اتاق فکری ایجاد کنیم که ملی بیندیشد

0
644
اکبر زاهدی رئیس اتحادیه کفش اصفهان

اصفهان بزرگترین تولیدکننده کفش مردانه با چرم مصنوعی است. صنف کفاشان اصفهان سال سخت و نفسگیری را طی کرد‌ه‌اند و انتظار حمایت بیشتری از سوی دولت در شرایط تعطیلی بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا دارند. در این مورد مجله اخبار صنعت چرم و کفش با رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان به گفت‌وگو نشسته است.

اکبر زاهدی رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان ابتدا در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره چهارمین سالگرد پدر بزرگوارشان، گفت: پدرم روحانی بودند و در حوزه علمیه نیز فعالیت می‌کردند. ایشان یکی از خیرین اصفهان و بنیانگذار خیریه فرهنگی بقیه‌الله بودند و علاوه بر آن جزو فعالان بسیجی در اصفهان به شمار می‌آمدند و در زمان جنگ به صورت مرتب در جبهه حضور داشتند. ایشان در بازار مسگران اصفهان آهنگری می‌کردند و جدای از این که ما پدرمان را از دست دادیم، مرد بزرگی را نیز از دست دادیم. روحشان شاد.

سال نفس‌گیر صنف کفاشان
وی در پاسخ به این پرسش که سال ۱۳۹۹ برای صنف کفاشان چگونه گذشت، عنوان کرد: بعد از اعلام تعطیلی بازار در اسفند 98، صنف کفاشان حدود یک ماه تعطیل بود و بازار شب عید را از دست داد بعد از آن نیز کل بازار در سال 1399 به دلیل مشکلات و شیوع ویروس کرونا کج دار و مریز پیش رفت.
سال ۱۳۹۹ سال بسیاری سخت و نفسگیری برای صنف کفش بود. در زمینه مواد اولیه نیز به سختی قادر شدیم که مواد اولیه خود را تامین کنیم. برای تهیه چرم حتی خدمت مسئولان وزارتخانه نیز رسیدیم. واردات چرم مصنوعی را ممنوع کرده بودند که قرار شد این ممنوعیت برداشته شود تا ما تولیدکنندگان بتوانیم به مواد اولیه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنیم، از این رو بیشتر در حال تهیه مواد اولیه بودیم.
زاهدی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جدید نیز با تعطیلی روبه‌رو شده‌ایم، این در حالی است که تمام اداره‌ها باز هستند و بیشتر مشاغل نیز مشغول به کار هستند. بانک‌ها، شهرداری، بیمه‌ها و مشاغل دیگر همه به نوعی مشغول به کار هستند. صنف ما از 17 فروردین تعطیل شده است برخی چک‌ها برگشت خورده است و با این روال نمی‌توان کار کرد. باید فکری اساسی کرد البته از سوی دیگر برای کادر درمان نیز نگران و ناراحت هستیم.

تولید ۸۰ درصدی کفش با چرم مصنوعی در اصفهان
زاهدی با اشاره به این موضوع که در اصفهان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کفش را با چرم مصنوعی تولید می‌کنند، عنوان کرد: کفش اصفهان در حدی مرغوب است که به آسیای میانه، کشورهای عربی و افغانستان و … صادر می‌شود. از این رو کیفیت چرم مصنوعی برای ما بسیار مهم است البته چرم مصنوعی ایرانی با کیفیت هم تولید می‌شود اما مناسب برای کفش مردانه نیست. از این‌رو ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتباتی انجام دادیم و قرار شد که اجازه واردات حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد چرم مصنوعی داده شود. البته ما علاقمند هستیم که تمام چرم مصنوعی مورد نیاز در داخل تولید شود و جوابگوی نیاز کشور به‌ویژه کفش مردانه هم باشد.
وی در ادامه تاکید کرد:‌ در حال حاضر بزرگترین مشکل ما تعطیلی اصناف است و نگران هستیم که چگونه بازار می‌تواند جوابگوی آنها باشد. برای مقابله با شیوع کرونا به نظر بنده باید تعطیلی عمومی اجرا شود در حالی که مسافرت‌ها برقرار است و جاده‌ها نیز به نسبت شلوغ است و همه در حال رفت و آمد هستند.
زاهدی ادامه داد: مشکل دیگر، افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه است. از سوی دیگر نیز دستمزد کارگر و هزینه آب، برق و گاز افزایش یافته در حالی که مغازه‌داران در صنف ما تعطیل هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که قرار بود که تشکلی با استان‌های دیگر راه‌اندازی کنید به چه مرحله‌ای رسیده است، گفت: معتقدم که بهتر است همه با هم به صورت متحد پیش برویم و اتحادیه کشوری را فعال کنیم.

به همبستگی در صنعت کفش نیاز داریم
رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان درباره همبستگی در صنعت کفش عنوان کرد: ما باید همه با هم‌ همدل باشیم. همه با هم در یک راستا حرکت کنیم و سرگروه‌ها درباره موضوعات صحبت کنند. برای نمونه اگر درباره تامین مواد خاصی با مشکل روبه‌رو هستیم، می‌توان در این زمینه با یکدیگر صحبت کرده و در راستای آن کوشید. اگر فناوری خاص نیاز است، باید بتوان آن را وارد کرد. فناوری که وارد شود می‌توان به اهداف تعیین‌شده دست یافت.
وی ادامه داد: با همبستگی می‌توان یک اتاق فکر ایجاد کرد و در این اتاق فکر از تمام شهرها حضور داشته باشند و تنها به فکر منافع خود نباشند. یعنی تصمیمات در یک شهر برای بقیه شهرها گرفته نشود و همه با هم تصمیم‌گیری کنند.

ورشکستگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی
رئیس اتحادیه کفاشان اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد:‌ اگر تشکل کشوری داشتیم در این شرایطی که صنف ما تعطیل شده است، فکری به حال این صنف می‌کرد. البته اتاق ایران و تهران زحمت می‌کشند، اما صنف ما تا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد به سمت ورشکستگی رفته‌اند.
زاهدی در پاسخ به این پرسش که امسال در نمایشگاه حضور دارید، عنوان کرد: اگر ستاد کرونا اجازه بدهد نمایشگاه‌ها را برگزار می‌کنیم. ما تابع قانون و تابع دستور ستاد کرونا هستیم.
وی در ادامه با اشاره به بسته‌های حمایتی که قرار است دولت به اصناف بدهد، عنوان کرد: امیدواریم که دولت حداقل بسته‌های حمایتی به صنف کفاش به‌ویژه اصفهانی‌ها بدهد که همیشه براساس اعلام ستاد کرونا پیش رفته‌اند این در حالی است که هزینه بیمه و سایر هزینه‌ها به شدت افزایش یافته است.
زاهدی در پایان تاکید کرد: اصفهان بزرگترین تولیدکننده کفش چرم مصنوعی مردانه در ایران است. تولیدکنندگان در اصفهان کفش‌های 4-3 دلاری تولیدی می‌کنند تا بتوانند با چینی‌ها رقابت کنند و موفق هم بود‌ه‌اند. صادرات اصفهان به کشورهای حاشیه خلیج فارس چشمگیر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید