زیره کفش فونداسیون کفش شما!

0
265
زیره کفش فندانسیون کفش شما!

کفش دارای دو قسمت اصلی به نام زیره و رویه است. جنس رویه از چرم یا پارچه و جنس زیره کفش از مواد شیمیایی مستحکم است.

زیره کفش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به دلیل تماس مستقیم با زمین، کیفیت و نوع آن در سلامت پا بسیار مهم است. زیره‌ها انواع مختلفی و کاربردهای متفاوت دارند. شناخت انواع زیره در خرید کفش چرم از اهمیت زیادی برخوردار است. کفش‌های چرم طبیعی با زیره‌های استاندارد از بهترین‌‌ها هستند که هیچ وقت از خرید آن‌ها پشیمان نمی‌شوید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع زیره آشنا کنیم

زیره چیست؟

زیره، جزیی بسیار مهم و تاثیر‌گذار در کیفیت و خروجی یک کفش بوده که علی رغم تاثیرگذاری بالایش معمولا توسط خریداران کفش مورد غفلت قرار گرفته است. این قسمت در پایین‌ترین بخش یک کفش قرار گرفته و با زمین تماس مستقیم دارد. قسمت زیره میتواند از مواد مختلفی ساخته شود، که ممکن است جنس مواد سازنده آن لزوما با جنس سایر بخش‌های کفش‌هم یکسان نباشند. حتی در برخی از کفش‌ها، خود زیره به طور مستقل از چند نوع مواد اولیه متفاوت ساخته می‌شود تا بتواند موارد بیشتری را از ویژگی‌های مورد انتظار از یک زیره پوشش بدهد.

نقش و کاربرد زیره کفش

زیره هر کفش علی‌رغم مغفول ماندن نقش‌های متعدد و موثری در انجام وظایف یک کفش به عهده دارد، از نقش‌های ظاهری گرفته تا نقش‌های عملکردی.

محافظت از پا

مهمترین نقش زیره محافظت است. این محافظت گاهی با ممانعت از ورود رطوبت به درون کفش و محافظت از کف پا در برابر آن اتفاق می‌افتد. گاهی با محافظت از پا در برابر سطوح ناهموار، سنگ‌ها، اشیا تیز و سفت؛ گاهی هم با ایجاد اصطکاک مناسب و مقاومت در برابر لیز خوردن نقش حفاظتی خود را ایفا می‌کند. یکی دیگر از نقش‌های حفاظتی که زیره کفش ایفا می‌کند در واقع قدرت جذب و دفع ضربه و شوک‌های خارجی است که به آن وارد شده و به پا می‌رسند؛ به این صورت که هرچقدر زیره مقاوم‌تر، شوک کمتری به کف پا وارد می‌شود.

کیفیت و راحتی کفش

نقش بعدی و مهم زیره کفش، ایجاد احساس راحتی برای کف پای افراد در حین راه رفتن، ایستادن و استفاده از کفش است. مقداری از راحتی که کف پا در تماس با کفش حس می‌کند ناشی از نرمی زیره و جنس آن می‌باشد و مقدار دیگری از راحتی پا که مربوط به زمان راه رفتن می‌باشد به خاصیت ارتجاعی و میزان انعطاف زیره بازمی‌گردد؛ هرچقدر کفش منعطف‌تر بوده و راحتر خم شود قدم برداشتن بر سطوح مختلف راحت‌تر انجام می‌شود.

مقاومت و ماندگاری کفش

یکی دیگر از وظایف زیره کفش که وابسته به نوع جنس زیره و نوع طراحی آن است: ظرفیت تحمل وزن زیره در برابر وزن افراد و مقاومت زیره در برابر ساییدگی در طول زمان است که نهایتا طول عمر و ماندگاری زیره‌کفش را تعیین می‌کند.

ظاهر و زیبایی کفش

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که شاید کمتر به ذهن‌ها خطور کند نقش زیره کفش‌در زیبایی است که این بعد از زیبایی کفش بیشتر در هنگام قدم برداشتن و راه رفتن نمایان می‌شود. در مواردی طراحی برخی از زیره‌ها چنان زیباست که حتی زیبایی رویه را تحت شعاع قرار داده و خود زیبایی زیره به طور مستقل دلیل انتخاب کفش می‌شود.

یکی از تفاوت‌های محسوس یک خریدار و مخاطب کفش با یک خریدار معمولی هنگام خرید کفش، بررسی کردن یا بی‌توجهی به همین بخش یعنی زیره‌کفش‌ها، جنس زیره و ویژگی‌های مربوط به هرکدام از این اجناس است. برای تهیه یک کفش ماندگار و راحت‌تر لازم است که کفشی با جنس و طراحی زیره بهتر را تهیه کنید؛ چرا که کفش‌ها محصولاتی هستند که ساعات زیادی از شبانه روز را همراه پای افراد بوده و اگر کفشی که انتخاب می‌کنید از زیره مناسبی برخوردار نباشد نه تنها کفش به زودی از بین رفته بلکه ممکن است به پای شما هم آسیب برساند. اینجاست که ضرورت شناخت ویژگی‌ها و طراحی انواع زیره‌های کفش خود را نمایان می‌کند.

انواع زیره کفش

انواع زیره کفش

زیره تی پی یو  TPU

عبارت TPU مخفف ترموپلاستیک پلی یورتان است که مواد تشکیل دهنده زیره TPU می‌باشند. مهمترین مزیت این نوع زیره مقاوت بسیار بالا در مقابل ساییده شدن است.

خصوصیات زیره TPU

وزن: پایین

امکان شکستن: ندارد

امکان سایش: ندارد

عایق حرارتی: بالا

قدرت اصطکاک: بالا

زیره نیولایت

خصوصیات زیره نیولایت

وزن: بالا

امکان  شکستن: دارد

امکان سایش: دارد

عایق حرارتی: متوسط

قدرت اصطکاک: ضعیف

زیره لاستیک

زیره لاستیک یکی از مقاوم ترین و پر کاربرد ترین زیره هاست که در محصولات متنوعی از کفش صنعتی و پوتین گرفته تا کفش مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرد

خصوصیات زیره لاستیک

وزن: بالا

امکان شکستن: ندارد

امکان سایش: ندارد

عایق حرارتی: متوسط

قدرت اصطکاک: بسیار زیاد

زیره ترمو

مواد پی وی سی یکی از پر مصرف ترین مواد در تولید زیره محسوب میشود. از ترکیب مواد پلی یورتان و پی وی سی زیره ترمو با انعطاف پذیری بالا  بدست می‌آید.

خصوصیات زیره ترمو

وزن: متوسظ

امکان شکستن: ندارد

امکان سایش: ندارد

عایق حرارتی: عالی

قدرت اصطکاک: بالا

زیره پی وی سی PVC

این نوع مواد اکثرا برای تزریق مستقیم در تولید کفش استفاده میشود.

خصوصیات زیره PVC

وزن: متوسط

امکان شکستن: ندارد

امکان سایش: ندارد

عایق حرارتی: متوسط

فدرت اصطکاک: متوسظ

زیره پی یو PU

زیره PU مواد پلی یورتان به صورت دوجزئی از ترکیب دو مایع در فشار بالا توسط دستگاه تزریق به داخل قالب زیره تزریق میشود.

خصوصیات زیره PU

وزن: کم

امکان شکستن: 10%

امکان سایش: کم

عایق حرارتی: عالی

قدرت اصطکاک: متوسط

زیره ای وی آ EVA

زیره اتیلن وینل استات یا به اختصار EVA به دلیل وزن کم و قیمت مقرون به صرفه یکی از محبوبترین مواد برای تولید زیره‌کفش است.

خصوصیات زیره EVA

وزن: کمترین وزن بین انواع زیره ها

امکان شکستن: ندارد

امکان سایش: متوسط

عایق حرارتی: عالی

قدرت اصطکاک: متوسط

زیره چرمی

زیره چرمی با وجود آسیب پذیر بودن یکی از محبوبترین زیره ها در کفش های مجلسی و رسمی است. زیره های چرمی اکثرا از چرم گاو و گاومیش ساخته میشود. زیره های چرمی معمولا از سایر زیره ها گرانتر است و ظاهری جذابتر دارند. به همین دلیل عمدتا در تولید کفش های با کیفیت و لوکس مورد استفاده قرار میگیرد.

خصوصیات زیره چرمی

وزن: سنگین

امکان شکستن: ندارد

امکان سایش: دارد

عایق حرارتی: سرد و خنک میباشد

قدرت اصطکاک: ضعیف

نویسنده: پارسا شادی مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید