استفاده از چرم در تزئینات داخلی خودرو اشتباه است

0
864
استفاده از چرم در تزئینات داخلی خودرو اشتباه است

استفاده از تزئینات و روکش چرمی مدت ‌هاست که به‌ عنوان یک راهکار اصلی برای ایجاد پوشش در بخش های داخلی خودرو استفاده می شود اما کارشناسان هشدار می دهند اکنون زمان آن رسیده که با هدف حفظ محیط زیست دیگر از چرم در تزئینات خودرو استفاده نشود.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از سیناپرس، چرم یکی از مهمترین محصولات جانبی صنعت دامداری محسوب می شود که از پوست حیواناتی همچون گاو تولید شده و در صورت عدم استفاده، در محل دفن زباله ریخته می ‌شود. از سوی دیگر باید در نظر داشت که این ماده دارای پایه زیستی بوده و تجدید پذیر است. البته این موضوع به معنی عدم آسیب زا بودن این ماده برای طبیعت نیست و محصولات چرمی معمولاً با بیوسیدهای شیمیایی برای از بین بردن باکتری ها تهیه می شوند که به شدت برای محیط زیست مضر است.

به همین دلیل  شرکتی به نام Bridge of Weir جایگزینی برای روش های سنتی تولید چرم در قالب یک پروبیوتیک طبیعی ایجاد کرده است. این امر با مکانیسم متفاوتی از شر حشرات ناخواسته خلاص می‌شود. به گزارش سیناپرس، در این فرایند باکتری‌ ها به جای چرم، جذب پروبیوتیک‌ها به عنوان منبع غذایی شده و  پوست ها با دباغی به چرم تبدیل می شوند، فرآیندی که فیبرهای پروتئین کلاژن را به هم متصل می کند تا این رشته ها، نامحلول و البته بسیار قوی شوند.

از سوی دیگر یک روش رایج برای دباغی سنتی شامل استفاده از نمک های کروم است، اما این روشی است که فعالان محیط زیست خواهان پایان دادن به آن هستند و در راستای اجرای همین سیاست، شرکت Bridge of Weir از سیستم دباغی مبتنی بر آلدئید استفاده و مجموعه کاملی از فرآیندهای دباغی را توسعه داده است که عاری از آلدئید و کروم هستند. یکی از مزایای عملی انجام فرایند فوق، این است که پردازش بدون کروم باعث ایجاد آلاینده های کمتری می شود.
در مراحل پایانی، چرم معمولاً با یک پوشش پلی یورتان بسیار ظریف پوشیده می شود و پژوهشگران طی این پروژه استفاده از پلی اورتان زیستی را برای جایگزینی مواد سنتی مبتنی بر سوخت های فسیل بررسی می کنند. 
به گزارش سیناپرس،طرفداران استفاده از چرم معتقدند که این ماده یکی از سنتی ‌ترین مواد مورد استفاده در خودروها است و اگرجه برخی از تولیدکنندگان در اندیشه جایگزین‌ های مصنوعی برای آن هستند اما چرم در مقایسه با پلاستیک بسیار بهتر بوده و قابل جذب در طبیعت است.

مترجم: ناصر پورقدیمی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید