گزارش اولین نمایشگاه صنعت کفش در هیدج

0
1048
افتتاحیه نمایشگاه توسط حسن شجاعی، نماینده هیدج
افتتاحیه نمایشگاه توسط حسن شجاعی، نماینده هیدج

هیدج یکی از شهرهای استان زنجان است که در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرستان زنجان قرار دارد. این شهر در بخش مرکزی شهرستان ابهر و زبان مردم آن ترکی آذربایجانی است.
شهر هیدج در زمینه تولید کفش‌های ورزشی بچگانه مقام اول را در کشور دارد. هیدج علاوه بر صنعت کفش در صنایع دیگری مانند بسته‌بندی و بوجاری حبوبات و غلات، تولید لوله، سیم و کابل و صنایع سلولزی نیز سرآمد است.
اولین بار مرحوم رمضان علی دهقانی صنعت کفش در هیدج را راه‌اندازی کرد. یک سال بعد از فوت وی صفت‌الله هادیلو به هیدج آمد و کارگاهی را راه‌اندازی کرد. صفت‌الله هادیلو قبل از مهاجرت به هیدج در باغ سپه‌سالار پیشکاری می‌کرد که بعد از مهاجرت به هیدج، سبک کار خود را از زنانه به بچه‌گانه تغییر داد.
250 واحد تولیدی کفش هیدج، روزانه ۱۵ هزار جفت کفش تولید می‌کنند. کفش‌های تولیدی هیدج علاوه بر بازار داخلی در بازارهای خارجی نیز طرفدار دارد. این تولیدات به استان‌های تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد و غیر مستقیم توسط فروشندگان سایر استان‌ها به کشورهای باکو و افغاستان صادر می‌شود.
تولید کفش در هیدج برای بیش از ۲۰ درصد از شهروندان به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است و در حال حاضر سه هزار نفر از شهروندان هیدجی مشغول تولید کفش هستند.
فعالیت واحدهای تولیدکننده کفش در اشتغال سهم بسیاری دارند. آمار اشتغال در این شهر از وضعیت خوبی برخوردار است و هم اکنون این شهر به شهر بدون بیکار معرفی می‌شود.

گام‌های استوار اولین نمایشگاه کفش هیدج
اولین دوره نمایشگاه توانمندی‌های کفش هیدج و صنایع وابسته از تاریخ 16 الی 18 بهمن ماه با حضور 61 تولیدکننده کفش از هیدج و سایر نقاط کشور برگزار شد.برای برگزاری اولین نمایشگاه کفش هیدج گام‌های استوار و محکمی برداشته شد. تمامی مدیران و واحدهای تولیدی با همدلی و تلاشی قابل تقدیر توانستند به مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه، یعنی شناساندن و معرفی هرچه بیشتر محصولات تولیدی کفاشان هیدجی دست یابند.
حضور و بازدید مقامات رسمی از نمایشگاه توانمندی‌های کفش هیدج به ویژه استاندار زنجان، فرماندار ابهر، امام جمعه، اعضای تعاونی تلاش‌گران کفش هیدج و مدیران اتحادیه کفش این شهر نشان از اهمیت صنعت کفش در این شهرستان دارد.

کفش هیدج نیازمند برندسازی است
وجیه‌الله نوروزی فرماندار شهرستان ابهر، در مراسم افتتاح نمایشگاه صنعت کفش هیدج با اشاره به این‌که این شهر یکی از قطب‌های اصلی تولید کفش بچگانه در کشور است، اظهار داشت: به برکت وجود واحدهای تولیدی کفش در هیدج، این شهر عاری از بیکار شده است. وی با تاکید بر این‌که باید زمینه حضور تولیدکنندگان کفش هیدج در نمایشگاه‌های کشوری و بین‌المللی فراهم شود، تصریح کرد: کفش هیدج باید با برند هیدج در سطح کشور شناسانده شود.
وی از تولیدکنندگان کفش هیدج خواست به سمت صادرات و بازارهای جهانی حرکت کنند و از آموزش، استانداردسازی و ارتقای کیفیت کفش‌های تولیدی به عنوان گامی در راستای رونق گرفتن صادرات کفش هیدج نام برد.
فرماندار شهرستان ابهر، برگزاری نمایشگاه‌ها را فرصت مغتنمی برای معرفی دستاوردهای کفاشان هیدجی عنوان کرد و افزود: هیدج این ظرفیت را دارد که این نمایشگاه‌ها به نمایشگاهی دائمی تبدیل شود.

تولید روزانه 15 هزار جفت کفش در هیدج
علی‌اکبر ملک‌محمدی مدیرعامل تعاونی تلاشگران کفش هیدج مهم‌ترین هدف برپایی این نمایشگاه را شناساندن هرچه بیشتر محصولات تولیدی کفاشان هیدجی دانست.
مدیرعامل تعاونی تلاشگران کفش هیدج گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی کفش در هیدج فعال هستند و ۱۴۰ واحد از این شرکت‌ها عضو شرکت تعاونی تلاشگران کفش هیدج هستند. تولید کفش در هیدج برای بیش از ۲۰ درصد از شهروندان به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است و در حال حاضر سه هزار نفر از شهروندان هیدجی مشغول تولید کفش در هیدج هستند. علی‌اکبر ملک‌محمدی با بیان این‌که روزانه ۱۵ هزار جفت کفش در هیدج تولید می‌شود، گفت هیدجی‌ها گام در صادرات گذاشته و تولیدی‌های آن‌ها در بازارهای داخلی و خارجی با استقبال مواجه شده است. وی با بیان این‌که در این نمایشگاه ۶۱ غرفه مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ۵ غرفه نیز از سایر نقاط کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

فعالیت 250 واحد تولیدی کفش در هیدج
نقی نقی لو دبیر تعاونی تلاشگران کفش هیدج، می‌گوید: تعاونی تلاشگران کفش هیدج از سال ۹۲ تشکیل شده و رسالت این تعاونی رفع مشکلات صنعت کفش در هیدج است. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی کفش در هیدج فعال هستند، که ۱۴۰ واحد از این شرکت‌ها عضو شرکت تعاونی تلاشگران کفش هیدج هستند.
دبیر تعاونی تلاشگران کفش هیدج هدف دیگر این تعاونی را توسعه تولید کفش در هیدج دانست و گفت درصدد هستیم با تکمیل و راه‌اندازی شهرک تخصصی کفش هیدج گامی در راستای رونق و توسعه این صنعت اشتغال‌زا در این شهر برداریم.
وی از اشتغال بیش از سه هزار نفر زن و مرد در صنعت کفش در هیدج خبر داد و گفت: اگر مسؤلان کمک کنند و در بحث سرمایه در گردش و اعطای مجوز همراهی کنند، این صنعت بیشتر تقویت می‌شود.

نقدینگی مشکل مهم صنعتگران کفش هیدج
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: امروزه فعالیت‌های خوشه‌ای مد نظر شهرک صنعتی است. در سال ۹۰ طبق نقشه فراگیری که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تهیه شد، ۹ صنعت در استان زنجان به عنوان صنایع دارای ظرفیت توسعه خوشه‌ای تعریف شده است. فرش، مس، صنایع روی، کفش هیدج، چاقو، ملیله، کشمش و توریسم جزو ظرفیت‌های خوشه‌ای استان هستند.
ایرج احمدی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: خوشه کفش هیدج یکی از خوشه‌های موفق کشور است که به دلیل موفقیت آن نخستین سایت تخصصی کفش با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۹ میلیون جفت کفش توسط صنعتگران این شهر راه‌اندازی شده است.
احمدی تصریح کرد: نقدینگی، مشکل مهم تولیدکنندگان صنعت کفش در هیدج است و خوشبختانه این تولیدات کیفیت و قیمت مناسبی دارند که می‌تواند از قطب‌های خوب تولید کفش در کشور باشد. احمدی به میزان سرمایه‌گذاری در واحدهای تولید کفش هیدج اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری ثابت این واحدها امروز به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و فروش محصولات کفش هیدج نیز به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود: در سال بیش از ۹ میلیون جفت کفش در هیدج تولید و روانه بازارهای داخلی مشهد، اصفهان، تهران، لاهیجان شده و همچنین به کشورهای ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، باکو و افغانستان، عراق و آذربایجان صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: پروژه کفش هیدج به عنوان یکی از پروژه‌های برتر اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری تعریف شد و همچنین تعاونی تلاشگران کفش هیدج نیز با همراهی خوشه و اتحادیه مربوطه، رتبه اول در بین تعاونی‌های کشور را کسب کرد.
احمدی، راه‌اندازی مرکز آموزش و راه‌اندازی واحدهای طراحی، لایه‌سازی و تیغه‌سازی را از اقدامات مهم در سایت تخصصی هیدج اعلام کرد و گفت: خوشبختانه مردم هیدج در راستای تحقق منویات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گام‌های خوبی را برداشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید