اولویت سلامت مردم است؛ حتی در شرایط تحریم

0
506

سه‌شنبه ۱۶مهر آیین بزرگداشت روز جهانی استاندارد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد، احسان اووت دبیرکل موسسه استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک)، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نمایندگان صنفی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری کشور در روز جهانی استاندارد با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: گزارش‌ها و آمارهای منتشرشده از سوی سازمان‌های رسمی کشور نشان می‌دهد شرایط اقتصادی کشور با وجود تحریم امریکا و جنگ اقتصادی که علیه کشور آغاز کرده‌اند، رو به‌ بهبود است.
وی افزود: شاخص‌های کلان اقتصادی و همچنین گزارش‌های مربوط به بنگاه‌های تولیدی، نویدبخش این اتفاق مهم هستند. جهانگیری گفت :امریکایی‌ها فکر می‌کردند با جنگ اقتصادی که علیه کشور آغاز کرده‌اند اقتصاد ایران دچار فروپاشی می‌شود اما امروز با همراهی تولیدکنندگان و صنعتگران که سربازان این جنگ اقتصادی هستند از دوران سخت عبور کرده‌ایم و قادر هستیم به شرایط بهتر از این هم برسیم؛ البته به‌این معنی نیست که واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی بدون مشکل هستند اما با مدیریت از بحران عبور کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: گزارش‌ها حاکی از این است که اقتصاد ایران شغل تولید می‌کند و به سمت رشد اقتصادی مثبت می‌رود و در این شرایط هم نرخ تورم به سمت کنترل حرکت می‌کند و هم بورس به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی از امید مردم نسبت به آینده اقتصاد، حرکت‌ و رشد جهشی داشته است.
جهانگیری تاکید کرد: وضعیت کنونی اقتصاد کشور نشان‌می‌دهد فعالان اقتصادی به‌ویژه بخش خصوصی پای کشور و نظام‌ ایستاده‌اند و در این جنگ اقتصادی فعالیت‌های خوبی داشته و به‌نقطه مطلوبی رسیده‌اند و به‌طور قطع خواهیم توانست به شرایطی بهتر از شرایط کنونی برسیم. معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در این شرایط پیام فعالان اقتصادی این است که با گفت‌وگو و تعامل، محیط بین‌المللی حاکم بر اقتصاد کشور را از یک محیط متشنج به سمت یک محیط با ثبات ببریم.
وی با بیان اینکه امروز مسائل منطقه ما بسیار حساس است که باید با گفت‌وگو و تعامل آنها را برطرف کنیم، اظهارکرد: درحال‌حاضر منطقه حساس و مهم خلیج‌فارس و خاورمیانه با مسائل بسیار جدی روبه‌رو شده و جهان درگیر مسائلی است که اگر از آنها غفلت شود می‌توانند به مشکلات خیلی خطرناکی منجر شوند.
جهانگیری اضافه کرد: مسئولان سیاسی کشور باید با تدبیر و دقت بر امور نظارت و کنترل داشته باشند تا در منطقه ما اتفاقی نیفتد و بتوانیم مسائل منطقه را با گفت‌وگو حل کنیم. ضمن آنکه بتوانیم در سطح بین‌المللی فشارهایی که بر اقتصاد کشور وارد شده را کم کرده و از نظر اقتصادی و سیاسی به نقطه مطلوبی برسیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز تولیدکننده داخلی در سطح بین‌المللی فعالیت دارد، گفت: این حاصل سال‌ها تلاش صنعتگران بوده تا برند ایرانی در سطوح گوناگون بین‌المللی مطرح شود که افتخاری برای کشور است؛ بنابراین زحمت‌های بسیاری کشیده شده تا به اینجا رسیده‌ایم. چنین امری باعث شده صادرات غیرنفتی با حجم بیشتری انجام شود به‌طوری که امروز بیش از ۲۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم.
جهانگیری با بیان اینکه میان واردات و صادرات تا حدودی تعادل برقرار شده، ادامه داد: به اندازه نیاز به واردات، صادرات هم در حال انجام است اگر در این‌باره وقفه‌ای ایجاد نمی‌شد. به‌طور قطع در وضعیت بهتری قرار داشتیم. وی گفت: شرایط سخت تحریم زودگذر است و نباید اجازه دهیم مسیر روبه رشد آسیب ببیند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات استانداردها در واحدهای تولیدی اظهارکرد: بنگاه‌های اقتصادی باید بر اساس مقررات محیط‌ زیست و استاندارد فعالیت داشته باشند و اجازه ندهند شرایط تحریم وقفه‌ای در کار آنها به‌لحاظ رعایت استانداردها ایجاد کند زیرا سلامت مردم مطرح است. او افزود: اگر باید کالایی حذف شود برای تضمین سلامت مردم و محیط‌زیست باید این امر محقق شود. وی یادآور شد: در این شرایط حتی برخی از بنگاه‌ها شرایط استاندارد محصولات‌شان را بالاتر از مولفه‌های ملی و الزاماتی که سازمان ملی استاندارد کشور مطرح کرده، رعایت می‌کنند.
جهانگیری در پایان گفت: سازمان ملی استاندارد برای حفظ محیط‌زیست و سلامت مردم در شرایط تحریم هم باید نظارت بیشتری روی کیفیت کالاها داشته باشد. امیدواریم با همراهی صنعتگران این دوران نیز با موفقیت پشت‌سر گذاشته شود.

الزام مقررات فنی جدا از استانداردها
در ادامه همایش روز جهانی استاندارد نیره پیروز‌بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد کشور گفت: تغییر جزو لاینفک زندگی است از این رو سازمان‌ها باید پویا و همراه با تغییرات و به‌ویژه تحولاتی که در حال روی دادن است، پیش بروند. برای دستیابی به این امر مهم باید نقشه راه داشت.
وی افزود: در این بستر شناسایی عوامل خارجی مانند تغییر اقتصادی، فناوری و… و همچنین تاثیری که این عوامل روی سازمان دارند در رسیدن به هدف کمک زیادی می‌کند.
او ادامه داد: شناسایی تهدیدها نیز بخشی دیگر از این مولفه‌های تغییر است .سیر تکاملی تجارت به‌ویژه تجارت بین‌الملل و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نامشخص است، در چند سال گذشته با تغییر پارادایم‌های سیاسی تجارت آزاد با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو شده است. این فضا باعث می‌شود تحولات در سازمان‌ها با موفقیت بیشتری انجام شود. رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به جامعه مصرف‌کنندگان عنوان‌کرد: در دوران حاضر مصرف‌کنندگان انتظار دارند محصولات و خدمات متناسب با نیازهای‌شان دریافت کنند و درخواست شفاف‌سازی در این‌باره را دارند. چنین امری باعث می‌شود سازمان‌ها به سوی تحولات پویاتر حرکت کنند.
او گفت: درحال‌حاضر بیشتر تمرکز روی این موضوع است که استانداردها به‌طور مشخص براساس نیازهای جهانی تدوین شوند از این رو ما باید هماهنگ با تحولات بین‌المللی پاسخگوی نیازهای ملی باشیم. پیروزبخت با اشاره به شعار رونق ملی افزود: با توجه به شعار امسال رهبر معظم انفلاب، سازمان ملی استاندارد سیاست‌ها و برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تغییر داده که همراه با انتظارات رهبر معظم انقلاب، دولت و مردم حرکت کند. او درباره نقش استاندارد در همراهی با شعار رونق ملی گفت: نخست استانداردسازی هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و نرخ تمام شده محصولات رقابت‌تر می‌شود. ضمن آنکه با کاهش خطاها بهره‌وری در تولید افزایش می‌یابد. همچنین نقش استاندارد در امر تولید منجر به این می‌شود که در قابلیت انطباق محصولات با مقررات فنی بهتر عمل شود. به این ترتیب ایمنی محصول بالا می‌رود و مسئولیت‌پذیری تولیدکنندگان در قبال تولیدات‌شان افزایش می‌یابد. او تاکید کرد: به این ترتیب محصولات ایرانی راحت‌تر می‌توانند وارد بازارهای جهانی شوند. رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرد و گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم، قوانین گوناگونی در مجلس تصویب شد از آن جمله می‌توان به قانون تقویت نظام استاندارد، قانون عضویت ایران در ایسکا، قانون عضویت ایران در اسمیک، قانون عضویت ایران در موسسه اندازه‌شناسی کشورهای آسیا و اقیانوسیه و… اشاره کرد.
پیروزبخت با اشاره به مصوبات جدید هیات‌وزیران در حوزه استاندارد بیان‌کرد: یکی از مهم‌ترین آنها، تدوین استانداردهای ملی رمزارزها و حوزه اینترنت اشیا و دستگاه‌های مسیریاب است.
پیروزبخت با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با تحریم‌ها در داخل سازمان، ادامه داد: ۲۱ گواهی انطباق برای محصولات دانش‌بنیان صادر شده است. رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رتبه ایران گفت: در این سال از بین ۱۶۳ کشور جهان، توانسته‌ایم به‌لحاظ استاندارد در جایگاه ۲۱ در سازمان بین‌المللی دست یابیم و در ۶ سال حدود ۱۰ رتبه ارتقا داشته باشیم. وی همچنین اعلام کرد: استاندارد ایران پس از کشورهای چین و ژاپن، رتبه ۳ آسیا را به‌طور مشترک با کره جنوبی کسب کرده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ۹۰ استاندارد بین‌المللی در حوزه‌های فناوری نانو، مواد غذایی، چرم، فولاد و… تدوین شده ادامه داد: در روزهای اخیر استاندارد هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی هم به این سازمان واگذار شده است. وی با تاکید بر لزوم ساده‌سازی مقررات ارزیابی و انطباق گفت: این موضوع در دستورکار سازمان قرار دارد. در کشورهای دیگر جهان به‌جای یک سلسله ضوابط و استانداردهای اجرایی، مقررات فنی حکمرانی می‌کند که تحقق این موضوع با همکاری همه نهاد‌ها میسر است.
پیروزبخت تصریح کرد: باید در راستای ساده‌سازی مقررات، برای برخی محصولات و خدمات وارداتی به ایران، مقررات فنی جدا از استانداردها تدوین کنیم.

شعار امسال، استانداردهای ویدئویی
در ادامه نشست، احسان اووت، دبیرکل موسسه استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی(اسمیک) گفت: در روز جهانی استاندارد هفتادودومین سال بنیانگذاری سازمان بین‌المللی استاندارد(ایزو) را ارج می‌نهیم و از تلاش‌های مشترک هزاران کارشناس در سراسر جهان که زحمت‌های بسیاری برای تدوین استانداردها متحمل شده‌اند، قدردانی می‌کنیم.
دبیرکل موسسه استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی افزود: تمام این تلاش‌ها فقط برای تسهیل زندگی ما نیست، بلکه ایجاد شرایط بهتر برای بهداشت، محیط‌زیست و هر آنچه برای بقا ما نیاز باشد. همانطور که در طول سال‌ها شاهد بودیم استانداردها خانه‌ها، ساختمان‌های دولتی، پارک‌ها و زمین‌های بازی، وسایل خانگی برقی و خدمات بهداشتی را ایمن نگه داشته‌اند. استانداردها از محیط‌زیست محافظت می‌کنند، بهره‌وری را افزایش می‌دهند و نوآوری را به پیش می‌برند. اووت با بیان اینکه استانداردها برای مردم و سازمان‌ها مبنایی برای شناخت مشترک ارائه می‌دهند و به‌عنوان ابزاری برای تسهیل ارتباطات، اندازه‌گیری، تجارت و تولید هستند، گفت: از این رو استانداردها باید اجرا شوند و تطابق با آنها نمایان شود. وی درباره هدف روز جهانی استاندارد از استانداردسازی، افزود: ایجاد آگاهی درباره اهمیت استانداردها در جامعه اقتصادی جهان و افزایش فرصت‌ها در تجارت، صنعت، بخش دولتی و مصرف‌کنندگان است. از سال ۱۹۷۰میلادی(۱۳۴۹خورشیدی) این روز جشن گرفته می‌شود. او گفت: تجربه جهانی نشان می‌دهد استانداردسازی در سطح ملی نقش بزرگی در ایجاد ساختار اقتصادی مستحکم دارد. اووت در پایان بیان کرد: بنابراین در جست‌وجوی فرصت‌ها برای بهبود استانداردها، رویه‌ها و فرآیندهت همواره باید هوشیار باشیم تا از پایداری و استقامت خود در رفع الزامات روزافزون صنایعی که در خدمت آن هستیم مطمئن باشیم. کارگروه‌های فنی که وظیفه تدوین استانداردها را بر عهده دارند این مسئولیت را بر دوش دارند. همچنین با افزایش تعداد برگزاری دوره‌های آموزشی در این کشورهای عضو به‌دنبال این هستیم تا فرصت رقابت در بازارهای جهانی از طریق برنامه‌های ظرفیت‌سازی را فراهم کنیم.

امضای تفاهمنامه همکاری
همچنین گفتنی است در آیین روز جهانی استاندارد، رئیسان سازمان ملی استاندارد ایران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی تفاهمنامه همکاری امضا کردند و از کتاب آموزش مبانی استانداردسازی رونمایی شد.
در بخش دیگر این برنامه، تندیس واحدهای نمونه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد رونمایی و از ۱۸ واحد تولیدی نمونه ملی با اهدای تندیس و لوح، قدردانی شد.

فاطمه امیراحمدی

روزنامه گسترش صنعت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید