انتظارات در نمایشگاه تبریز برآورده نشد

0
379

بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی تخصصی کیف و کفش ماشین آلات، صنایع وابسته و محصولات پوست و چرم تبریز از 22 الی 25 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تبریز برگزار شد.
تنها جمله‌ای که در مورد نمایشگاه می‌توان نوشت شاید همین باشد که نمایشگاه چرم و کفش تبریز بعد از دو سال برگزار شد. هر چند که تبریز به عنوان قطب صنعت چرم و کفش کشور محسوب می‌شود و کفش تبریز همواره به عنوان یک برند تجاری برای تبریز مطرح بوده است اما در چند سال اخیر مشکلات داخلی و چالش‌های ایجاد شده در صنعت موجب شده تا شهر اولین‌ها نتواند از جایگاه واقعی خود در صنعت کفش بهره ببرد.
سال‌ها نمایشگاه تبریز یکی از بهترین نمایشگاه‌های داخلی محسوب می‌شد و شرکت ‌کنندگان تمایل داشتند تا در این نمایشگاه محصولات خود را در معرض نمایش و فروش قرار دهند و به کسب و کار خود رونق بخشند. بعد از دو سال که نمایشگاه به دلایل مختلف از جمله شیوع بیماری کرونا برگزار نشده بود، امسال در تاریخ 22 تیرماه برگزار گردید.
همانند چند دوره قبل فعالان چرمساز از چرمشهر تبریز در این نمایشگاه غیبت داشتند و تولیدکنندگان کفش و لوازم جانبی بیشتر غرفه‌ها را تشکیل می‌دادند. شرکت‌کنندگان علی‌رغم این که از نتیجه حضور در نمایشگاه از لحاظ کسب و کار و فروش راضی به نظر می‌رسیدند اما متاسفانه شرایط برگزاری به گونه‌ای بود که تعداد زیادی از آنها برای حضور در سال آینده به طور حتم تجدید نظر خواهند کرد.


حسن یوسف‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن کفش و همچنین عضو هیات امنای شهرک صنعتی چالیش که خود یکی از غرفه‌داران در بیست و سومین دوره نمایشگاه چرم و کفش تبریز بود، در گفت و گو با خبرنگار مجله اخبار صنعت چرم و کفش گفت: متاسفانه امسال مجری نمایشگاه عملکرد خوبی نداشت و ما همچنان روی کاشی‌های کف سالن و در هوای گرم نمایشگاه را برگزار کردیم. ما انتظار داریم تا مطابق با هزینه‌ای که برای گرفتن غرفه پرداخت کرده‌ایم، امکانات دریافت کنیم اما باز هم با بی‌عهدی و بدقولی نمایشگاه مواجه شدیم. قرار بود سالن‌ها موکت شوند و تهویه نمایشگاه نیز کامل شود که هیچ کدام از آنها انجام نشد. تعدادی از میهمانان ما بیمار شدند و به ناچار تمام وقت خود را در هتل گذراندند و نتوانستند در نمایشگاه حضور داشته باشند.
عضو هیات مدیره انجمن کفش در مورد هزینه‌های شرکت در نمایشگاه می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه‌های شرکت در نمایشگاه و غرفه‌سازی بالاست. شرکت‌ها به این امید در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و هزینه می‌کنند که بتوانند به کسب و کارشان رونق دهند ولی متاسفانه این امر سبب شده تا عده‌ای فقط به منافع خودشان فکر کنند. نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کنند تا سودی از آن کسب کنند و به کم هم قانع نیستند و متاسفانه امسال نه انجمن و نه اتحادیه پیگیری امور نمایشگاه نبودند.
نمایشگاه تبریز به اهالی صنعت چرم وکفش بدهکار است زیرا نتوانسته بود به تعهدات خود در سال‌های گذشته عمل کند. برای زیرساخت‌های نمایشگاه تبریز اقدامات جدید انجام نشده است و اگر به این صورت پیش برود برای برگزاری نمایشگاه در آینده با مشکل روبرو خواهیم بود.
یوسف زاده در مورد نمایشگاه‌‌های داخل کشور می‌افزاید: صنعت ما باید به سوی بزرگ شدن پیش برود و اگر بخواهیم در صنعت رشد کنیم باید در تمام ابعاد پیشرفت داشته باشیم از جمله در صنعت نمایشگاهی. نوآوری باید در تمام زمینه‌ها وجود داشته باشد و ما هم باید نمایشگاهی در داخل کشور داشته باشیم که فضای نمایشگاهی آن در خور صنعت باشد و بتوان کل صنعت را در آنجا جمع کرد. متاسفانه هنوز نمایشگاه‌های ما به صورت کامل تخصصی نشده‌اند و ما هنوز باید به عنوان یک غرفه‌دار جوابگوی خانواده‌هایی باشیم که برای تفریح به نمایشگاه آمده‌اند در حالی که نمایشگاه هم هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد.
یوسف‌زاده درمورد اطلاع رسانی و تبلیغات نمایشگاه می‌افزاید: در حال حاضر با وجود فضای مجازی، اطلاع رسانی سریع انجام می‌شود. اگر هر شرکت کننده به 500 نفر از مشتریانش پیام ارسال کنند تبلیغات صورت گرفته است البته در این میان مجله اخبار صنعت چرم و کفش نیز به خوبی از فضای مجازی استفاده می‌کند و آقای شادی‌مهر هم زحمات زیادی برای صنف و صنعت می‌کشند که امیدواریم بتوانیم زحمات ایشان را جبران کنیم.
یوسفی مدیر واکس فک دومین بار است که در نمایشگاه تبریز شرکت می‌کند وی در مورد این دوره از نمایشگاه می‌گوید: نمایشگاه برای ما بد نبود اما از نظر کمبود وسایل خنک کننده همگی در مضیقه بودیم و بازدیدکنندگان سریع سالن نمایشگاه را ترک می‌کردند.
ما در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده‌ایم و تا به حال چنین نمایشگاهی را تجربه نکرده بودم. تجیهزات و وسایل نمایشگاهی در حد صفر بود و در مجموع مدیریتی که بتواند به غرفه‌داران سرویس بدهد وجود نداشت.
بهترین نمایشگاهی که شرکت کردیم نمایشگاه شابز در ایران مال بود و بی‌صبرانه منتظر هستیم تا این نمایشگاه برگزار گردد. نمایشگاه ایران مال بسیار آبرومندانه بود محیط نمایشگاهی بسیار عالی داشت و با وجود غرفه‌های آماده هزینه‌ها کاهش پیدا کرد.
یوسفی هدف از شرکت در نمایشگاه‌های داخلی را ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده می‌داندتا مشتریان بتوانند خواسته‌هایشان را با تولیدکنندگان در میان بگذارند.
حمید نعمت الله مدیریت کفش لودیک را بر عهده دارد و تولیدکننده کفش مردانه تزریق مستقیم است. وی در مورد نمایشگاه می‌گوید: از نظر تجاری نمایشگاه بد نبود ما از عراق هم بازدیدکننده داشتیم اما از نظر امکانات نمایشگاهی صفر بود. برای ما که از شهر دیگری به تبریز رفته بودیم تجهیزات نمایشگاهی در نظر گرفته نبودند حتی نمی‌دانستیم که از کجا باید این تجهیزات را تهیه کرد و عده‌ای هم گفتند که باید این تجهیزات را از تهران تهیه کنیم! برگزارکننده را هم فقط روز اول در نمایشگاه دیدیم و بعد از آن خودشان حضور نداشتند. جای تاسف دارد که برای قدردانی از حضور غرفه‌داران لوح را توسط کارگران نمایشگاه به ما اهدا کردند.
وی افزود: در ایران نمایشگاه‌ها فقط برای فروش درنظر گرفته می‌شوند ما هم انتظار ارائه دستگاه‌های پیشرفته را در ایران نداریم در حالی که مثلا در نمایشگاه‌های ترکیه به دنبال ماشین‌آلات و مواد اولیه جدید هستیم.
پی‌واکس یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تبریز بود. رسول رنجبر مدیر شرکت پی‌واکس در مورد نمایشگاه گفت: نمایشگاه خوب نبود. ما در نظر داشتیم که به قطب صنعت کفش ایران برویم و از محصولات جدیدمان رونمایی کنیم اما گرمی سالن‌ها در همان چند ساعت اول توان را از ما گرفت. برای دومین بار بود که در نمایشگاه تبریز شرکت می‌کردیم و اگر می‌دانستیم که نمایشگاه به این صورت است هرگز غرفه نمی‌گرفتیم.
البته از نظر تجارت حدود 70 درصد از انتظارات ما برآورده شد اما از نظر تجهیزات و امکانات نمایشگاه بسیار اذیت شدیم. تجهیزات اگر در داخل نمایشگاه وجود داشت بسیار گران قیمت بود و از داخل شهر با قیمت مناسب‌تری تهیه می‌شد. در مورد لوح‌ها هم اصلا دیگر صحبتی باقی نمی‌ماند و یکی از بدترین‌ قسمت‌های نمایشگاه بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید