از روستا تا اتحادیه پوشاک شهرستان اردل

0
341
از روستا تا اتحادیه پوشاک شهرستان اردل

شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری و ۴۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. جمعیت این شهرستان کوچک حدود ۲۰ هزار نفر است که در آن حدود ۵ هزار واحد صنفی مشغول به کار هستند. هرچند واحدهای تولیدی قابل توجهی به نسبت جمعیت این شهرستان مشغول به کار شده‌اند، اما موضوع آن است که این واحدها چندان مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. از دل همین شهرستان کوچک و ناآشنا زنانی قادر شده‌اند تا به اندازه تمام همت‌شان، خودشان را بالا بکشند و ایجاد اشتغال کنند. یکی از همین زنان، «محبوبه اسدی» است که علاوه بر اینکه قادر شده به ریاست اتحادیه پوشاک و هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان اردل نایل شود، توانسته است که با ایجاد فروشگاه‌های پوشاک و کفش در این شهرستان، در حد توان خویش اشتغالزایی داشته باشد.

محبوبه اسدی رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان اردل و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان اردل در گفت‌وگو با مجله«اخبار صنعت چرم و کفش» عنوان کرد: واحدهای تولیدی در شهرستان اردل در سطح پایین باقی مانده‌اند و چندان رشد نکرده‌اند. در تمامی اتحادیه‌ها حدود ۵ هزار پروانه کسب و کار داریم و در اتحادیه پوشاک حدود ۲ هزار کسب و کار مشغول به کار هستند.

اسدی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه کفش آیا تحت پوشش اتحادیه پوشاک قرار دارد، عنوان کرد: بله، اتحادیه کفش نیز تحت پوشش اتحادیه پوشاک فعالیت دارد. در اتحادیه پوشاک، هیات مدیره ۷ نفره مشغول به کار هستیم. خود من در حوزه کفش فعالیت دارم و واحد کفش‌فروشی نیز دارم، سایرین در حوزه پوشاک هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه رئیس اتحادیه شدید و چگونه به اتاق اصناف رفتید، عنوان کرد: من در شهرستان اردل نخستین زنی بودم که از روستا، تصمیم گرفتم وارد بازار شوم، هرچند آن زمان و در روستا، چندان مرسوم نبود که یک زن، بازاری باشد و من نخستین زنی بودم که از روستا آمدم و در بازار فعالیت خود را آغاز کردم. هم‌اکنون نیز در کار پوشاک و کفش فعالیت دارم و یک فروشگاه زنجیره‌ای در شهرستان راه‌اندازی کرده‌ام و قادر شده‌ام که از تمام نقاط شهرستان نیز مشتری جذب کنم.

رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان اردل در پاسخ به این پرسش که اجناس مورد نیاز خود را از کجا تهیه می‌کردید، گفت: اجناس خود را چه مردانه چه زنانه از تهران ‌تهیه می‌کنیم. از آنجا که در شهرستان اردل فروشگاه‌های پوشاک چندانی وجود نداشت، مردم بسیار از ایجاد این فروشگاه استقبال کردند و در این مسیر نیز مرا تشویق و مورد حمایت خود قرار دادند. نام فروشگاه را نیز با عنوان فروشگاه طلائیه نامگذاری کرده‌ام.

اسدی در پاسخ به این پرسش که چگونه این بانوی روستایی رئیس اتحادیه و راهی اتاق اصناف شد، عنوان کرد: زمانی که من پروانه برای کسب و کارم دریافت کردم، پس از آن در اتحادیه ثبت‌نام کردم و در رای‌گیری برای رئیس اتحادیه رای نخست را به خود اختصاص دادم و با توجه به شناختی که مردم از من داشتند، به من رای دادند. در اتاق اصناف نیز رای‌گیری صورت گرفت، من نیز برنامه‌های خود را اعلام کردم. سمت من در اتاق اصناف نیز خزانه‌داری است.

راه برای پیشرفت زنان باز است

این عضو هیات رئیسه اتاق اصناف شهرستان اردل در ادامه تاکید کرد: ما در ایران آزاد هستیم و برای پیشرفت تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد و در ایران محدودیتی برای زن‌ها وجود ندارد و آنها نیز می‌توانند همپای مردان پیشرفت کنند. برای پیشرفت هیچ‌وقت دیر نمی‌شود، خود من مادر چهار فرزند نیز هستم. همسرم معلم است و بسیار مرا همراهی و تشویق می‌کند. این در حالی است که تحصیلات من در حد دیپلم است.

اسدی با اشاره به سایر فعالیت‌هایش در شهرستان اردل عنوان کرد: من بسیار تلاش کردم که در این منطقه اشتغالزایی داشته باشم و قادر شده‌ام که سالانه برای حدود ۴ تا ۵ نفر از نیروی‌های جوان شهرستان اشتغالزایی داشته باشم که در فروشگاه خود من مشغول به کار شده‌اند. قصد دارم که پس از ایجاد شعبه دیگر، تولیدی لباس راه‌اندازی کنم و در این راستا نیز اشتغالزایی داشته باشم. همچنین من در روستای زادگاهم و روستاهای اطراف آموزش میناکاری داده‌ام. در تعاونی‌های استان نیز فعالیت دارم و برای برخی زنان اشتغالزایی کرده‌ام و در این راستا هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکردم و از سرمایه خود، اشتغالزایی ایجاد کرده‌ام.

اسدی درباره مردمان استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان اردل نیز خاطرنشان کرد: مردم استان چهارمحال و بختیاری، اصالتا لر بختیاری هستند که با زبان لر بختیاری نیز صحبت می‌کنند. مردان گیوه و زنان نیز لباس محلی می‌پوشند. البته مردمان شهر بیشتر لباس رسمی کشور را می‌پوشند و در مهمانی‌ها از لباس محلی استفاده می‌کنند و در کل مردمانی مهربان و مهمنوازی هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که نوع پایپوش بیشتر مردم اینجا چیست، عنوان کرد: پایپوش ایرانی می‌پوشند که در ساخت آن حدود ۸۰ درصد از چرم مصنوعی و حدود ۲۰ درصد نیز از چرم طبیعی استفاده می‌شود.   

تاثیر کرونا بر کسب و کار در سال گذشته

رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان اردل در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر کسب و کار این منطقه داشته است، عنوان کرد: طی سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، مردم بسیار در مضیقه بودند و من تولیدکننده پوشاک مدارس بودم و به صورت خودجوش بیش از ۱۰ کارگاه در زمینه دوخت ماسک احداث کرده و ۲۲ هزار ماسک باکیفیت پارچه‌ای تولید کردم که به صورت رایگان بین هم‌استانی‌ها توزیع شد.

در آرزوی اشتغالزایی بیشتر

اسدی در پایان عنوان کرد: یکی از آروزی‌های من این است که که بتوانم به اندازه ۱۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنم. در زمینه محیط‌زیست نیز علاقمند به فعالیت هستم و کمپینی در جهت حمایت از محیط زیست راه‌اندازی کرده‌ام و در این زمینه اگر درآمدزادیی نیز داشته باشیم، قصد داریم که آن را صرف مرکز خیریه کنیم. همچنین از گیاهان داروی منطقه حمایت می‌کنیم تا از بین نروند.

وی افزود: به صورت شخصی نیز کار آموزشی انجام می‌دهیم و داوطلبانه و براساس نیاز منطقه و با یک تیم  قرارداد بسته‌ایم. با آموزش و پرورش و خیرین نیز قرارداد بسته‌ایم و در زمینه مشاوره تحصیلی و کنکور خدماتی ارائه می‌دهیم. کلاس‌های تزریقات، فن بیان و … را در روستاها و شهرستان‌ها هم به صورت حضوری و هم آنلاین برگزار کرده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید