امپکس؛ شاید وقتی دیگر

0
811

 

دوشنبه 29 مهرماه ششمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته-امپکس2019، با حضور سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت، رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از تولیدکنندگان صنایع چرم، کیف و کفش در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.
بنا به گفته برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه امپکس در فضایی به وسعت 15 هزار متر مربع و با حضور 183 شرکت برگزار شد. تولیدکنندگان مواد اولیه دو سالن را به خود اختصاص داده بودند و تولیدکنندگان کفش و محصولات چرمی نیز در چهار سالن دیگر محصولات خود را در معرض نمایش گذاشته بودند. در این میان بر خلاف نمایشگاه‌های سراسر دنیا که جایگاه ویژه‌ای را برای مطبوعات تخصصی صنعت در سالن‌ها در نظر می‌گیرند، رسانه‌های تخصصی در سالن دیگری و در کنار یکدیگر قرار داشتند و این فاصله باعث شده بود تا کمتر بتوانند با واحدهای شرکت کننده در ارتباط باشند.
نمایشگاه امپکس نیز همانند دیگر رویدادها از نقاط ضعف و قوتی برخوردار بود که به طور حتم اهالی صنعت از آنها مطلع هستند و شاید بهتر است که ما هم به آنها نپردازیم چرا که برگزارکنندگان بیشتر تمایل دارند تا اخبار شسته و رفته شده در اختیار مخاطبان قرار گیرد و نقدی در کار نباشد. گواه این امر هم برگزاری نشست خبری بدون دعوت از رسانه‌های تخصصی صنعت است. به هر حال ذره‌بین رسانه‌ها همیشه و در همه حال اوضاع را بررسی می‌کند و شاید وقتی دیگر، زمانی که گوشی برای شنیدن پیدا شد ما گزارش اصلی خودمان را از نمایشگاه امپکس 1398 به چاپ برسانیم.
در حال حاضر بنا به وظیفه مطبوعاتی خود تنها به گزارش خبری از نمایشگاه بسنده می‌کنیم و امیدواریم برگزارکنندگان امپکس با تقویت همدلی و رفع نواقص، فضای مطلوب‌تری را برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های آینده محیا کنند.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

دیدگاهمان باید به تولیدات داخلی تغییر کند
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه امپکس از لزوم تغییر در نوع نگاه به این کالاها سخن گفت و اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از محصولاتی که امروز به نمایشگاه آمده است، از نظر کیفی شرایط قابل قبول و خوبی دارد که نه تنها امکان استفاده از آن‌ها در بازار داخلی وجود دارد، حتی با فراهم کردن مقدمات لازم می‌توان به صادرات این محصولات در بسیاری از بازارهای بین المللی امیدوار بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که کالاهای ایرانی چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی دارند بیان کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حاضرند یا در کشورهای خارجی نمایندگی رسمی دارند یا محصولاتشان را به این کشورها عرضه می‌کنند. ما باید تلاش کنیم که شرایط برای افزایش توزیع این محصولات فراهم شود.
رحمانی با اشاره به لزوم برطرف کردن برخی دغدغه‌های تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: بحث تامین مواد اولیه و تولید بسیاری از آن‌ها در داخل کشور، برطرف کردن مشکل کمبود نقدیندگی و همچنین فراهم کردن شرایط رقابت در بازارهای بین المللی بخشی از دغدغه‌های تولیدکنندگان است که باید به آنها جواب دهیم. برای این منظور باید نهضت تولید داخلی که از چند ماه قبل آغاز شده با قدرت ادامه پیدا کند و ما باید این موضوع را به جامعه انتقال دهیم که معنی رونق تولید رفع فقر، رشد اشتغال و بهبود زیر ساخت‌های اقتصادی کشور است.

گفت و گوی افشین شادی مهر با خانم افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت

رشد ۲۵ درصدی ارزش صادرات کفش
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه امپکس گفت با وجود افزایش نرخ ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و کاهش نقدینگی، شاهد رشد تولید و صادرات کفش بودیم.
افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت سال گذشته را سالی‌ سخت برای تولیدکنندگان توصیف کرد و گفت: میزان صادرات در سال ۱۳۹۶ معادل ۹۲ میلیون دلار و در سال گذشته حدود ۱۱۵ میلیون دلار بوده که نشان دهنده رشد ۲۵ درصدی ارزش صادرات در صنعت کفش است. وی ابراز امیدواری کرد که صنعت کفش به سمت تولید رقابت‌پذیر و صادرات محور حرکت کند. تاثیر ممنوعیت واردات کفش بر بهبود کار تولیدکنندگان، باعث افزایش ظرفیت ۶۰ میلیون زوج کفش در سال جاری خواهد شد. محرابی همچنین به اهمیت تاسیس شهرک‌های تخصصی صنعت کفش اشاره و گفت: حدود ۹۵ درصد واحدهای تولید کفش و صنایع چرم، کوچک و متوسط هستند که باید در راستای کاهش قیمت تمام شده، ارتقا کیفی و صادرات ساماندهی شوند.
در حال حاضر احداث دو شهرک تخصصی در بخش صنعت کفش در قم و آذربایجان شرقی آغاز شده و منابع تاسیس شهرک تخصصی در شهر تبریز نیز قرار است از محل تسهیلات صندوق روستایی تامین شود.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت در ادامه گفت: ایران در بخش پوست گوسفندی رتبه ۴ و در بخش پوست بزی رتبه ۷ را دارد، اما برای تامین پوست گاوی به واردات نیاز داریم که در این زمینه جلسات متعددی با سازمان دامپزشکی کشور برگزار شده است و در حال حاضر واردات پوست سنگین از بسیاری از کشورها مجاز شده است.

بخشی از مراسم افتتاحیه نمایشگاه امپکس

تاسیس شعب برندهای ایرانی کیف و کفش در مقاصد صادراتی
مهدی صادقی نیارکی – سرپرست معاونت امور صنایع صمت – در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، با اشاره به سابقه تاریخی تولید کیف و کفش در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر می‌توانیم کل نیاز کشور را در بخش کیف و کفش تامین کنیم و با توجه به اینکه زنجیره ارزش این محصولات در کشور ما شکل گرفته، پتانسیل زیادی برای صادرات نیز داریم. وی با اشاره به تولید کافی واحدهای صنعتی و صنفی در زمینه کیف و کفش و شکل‌گیری برندهایی در سال‌های اخیر، از تاسیس شعب برخی برندها در مقاصد صادراتی خبر داد.
سرپرست معاونت امور صنایع صمت گفت، سال گذشته بیش از ۱۱۵ میلیون دلار صادرات کفش انجام شده و در حال حاضر با همکاری جامعه کفش برای افزایش ارزش افزوده در این بخش برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم عایدی بیشتری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشته باشیم.
صادقی نیارکی خوداتکایی بالا، قابلیت صادرات و اشتغال‌زایی بالای صنعت چرم، کفش و کیف را از جمله مزیت‌های این صنعت عنوان کرد و گفت: عمدتا صنایع کوچک و متوسط در این بخش حضور دارند که استقرار و تاسیس آن‌ها به سرعت انجام می‌شود و قابلیت فعال‌سازی بسیار بالایی دارند.
وی افزود: واحدهای تولید چرم، کیف و کفش باید در قالب مجموعه کنسرسیوم های تولیدی و صادراتی سازماندهی شوند و برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند به تحقق این اهداف و همچنین به نمایش دستاوردها، به هم‌رسانی بین تامین کنندگان و تولیدکنندگان مواد اولیه و و محصولات نهایی و شکل‌گیری توافقات بین آن‌ها کمک کند.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین نیاز این صنعت را افزایش ارزش افزوده عنوان کرد و گفت که باید با تولیدات کیفی متوسط ارزش صادرات افزایش یابد.


سهم ۲۵ درصدی صنعت چرم از صادرات غیر نفتی ایران
ادریس مازندرانی، مجری برگزاری ششمین نمایشگاه چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته، در حاشیه بازدید وزیر صنعت از این نمایشگاه اظهار کرد: در نمایشگاه فعلی ۱۸۳ شرکت تولیدکننده و استارتاپی حضور دارند که آخرین محصولات و فناوری‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی این صنعت توانسته‌اند سهم 25 درصدی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص دهند.
وی با بیان این که سهم صنعت چرم در اقتصاد ایران بسیار بالاست گفت: در این نمایشگاه تلاش شد شرایط برای مذاکره میان تولیدکنندگان ایرانی و واردکنندگان خارجی فراهم شود و در چارچوب آن قراردادهای جدید برای افزایش صادرات در این حوزه شکل بگیرد.
مجری نمایشگاه امپکس گفت: در این نمایشگاه اساتید ایتالیایی حضور پر قدرتی داشتند تا امکان انتقال دانش فنی آنها به شرکت‌های ایرانی فراهم شود و در حوزه بهبود کیفیت نیز یک ارتقای جدید شکل بگیرد.
مازندرانی با اشاره به نهایی شدن حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراآسیا اظهار کرد: ما در ماه‌های گذشته از طریق وزارت صمت و اتحادیه مذاکرات گسترده با طرف های خارجی آغاز کردیم و با فرستادن هیات‌های تجاری به این کشورها یا پذیرایی از آن‌ها در ایران، محصولات داخلی را برایشان به نمایش گذاشته‌ایم در کنار آن ایران در تمام نمایشگاه‌های صنعت چرم جهان تلاش می‌کند حضور فعالی داشته باشد تا از این ظرفیت برای افزایش تولید و صادرات غیرنفتی استفاده شود.
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در آیین افتاحیه نمایشگاه امپکس درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی که اصناف به آن اهتمام می‌ورزند و تنها به نمایش کالاها و تولیدات خود بسنده می‌کنند و نمایشگاه را به فروشگاه تبدیل نمی‌کنند، می‌تواند نشان از اقتدار تولید و برندسازی داشته باشد.
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه ارزش گذاری بسیار مهم است گفت: تولیدکنندگان شاخصی در کشور وجود دارد که تنها بخشی از آنها توانسته‌اند با توجه به محدودیت زمان و مکان در این نمایشگاه شرکت کنند، لذا دولت با رصد توانمندی‌های تولیدکنندگان و با در اختیار نهادن مواد اولیه و امکانات، ارزش تولید در کشور را بالا برده و تولیدکننده را از لحاظ مادی و معنوی تقویت نماید.
فراهانی تاکید کرد: اگر از واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده جلوگیری شود بدون تردید جریان تولید خاموش و زحمات افراد بی ثمر خواهد شد؛ بنابراین چرخه تولید می‌تواند در دراز مدت باعث اشتغالزایی و از رکود اقتصادی جلوگیری و اقتصاد کشور را احیاء نماید.

گزارش تصویری ششمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته-امپکس2019

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید