امید تولیدکنندگان به رفع انحصار مواد اولیه

0
315
امید تولیدکنندگان به رفع انحصار مواد اولیه

گرانی مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش را باید مهم‌ترین چالش و دغدغه‌ صنعتگران و فعالان صنعت کفش در کشور دانست. چند سالی است که فعالان صنعت کفش به رغم دستیابی به تکنولوژی‌ها و فناوری‌‌های روز دنیا و تولید متنوع انواع کفش، کیف و صندل، با چالش بزرگی برای تأمین مواد اولیه دست‌و پنجه نرم می‌کنند. در این میان نوسانات نرخ مواد اولیه نیز مزید بر علت شده و تولید را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. بسیاری از فعالان صنعت کفش معتقدند که انحصار به وجود آمده در بخش مواد اولیه صنعت کفش، علت اصلی افزایش قیمت این مواد است و طبیعتا با افزایش قیمت مواد اولیه قیمت تمام شده محصول نیز افزایش پیدا می‌کند. نوسان نرخ ارز، وجود تحریم‌‌ها و مشکلاتی که بر سر راه واردات مواد اولیه نیز وجود دارد، چالش گرانی مواد اولیه را دوچندان کرده است.

از سمت چپ فیروز قلی‌پور، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم کفش و چرم‌فروشان تبریز

استقبال مردم؛‌ تعیین‌کننده وضعیت بازار شب عید

فیروز قلی‌پور، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم کفش و چرم‌فروشان تبریز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به وضعیت صنعت کفش در تبریز گفت: در حال حاضر بهترین کفش‌های مردانه از چرم طبیعی و بهترین کفش‌های زنانه از چرم مصنوعی در تبریز تولید می‌شود. البته مشهد نیز در عرصه تولید کفش‌های زنانه خوش درخشیده و تولیدات بسیار متنوع و باکیفیتی را به بازار عرضه کرده است.
وی در مورد وضعیت بازار کیف و کفش شب عید افزود: چند سالی است که بر خلاف سال‌های پیشین، بازار کیف و کفش از دست مردم و تولیدکنندگان خارج شده است. به عبارت دیگر در سال‌های گذشته هر نوع کیف یا کفشی که تولید می‌شد، در بازار شب عید به فروش می‌رفت، اما طی یکی دو سال اخیر و به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد، ابتدا تعدادی از مدل‌‌ها تولید می‌شود و در صورتی که در بازار با استقبال مواجه شد، تولید افزایش می‌یابد.
به گفته وی در حال حاضر تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش، چندان دشوار نیست، آنچه چالش‌برانگیز شده، نوسان نرخ مواد و افزایش لحظه‌ای قیمت آن است.
قلی‌پور ادامه داد: اکنون کفش تبریز به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، عراق و ترکیه صادر می‌شود که در میان این کشورها عراق بیشترین میزان واردات کفش تبریز را دارد. در داخل کشور نیز خوشبختانه کفش تبریز به تمام استان‌های ایران ارسال می‌شود و خریداران فراوانی در شهرها و استان‌های مختلف کشور دارد.

نفر سوم از سمت راست اکبر زاهدی، رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان

صنعت کفش رو به رونق است

اکبر زاهدی، رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان نیز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش با اشاره به وضعیت کنونی صنعت کفش در اصفهان گفت: خوشبختانه در سال جاری و در مقایسه با دو سال گذشته، صنعت کفش اصفهان رو به رونق بوده و با وجود نوسانات نرخ مواد اولیه، تولیدکنندگان همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
وی آینده صنعت کفش کشور و به ویژه اصفهان را آینده‌ای روشن پیش‌بینی کرد و ادامه داد: نمایشگاه‌هایی که امسال برگزار شد نشان داد که صنعت کفش تا حدودی از بحران خارج شده و در مسیر رونق حرکت می‌کند.
وی با اشاره به وضعیت بازار کیف و کفش شب عید در اصفهان گفت: طبیعتا و با توجه به نزدیکی عید نوروز، تولید انواع کیف و کفش افزایش یافته است اما افزایش قیمت، بستگی به نرخ مواد اولیه دارد و از اختیار تولیدکننده کفش خارج است. برای مثال اگر چسب،‌ زیره یا هر ماده اولیه کفش ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد، محصول نهایی نیز با ۱۰ درصد افزایش قیمت تولید و روانه بازار می‌شود.
زاهدی در مورد قاچاق کفش و ورود کفش‌های قاچاق به بازار نیز گفت: در حال حاضر بیشترین میزان قاچاق کفش مربوط به کفش‌های ورزشی و به ویژه کفش‌های ورزشی تخصصی مانند کفش‌های اسکی، کفش‌های مخصوص ورزش‌های روی چمن و… است. چرا که صنعت کفش ایران هنوز در بخش کفش‌های ورزشی به تکامل نرسیده و نیاز است تا در این زمینه تولیدکنندگان با جدیت بیشتری به تولید کفش‌های ورزشی تخصصی ورود پیدا کنند.
رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان ادامه داد: اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده کفش مردانه از چرم مصنوعی در ایران است که تولیدات بسیار با کیفیت و متنوعی را به سراسر کشور ارائه می‌دهد و خوشبختانه مصرف کنندگان نیز از تولیدات اصفهان رضایت کامل دارند.
به گفته زاهدی اگر تحریم‌ها لغو و پول‌های بلوکه شده کشور آزاد شود، بی‌شک دولت هم توان بیشتری برای حمایت از تولیدکنندگان خواهد داشت.


تعطیلی کامل صنعت کفش در کرمان

سعید حاج مرادعلی، معاون اتحادیه کیف و کفش کرمان نیز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش در مورد وضعیت صنعت کفش در کرمان با اظهار تأسف از تعطیلی تمامی تولیدی‌های کفش در این استان گفت: حدود 30 سال پیش بیش از ۷۰ الی ۸۰ تولیدکننده کیف و کفش در کرمان فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر تعداد آنها به صفر رسیده است و هیچ تولیدکننده کیف و کفشی در کرمان فعال نیست.
به گفته وی ورود کارخانه‌های بزرگ در استان‌های مرکزی کشور و تولید گسترده انواع کیف و کفش و صادرات آن به سایر استان‌ها باعث شد تا تولیدکنندگان کرمانی که غالبا به صورت سنتی فعالیت می‌کردند، توان رقابت با آنها را نداشته و بالاجبار واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند.
وی افزود: دور بودن استان کرمان از مبدا تولید مواد اولیه نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تعطیلی صنعت کفش در کرمان بوده است. به بیان دیگر، با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز صنعت کفش عموما در استان‌های تهران، اصفهان و مشهد تولید می‌‌شود، لذا فاصله زیاد و هزینه‌های سنگین حمل‌و نقل برای تولیدکننده کفش صرفه اقتصادی ندارد.
حاج‌مرادعلی ادامه داد: در صنعت چرم نیز متاسفانه استان کرمان در سال‌های اخیر رو به افول رفته است. چرا که اولا صنعتگران از تجهیزات مدرن دباغی برخوردار نیستند و از طرف دیگر بسیاری از افرادی که تا سال‌های گذشته در این حرفه فعالیت می‌کردند، از دنیا رفته‌اند و فرزندانشان نیز حرفه پدران را ادامه نداده‌اند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید