اشتغال‌زایی برخوردار است و امکان صادرات آن و ایجاد اشتغال تا یک هزار نفر را دارد، پس روی این مبحث تمرکزمان را بیشتر کرده‌ایم و از طرف دیگر برای ایجاد ۸۰ شعبه رستوران در شمال کشور نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم.
قازلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در زمینه تولید سویا تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌ایم، کشور ما در این زمینه نه‌تنها می‌تواند تولیدکننده بلکه صادرکننده نیز باشد، اضافه کرد: دامدار و مرغدار به این محصول استراتژیک نیاز جدی دارند و می‌توان به راحتی آن را تولید کرد و فقط کافی است که مسئولان از این سری فعالیت‌ها حمایت کنند. این تولیدکننده موفق یکی از رمزهای موفقیت خود را انجام کار گروهی عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه تیمی کار می‌کنیم می‌توانیم از توانمندی‌های همدیگر برای رشد کارمان استفاده کنیم، همچنین تلاش کرده‌ایم که با گشاده‌دستی از هر نیروی کار استقبال کرده و ضمن ارائه آموزش‌های موردنیاز حقوق بالا نیز پرداخت کنیم.

به کار بستن ایده‌های جدید در رستوران‌های شمال کشور
امید، ذهن خلاق و توکل سرمایه‌های اصلی یک کارآفرین است
وی از به کار بستن ایده‌های جدید و ابتکاری در رستوران‌های شمال کشور خبر داد و اظهار کرد: ۲۰ نوع غذا با گوشت شترمرغ طبخ کرده و به مهمانان عرضه می‌کنیم، همچنین استفاده از لباس محلی و طبخ غذا با گوشت بلدرچین را در برنامه داریم.
قازلی با اظهار اینکه امید، ذهن خلاق و توکل به خداوند سرمایه‌های اصلی یک کارآفرین است که بسیار مهم‌تر از نقدینگی است، بیان کرد: تعیین هدف، چشم‌انداز و برنامه‌ریزی همچنین استمرار در آن کار می‌تواند فرد را به مقصود برساند. وی اضافه کرد: افراد زیادی بودند که با مبالغ سنگین همچنین پشتوانه‌های قوی وارد تولید شدند ولی چون انگیزه‌ و اعتماد به نفس نداشتند زود باختند و عرصه را خالی کردند.
این فعال اقتصادی بیان کرد: استفاده از وام، تسهیلات بانکی و استارتاپ‌ها گرچه فواید زیادی دارد ولی از طرف دیگر مانع می‌شود که شما یک سری موانع و مشکلات را متوجه شوید، این رویه باعث می‌شود شما از تجربیات هرچند کوچک محروم مانده و در نهایت نتوانید مشکلات مهم‌تر را حل کنید.
مدیرعامل شرکت بیان کرد: مشکلات اقتصادی در کشورمان قابل کتمان نیست ولی خانواده‌ها هم با تقویت روحیه پشتکار و تلاش در بین فرزندان خود می‌توانند آنها را در مسیر موفقیت قرار دهند، از این رهگذر می‌توانیم به موفقیت فردی و اجتماعی برسیم و از خون شهدا نیز به نیکی پاسداری کنیم و بتوانیم در پیشگاه شهدا سربلند باشیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید