البلغة؛ پایپوش محبوب مراکشی‌ها

0
426
البلغة؛ پایپوش محبوب مراکشی‌ها

«البلغة» نام پایپوش سنتی و محبوب مراکشی‌هاست که با چرم گاو یا بز دوخته می‌شود و قدمت آن به قصه‌‌های هزار و یک شب باز می‌گردد.

مراکش (به زبان عربی مغرب) کشوری زیبا در شمال غربی آفریقاست که تاریخ و فرهنگ دیرینه‌ای دارد. صنایع دستی این کشور در نوع خود بی‌نظیر است. یکی از صنایع دستی و سنتی معروف این کشور نوعی پایپوش به اسم « البلغۀ» است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، البلغۀ قدیمی‌ترین کفش و صندل سنتی در کشورهای آفریقای شمالی محسوب می‌شود که زادگاه اصلی آن مراکش است و به نوعی نشان دهنده هویت مراکش باستان و همچنین نمادی از فرهنگ مردم مراکش و بیانگر همزیستی مردم عرب و بربرها است.

تاریخ‌شناسان مراکشی، البلغۀ را یادآور داستان‌های هزار و یک شب می‌دانند و می‌گویند که پادشاه و شهرزاد قصه‌گوی داستان هزار و یک شب البلغۀ می‌پوشیده است.

ماده اصلی البلغۀ چرم دباغی شده گاو یا بز است و معمولا مطابق سلیقه مشتری و بر حسب زنانه یا مردانه بودن آن  رنگ‌آمیزی می‌شود. رویه کفش با تکه‌های چرم (رنگی یا همرنگ با رویه کفش) تزئیین می‌شود. دوزندگان البلغۀ پس از طراحی رویه کفش آن را به زیره کفش که آن هم از جنس چرم است و «الفراشۀ» گفته می‌شود می‌دوزند.

البلغۀ مردانه معمولا در چند رنگ مشکی،‌ قهوه‌ای و خاکستری دوخته می‌شود اما پایپوش سنتی زنانه که «شربیل» گفته می‌شود، تنوع رنگ بسیار زیادی دارد و در طرح‌های مختلف دوخته می‌شود.

شهر فاس در مراکش اصلی‌ترین مرکز تولید البلغۀ است. اگرچه البلغۀ با لباس سنتی مراکش پوشیده می‌شود اما مردمان مراکش عموما پوشیدن البلغۀ را به هر نوع پایپوش دیگری ترجیح می‌دهند. چرا که این نوع پایپوش علاوه بر راحتی، در تابستان به صورت صندل و در زمستان به صورت کفش دوخته می‌شود.

مردم مراکش معمولا در اعیاد مختلف به ویژه عید فطر این نوع پایپوش را به یکدیگر هدیه می‌دهند.

منبع: ultratunisia

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید