اتحادیه‌ها در کنار همدیگر از دولت مطالبه‌گری کنند

0
222

اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش یکی از اتحادیه‌های فعال در زمینه کفش به‌شمار می‌رود. مجله اخبار صنعت چرم و کفش در میزگردی با حضور رئیس و برخی اعضای هیات‌مدیره این اتحادیه درباره وضعیت این روزهای بازار که تولیدکنندگان با افزایش نرخ مواد اولیه و تورم روبه‌رو هستند، به گفت‌وگو نشسته است.

چالش‌هایی که بازار را در شوک فرو برده است
سعید حیاتی رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش درباره آزادسازی قیمت ارز در کشور عنوان کرد: اتفاقی که هم‌اکنون در حال روی دادن است، تنها مربوط به حوزه صنعت کفش و چرم و گران شدن مواد اولیه نیست، بلکه آزادسازی تمام قیمت‌هاست که در حقیقت به نوعی جراحی اقتصادی به‌شمار می‌رود. موضوع آن است که ارز ترجیحی و ارز نیمایی حذف می‌شود و ارز تک‌نرخی شکل می‌گیرد. البته این جراحی بزرگ ممکن است که در وهله اول تبعاتی به همراه خود داشته باشد تا سرانجام روی ریل عادی خود قرار بگیرد که در این مسیر همه را به نوعی دچار چالش خواهد کرد. برای نمونه می‌توان به کالاهایی که میانه ماه بهمن سال گذشته در انبار گمرک بود، ترخیص نشد و در سال جدید اقدام به ترخیص کرده‌اند، اشاره کرد، گمرک در قبال آزاد کردن کالاها از صاحبان آنها تعهد گرفت که با آزاد شدن قیمت ارز باید قیمت گمرک را به قیمت ارز آزاد پرداخت کنند. به علاوه عوارض گمرک، مالیات نیز باید پرداخت شود و ۹ درصد ارزش‌افزوده پرداخت کنند و در این میان یک درصد نیز هلال‌احمر می‌گیرد. با احتساب تمام این عوامل در نظر بگیرید که تا چه اندازه هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. هزینه بار از بندرعباس تا تهران حدود ۱۵ میلیون تومان تمام می‌شود. هزینه کارگر نیز افزایش یافته است. تمام این موارد روی قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود.
حیاتی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی ادعا می‌کنند که زیره در داخل تهیه می‌شود و مواد اولیه آن موجود است، درحالی‌که آیا پتروشیمی کارون حاضر است که با تولیدکننده ما همکاری کند و روغن مورد نظر آنها را که برای تولیدکننده مقرون به‌صرفه باشد، عرضه کند، البته چنین کاری نمی‌کند.
وی با تاکید بر این موضوع که باید یک سیستم و اکوسیستم اقتصادی درست داشته باشیم، عنوان کرد: در هفته‌های گذشته شاهد نوسان بسیار بالای قیمت دلار بودیم و این در حالی است که افزایش قیمت‌های جدید هنوز روی کالاها اعمال نشده است. بسیاری که کالای بهمن ماه آنها ترخیص شد و فروردین کالای خود را تحویل گرفتند و در قبال آن تعهدنامه داده‌اند، چندان باور نداشتند که قیمت‌ها آزادسازی شود و هم‌اکنون در شوک فرو رفته‌اند که چگونه این عوارض را پرداخت کنند، درحالی‌که اجناس خود را ارزان فروخته‌اند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش با تاکید بر این موضوع که با آزادسازی قیمت ارز همه به نوعی در حالت خوف و رجا به‌سر می‌برند و در بلاتکلیفی قرار دارند، گفت: با توجه به این شرایط تقاضایی در بازار وجود ندارد. گمان می‌کردیم پس از بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌ها و سالن‌ها در دوران پساکرونا تقاضا افزایش پیدا کند، اما هم‌اکنون شاهد تقاضای بالا در بازار نیستیم.
حیاتی در ادامه تاکید کرد: از هم‌صنفی‌های خود تقاضا دارم در کنار هم قرار بگیرند و برای همدیگر چالش ایجاد نکنند و در کنار همدیگر از دولت مطالبه‌گری کنند تا بتوانند در جهت تهیه مواد اولیه و عبور از این بحران همیار یکدیگر باشند.
وی درباره قیمت کفش در این روزهای بازار عنوان کرد: هم‌اکنون قیمت کفش ایرانی و خارجی در بازار یکی شده است و کسی دیگر کفش ایرانی نمی‌خرد و بسیاری ترجیح می‌دهند که کفش‌های خارجی خریداری کنند، هرچند کفش‌های ایرانی کیفیت خوبی پیدا کرده‌اند، اما قیمت‌ها افزایش یافته و با کفش‌های خارجی برابر شده است. اگر عوارض گمرک نیز افزایش پیدا کند، به واسطه گران شدن مواد اولیه، قیمت کفش داخلی دو برابر کفش‌های خارجی می‌شود.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش ادامه داد: تا پیش از این عراق خواهان دمپایی ایران بود، اما با گران شدن قیمت‌ها عراقی‌ها ترجیح می‌دهند، نیاز خود را از ترکیه وارد کنند که هم جنس بهتری دارد و هم ارزان‌تر است.

قیمت این روزهای چرم در بازار
مصطفی شمیرانی، عضو هیات‌مدیره اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش و فعال حوزه چرم درباره وضعیت چرم عنوان کرد: قیمت چرم در سال‌جاری مانند شهریور ماه سال گذشته در حالت شتاب است و هم‌اکنون قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و همچنان این قیمت‌ها در حال نوسان است. قیمت مواد اولیه چرم بسیار گران شده، از این‌رو تقاضا برای خرید چرم کاهش یافته است.
شمیرانی در ادامه خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت چرم به دلیل گران شدن مواد اولیه و افزایش مزد کارگران روی داده است. برخی مواد، طی یک هفته حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد با افزایش قیمت همراه شده‌اند. در مجموع شرایط این‌گونه است، هرچند باید این موضوع را در نظر گرفت که افزایش قیمت چرم از ماه شهریور به بعد مشخص خواهد شد، زیرا برای پیشگیری از خراب شدن پوست در فصل گرما، خام فروشان پوست خود را ارزان‌تر می‌فروشند. از سوی دیگر خود چرم نیز گران شده است.
وی درباره قیمت انواع چرم عنوان کرد: انواع چرم با قیمت‌های مختلف در بازار موجود است، چرم‌های با کیفیت‌های بالاتر به تبع قیمت‌های بالاتری دارند.

زمینه بازار ۸۰۰ میلیونی صادرات کفش ایرانی را ایجاد کنیم
حمید نجارزاده عضو هیات‌مدیره اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش و فعال حوزه زیره درباره وضعیت این بازار عنوان کرد: زیره به‌صورت متنوع در داخل کشور تولید می‌شود و مواد اولیه آن نیز متنوع است که بیشتر این مواد اولیه در داخل موجود است. در زمینه زیره، حتی برخی تولیدکنندگان اقدام به نوآوری و قالب‌سازی کرده‌اند.
نجارزاده در ادامه با اشاره به موضوع تورم عنوان کرد: به موازات موضوع تورم، زیره نیز افزایش قیمت خواهد داشت و گرانی زیره به سایر تولیدکنندگان تعمیم پیدا می‌کند. در سال‌جاری حدود ۳۰ درصد قیمت زیره افزایش یافته، این در حالی است که افزایش قیمت ماده اولیه وارداتی یا ماده اولیه‌ای که در بورس ارائه می‌شود، هنوز وارد دور تولید و قیمت‌گذاری جدید نشده است که اگر وارد دور تولید شود، بدون شک قیمت زیره گران‌تر نیز خواهد شد. در زمینه قالب‌سازی نیز تغییر دلار روی قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. مواد اولیه را از پتروشیمی تامین می‌کنیم، درحالی‌که قیمت آن به‌صورت دلاری محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: مهمترین ایراد کار ما در تهیه مواد اولیه این است که این مواد به‌صورت مناقصه‌ای است و کسی که بالاترین قیمت را می‌دهد، برنده مناقصه می‌شود. این موضوع به نوبه خود می‌تواند سبب گران شدن قیمت‌ها ‌شود.
نجارزاده ادامه داد: در زمینه چرم مصنوعی، برخی قیمت‌ها به‌صورت فزاینده افزایش یافته که تبعات آن برای تولیدکننده در زنجیره بعدی مشهود خواهد بود. در حال حاضر قیمت زیره ۱۰۰ درصد مربوط به کارخانه‌هایی است که به‌صورت اختصاصی طرح‌های جدید ارائه می‌دهند و به قولی بازار را می‌چینند، درحالی‌که برخی تولیدکنندگان از این مزیت برخوردار نیستند، چون توان آن را ندارند. برخی تولیدکنندگان زیره در سیستم قرار دارند که قیمت زیره را به قیمت خارجی می‌فروشند، از این‌رو برخی زیره خارجی و بیشتر از ترکیه وارد می‌کنند، چراکه قیمت زیره‌های داخلی گران‌تر تمام می‌شود. هم‌اکنون قیمت زیره ترکیه از ایران ارزان‌تر است و این درحالی است که آنها دمپینگ نیز نمی‌کنند.
وی ادامه داد: اتحادیه چرم و لوازم کفش، رسالت خود را بر این مبنا جلو می‌برد، ولی این اتحادیه در برابر گران شدن قیمت لوازم کفش از جمله زیره و چرم و … دفاعیاتی دارد، به عبارتی توپ نباید در زمین تولیدکننده چرم و کفش بیفتد. تورم مربوط به سیستم ما نمی‌شود و به سیستم اقتصادی کشور بازمی‌گردد. از سویی با منع واردات مواد اولیه موافق نیستیم، به‌خاطر اینکه با این منع خلاء بسیاری در بازار ایجاد می‌شود، زیرا بسیاری از مواد اولیه ما مربوط به واردات است. باید منتظر گران شدن بیشتر زیره باشیم، البته این موضوع قابل کنترل است. اگر به‌صورت صنفی تصمیم بگیریم، تا حدی می‌توانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم. از این جهت اگر حس میهن‌پرستی داشته باشیم، می‌توانیم کنترل‌هایی در این راستا داشته باشیم.
نجارزاده در ادامه تاکید کرد: کارخانه‌های بزرگ قیمت‌ها را پایه‌گذاری می‌کنند و صنایع پایین‌دستی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، درحالی‌که می‌طلبد این کارخانه‌ها ملاحظاتی داشته باشند. از همین رو همه باید دست به دست هم بدهند و زمینه بازار ۸۰۰ میلیونی صادرات را برای کفش ایرانی ایجاد کنند، نه اینکه با سیاست‌های غلط سبب از بین رفتن بازار داخلی نیز شوند.

اتحادیه‌ها در کنار یکدیگر باشند
در ادامه این میزگرد رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش در پاسخ به این پرسش که میزان سود تولیدکننده مواد اولیه تا چه اندازه است، آیا سود تولیدکنندگان کفش از تولیدکنندگان مواد اولیه بیشتر است، گفت: در صنف ما برخی حتی قیمت واکس را از قیمت کارخانه ارزان‌تر می‌دهند، به این دلیل که گرفتار مسائل مالی هستند. در زمینه مواد اولیه نیز رقابت وجود دارد و این‌گونه نیست که بازار انحصاری باشد و چرم طبیعی یا چرم مصنوعی تنها در دست یک نفر باشد. هم چرم داخلی و هم چرم خارجی در بازار وجود دارد. البته بسیاری از کفش‌فروشی‌ها که کفش‌های خود را گران می‌فروشند، ممکن است به دلیل بالا بودن اجاره مغازه‌شان باشد. در بخش مواد اولیه نیز همه در کنار همدیگر رقابت می‌کنند.
حیاتی همچنین در پاسخ به این پرسش که آینده بازار را چگونه می‌بینید، خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که سیستم اقتصادی کشور درست شود. بانک مرکزی باید نرخ ارز را ثابت نگه دارد و از نوسان آن جلوگیری کند، چراکه نوسان نرخ ارز برای تولیدکننده و کارخانه‌دارها کشنده است. دستگاه‌های پز هر روز یک قیمتی دارند و این نیز معضلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. یا در زمینه مالیات‌ها هر روز شاهد افزایش مالیات هستیم، درحالی‌که باید مالیات را برای تولیدکنندگان کاهش بدهند. در کل با سیاست‌های مناسب باید به گونه‌ای عمل کنند که استرس را از تولیدکنندگان دور کنند.
وی همچنین با اشاره به هدفمندسازی ارز ترجیحی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی اصناف معتقدند این جراحی اقتصادی باید از سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد. اینک نیز با توجه به تک‌نرخی شدن ارز، شاید وضعیت بازار بهتر شود، باید به‌تدریج پیش برویم تا ببینیم که چه اتفاقاتی روی خواهد داد.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش در پاسخ به این پرسش که در راستای بازار اتحادیه‌ها چه نقشی خواهند داشت، گفت: اتحادیه‌ها کار اجرایی نمی‌توانند انجام بدهند. تنها تاکید من بر این است که اتحادیه‌ها نباید در مقابل هم باشند، بلکه در کنار همدیگر باید از دولتمردان مطالبه‌گری کنند، چراکه موضوعات مختلفی از جمله سازمان تامین اجتماعی. مالیات، مالیات ارزش‌افزوده، معضل چک صیادی، گمرک و افزایش حقوق کارگری، افزایش نرخ آب، برق و گاز و … بر آنها فشار وارد می‌کند. در چنین شرایطی نمی‌توان کار کرد و این‌گونه می‌شود که قیمت کفش ایرانی هم‌قیمت کفش خارجی و حتی گران‌تر از آن می‌شود. در این شرایط از اتحادیه‌های همگن می‌خواهم بیشتر در کنار هم قرار بگیرند و مطالبه‌گری کنند، نه اینکه علیه هم بیانه‌ بدهند که سبب دلسردی بیشتر همدیگر شوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید