التهاب تاندون پشت پا (Post-tib tendonitis)

0
523
سلامت پا

اين التهاب يك محيط خشك و سفت روي تاندون پشت پا (تيبياليس خلفي) ايجاد مي‌كند. اين تاندون در سمت كنار داخلي مچ پا و كف پا قرار دارد. وقتي اين تاندون نتواند به خوبي عمل كند، قوس كف پا خوابيده و باعث صافي كف پا مي‌شود كه مي‌تواند منجر به درد پاشنه، درد قوس كف پا و درد پلنتار فاشيا و حتي خار پاشنه شود. درد در اين التهاب با تحمل وزن مخصوصا هنگام راه رفتن و دويدن بيشتر خواهد شد.

کفش مناسب

علت‌ها
اين التهاب در اثر فعاليت بيش از حد عضلات و تاندون (بافت نرم) كه عضله را به استخوان متصل مي‌كند، رخ مي‌دهد. پرونيشن بيش از حد (انحراف پاشنه پا به سمت خارج) براي چند سال و همچنين كف پاي صاف نيز مي‌توانند باعث اين عارضه شوند. اگر شما فعاليت بيش از حد و نادرست در عضلات داشته باشيد به ساختار اين تاندون آسيب خواهيد زد و التهاب گسترش خواهد يافت. درد اوليه و تورم ممكن است سريع به وجود بيايد و سريع از بين برود اما در حقيقت اين خود مشكل باقي مي‌ماند.

درمان و پيشگيري
براي درمان اين التهاب در نخستين قدم بايد علائم آن را با محدود كردن فعاليت خود كاهش دهيد و درد و ورم را كنترل كنيد. به پاهايتان چند روز استراحت دهيد و بعد از آن به آهستگي فعاليت‌هايتان را افزايش دهيد. استراحت به بافت پاي شما اجازه بهبودي خواهد داد.
درمان‌هاي غير‌جراحي شامل پوشيدن كفش با داشتن پد خلفي و قوس طولي، براي كاهش كشش روي تاندون تيبياليس خلفي و جلوگيري از كشيدگي بيش از حد پلنتار فاشيا لازم است. اين كفي‌ها بايد از موادي ساخته شوند كه قابليت جذب ضربه را داشته باشند و راحتي پا را فراهم كنند. فهرست زير شامل اقداماتي براي جلوگيري از ايجاد مجدد اين التهاب است: پوشيدن كفش نرم، محافظ پا و ضربه‌گير- استفاده از كفي با قوس طولي كافي كه از مواد نرم با قابليت جذب ضربه ساخته شده‌اند و انجام ورزش‌هاي معمولي و روتين.

كفش پلانتار فاشياتيس
كفش‌هايي كه براي اين بيماران تجويز مي‌شود بايد به گونه‌اي باشد كه در ناحيه سرپنجه قابليت خم شدن داشته ولي در ناحيه خلفي كفش داراي ساختاري سخت باشد.

كفش نامناسب
در كفش‌هاي افراد داراي پلانتار فاشياتيس بايد از كفي‌هايي كه با توجه به اسكن كامپيوتري كف پاي فرد متناسب با ساختار پاي وي ساخته شده است استفاده شود تا فشار زياد از روي غلاف پلانتار فاشيا برداشته شود.
كفش مناسب
اين كفش‌ها بايد به گونه‌اي باشند كه حركات سوپينيشن و پرونيشن را كنترل كند، يعني هرگونه حركت در راستاي چرخش كف پا به داخل يا خارج را محدود كند.


نویسنده: دکتر علي اصغر اعلاء مدیر کلینیک سلامت پا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید