اثرگذاری رسوایی‌ها بر تولیدکنندگان کالاهای ورزشی

0
583

گزارش دوران‌سازان این شماره به گفتگو با شخصی اختصاص دارد که پشت‌ پرده‌ صنعت کالاهای ورزشی قرار دارد: آلبرتو بیچی دبیرکل مؤسسه‌ فسی در بروکسل. بیچی در پایان سال 2016 مشهورتر شد که اعلام کرد یکپارچگی بخش ورزش از اولویت‌های اصلی سازمان فسی است.

فسی چیست؟
انجمن صنعت کالاهای ورزشی اروپا یا فسی نماینده‌ تولیدکنندگان کالاهای ورزشی است. این انجمن نقش گروه فشار را ایفا می‌کند، پایشگری انجام می‌دهد و برای فهم مقررات جدید اتحادیه‌ اروپا تلاش می‌کند. این سازمان تلاش می‌کند که تدوین‌کنندگان خط‌مشی‌ها به بخش کالاهای ورزشی توجه داشته باشند و شهروندان را به جنب و جوش بیش‌تر تشویق می‌کند. این سازمان همچنین به شرکت‌های عضو فشار می‌آورد تا نوآوری کنند و سرمایه‌گذاری در این بخش را تشویق می‌کند.

آیا فسی دست تنهاست؟
به هیچ وجه. این سازمان با انجمن بهداشت و تناسب اندام اروپا به نام یوروپ‌اکتیو، مرکز بین‌المللی ورزش و ایمنی، مؤسسه‌ نوآوری ورزشی اروپا و سایر سازمان‌ها همکاری دارد. بیست انجمن در سال 2015 در بروکسل زیر یک چتر گرد آمدند و خانه‌ ورزش را تشکیل دادند. مخرج مشترک این سازمان‌ها تشویق شهروندان به فعالیت بیش‌تر است.

چه سوابقی دارید؟ چطور به مدیرعاملی فسی رسیدید؟
سابقه‌ اقتصادی دارم و زندگی کاملاً بین‌المللی داشته‌ام. اهل ایتالیا هستم، در هلند بزرگ شده‌ام، نامادری‌ام آلمانی است، در فرانسه به مدرسه رفتم و بخشی از تحصیلات‌ دانشگاهی‌ام در انگلستان بوده است. بعد از پایان تحصیلات یکی از 7 هزار اعمال نفوذکنندگان در بروکسل شدم. از سال 2000 مدیرعامل فسی بوده‌ام.

آیا توازن درستی بین نوآوری و خرده‌فروشی در صنعت ورزش اروپا هست؟
نزدیک به 85 درصد اعضای فسی بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند اما شرکت‌های بزرگ نیز حضور دارند. شرکت‌ها باید نیازهای سهام داران را رعایت کنند و در مورد شرکت‌های کوچک و متوسط خانوادگی همیشه این طور نیست. اعضای ما از نظر نوآوری قوی هستند اما در نوآوری پیشارقابتی نه در رقابت راستین. شرکت‌ها در لایه‌ پیشارقابتی نیروهای‌شان را روی هم می‌گذارند تا ارزش‌افزایی کنند و مثلاً صنعت خودروسازی مدت‌ها قبل به این نکته پی برد. وجود دستورکار راهبردی در زمینه‌ تحقیق و نوآوری سبب می‌شود در مورد کلان‌روندها راهنمایی وجود داشته باشد و مدیران عامل برای بهترین سرمایه‌گذاری از مساعدت برخوردار هستند.

برخی می‌گویند پول خیلی زیادی از صنعت کالاهای ورزشی به سوی سازمان‌های حمایت مالی می‌رود جواب‌تان چیست؟
رسوایی و جنجال در مراجع حاکمیتی خیلی ناگوار است و بر کل بخش اثر می‌گذارند. باید مسئولیت بپذیرند و بابت تمام رفتارهای نادرست پاسخ‌گو باشند. وقتی اعضای صنعت کالاهای ورزشی پشتیبان مالی رویدادها، انجمن‌ها، گروه‌ها یا ورزشکاران می‌شوند باید در قراردادی که می‌بندند لزوم خرج کردن درست این پول را بگنجانند. رفتار نادرست خیلی نگران کننده است. شخصاً حیرت کرده‌ام از چنین رفتارهایی. میزگردهایی در مورد افراد متهم به فساد در صنعت ورزش برگزار کرده‌ام. چنین رفتارهایی بخش ما را تهدید می‌کنند.

فسی و شرکای آن برای حفظ یکپارچگی ورزشی چه کمکی می‌توانند انجام دهند؟
خیلی قوی به این موضوع پرداخته‌ایم. گردش کاری جدیدی در شورای عمومی فسی در نوامبر سال2016 در شهر رم معرفی کردیم و یکپارچگی اولویت برتر در برنامه‌ سه ساله‌ ما است. با همکاری انجمن جهانی صنعت کالاهای ورزشی با شرکای مختلف در این زمینه کار می‌کنیم. از جمله با حمایت 70 عضو صنعت گروه جدیدی به نام ائتلاف جهانی یکپارچگی ورزش تأسیس شده است.

world footwear Jan/Feb 2017

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید